Mistä tietää onko lapsella aistiyliherkkyyttä vai onko tää vaan kiukuttelua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pukeminen on kauheaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pukeminen on kauheaa

Vieras
Meillä on täysin normaalisti kehittynyt 3-vuotias. Pukeminen on ollut hänen kanssaan jo yli vuoden verran ihan hirveää. Jos on tottunut tietyyn vaatteseen (esim kesällä mekkoon) niin vähän viileämmän kelin tullen saa hirveät raivarit jos pitäisi laittaa housut ja pitkähihainen. Tällä hetkellä mikään ulkovaatekappale ei ole hänelle hyvä, kaikki painaa, hanskoja ei voi laittaa, pipo ei pysy päässä jne jne. JOKA kerta kun lähdemme ulos lapsi itkee, tai karjuu suoraa huutoa, koska ei haluaisi ulkovaatteita päälle. Kun on tosiaan johonkin vaatteeseen tottunut niin jos kelin muututtua pitäis laittaa jotain uutta, on se raivarin paikka. Ihmiset sanoi meille jo vuosi sitten että ei se kauaa kestä, lapsi vain kokeilee omaa tahtoaan, mutta ei tämä ole vuodessa mihinkään muuttunut. Ihmetyttää vaan itseä että tuntuuko ne vaatteet oikeasti niin pahalle vai miksi lapsi raivoaa pukiessa? Mietin että voiko hänellä olla jotain tuntoaistin yliherkkyyttä? Muutenkin muutokset tietyissä asioissa on hankalia, esim tänään kun nukkumaan mennessä oli vaihdettu peitto vähän paksumpaan niin taas sitä piti itkeä pitkän aikaa. Neuvolassa kysyin asiasta ja sanottiin vain että ei pitäis olla mitään ongelmaa kun on normaalisti kehittynyt.
Olisko kellään vinkkiä miten etenkin tuohon pukemiseen pitäisi suhtautua?

En usko että on aistihäikkää, sillä ne yleensä huomaa jo ihan alussa. Tosin mistä minä mitään tiedän? ;)

Mulle tulee mieleen vaan kaksi asiaa: Uhmaikä ja muutoksiin suhtautumisen vaikeus. Täysin normaalia. Jaksamista!

Mulle tulee myös mieleen se että jospa lapsella on kuuma?

Varmaan on siinä vaiheessa kun on varttitunnin huutanu eteisen lattialla! Mutta yleensä laitan lapselle vähän vähemmän päälle kuin itselleni, koska on lämminverisempi, mutta ei hän ainakaan sisälle tullessa ole koskaan hikinen. Ja välillä mennään ulos laittamaan takki, että huomaisi et ulkona kannattaa olla takki päällä, mut silti sitä huudetaan.

kuulostaa että olisi tottumisesta ja uhmasta kyse. 3-v poikanikin tiukasti haki shortseja jalkaan viikon verran vaikkei säät enää sallineet.

tai jos hän on herkkä muuten vaan. itse olin lapsena ja edelleen, tykkään vaatteiden pitää olla mahdollisimman "tunnottomat" ja kevyet päällä. nyt jo alkaa ahdistaa kerrospukeutuminen, ennen kuin siihenkin tottuu. ja keväällä toisinpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja toiset herkempiä;24711392:
kuulostaa että olisi tottumisesta ja uhmasta kyse. 3-v poikanikin tiukasti haki shortseja jalkaan viikon verran vaikkei säät enää sallineet.

tai jos hän on herkkä muuten vaan. itse olin lapsena ja edelleen, tykkään vaatteiden pitää olla mahdollisimman "tunnottomat" ja kevyet päällä. nyt jo alkaa ahdistaa kerrospukeutuminen, ennen kuin siihenkin tottuu. ja keväällä toisinpäin.

Niin kai sitten. Tuntuu vaan jotenkin uskomattomalta että se voi joka ikinen kerta olla niin vaikeaa se pukeminen. Itselläkin on aina itku kurkussa kun vihdoin päästään ulos ja en pysty oikein itse nauttimaan ulkoilusta kun menee aina puolet ajasta siihen että saa itsensä taas paremmalle mielelle.

Varmaan on siinä vaiheessa kun on varttitunnin huutanu eteisen lattialla! Mutta yleensä laitan lapselle vähän vähemmän päälle kuin itselleni, koska on lämminverisempi, mutta ei hän ainakaan sisälle tullessa ole koskaan hikinen. Ja välillä mennään ulos laittamaan takki, että huomaisi et ulkona kannattaa olla takki päällä, mut silti sitä huudetaan.

mutta jos se peittokin aiheutti huudon..?
Mun poika nukkuu pelkällä pussilakanalla, koska muuten läkähtyy. On ollut aina erittäin kuumaverinen. 13 asteen lämmössä menee verkkareissa ja T- paidassa. Tosin ikää on vähän enemmän kuin sun lapsella, mun on 5-v, mutta samanlainen kuumakalle on ollut aina.

mutta jos se peittokin aiheutti huudon..?
Mun poika nukkuu pelkällä pussilakanalla, koska muuten läkähtyy. On ollut aina erittäin kuumaverinen. 13 asteen lämmössä menee verkkareissa ja T- paidassa. Tosin ikää on vähän enemmän kuin sun lapsella, mun on 5-v, mutta samanlainen kuumakalle on ollut aina.

No siks vaihdoin kun valitti et on kylmä... mut siis jouduin laittaa takasin pelkän pussilakanan. Lapsen huone on aika viileä, varsinkin nyt kun ei oo vielä laitettu lämpöjä lisää et ihan mielellään laittasin vähän paksumman peiton.

Nuo meidän lapsukaisista joilla on tuntoaistin yliherkkyyttä oleilevat kotosalla mieluiten alkkareissan.

Laput vaatteiden niskasta joutuu aina poistamaan, jos unohdan, käyvät itse leikkelemässä niitä. Sukkien saumat häiritsevät, rukkasten varret pitää aina asetella tarkalleen oikeaan asentoon. Ylimääräiset saumatikkausket ja aplikaatiot kutittavat. Vaatteet pitää valita aina sen perusteella, mikä on mukava päällä, eikä purista tai kiristä tai kutita mistään. Munkkien sokeri sormissa on jotain hirveää.

Painava peitto toisaalta helpottaa, meillä ovat aina tykänneet, että heidät kiedotaan kunnolla peittoon. Myöhemmin SI-toimintaterapiassa suositeltiin juuri tuollaista painon tunnetta. Herkkä kosketus on heistä inhottavaa, kunnon voimakas silittely taas on mukavaa.

Jos oikein rupeaa tuntumaan, että on tuota aistiyliherkkyyttä, niin pyydä neuvolan kautta, että saisit toimintaterapeutilta täytettäväksi sensosorisen integraation häiriön kaavakkeen. Siinä oli sivukaupalla yksinkertaisia väittämiä, joihin valitset lasta kuvaavan kohdan väliltä aina - ei koskaan.

Ei mun mielestä kuullosta mitenkään huolestuttavalta. Oma lapsukainen on vielä kuusivuotiaanakin vähän samanlainen. Vaatteiden pitää tuntua hyvältä, ei saa olla mitään kiristävää ja puristavaa, pukeminen on tuskallista ja yleensäkin siirtymätilanteet on hankalia. Mutta on se jo paljon helpottanut aikaa myöten. Ootko kokeillut sitä että annat lapsen valita vaikka yhden vaatekappaleen, tyyliin laitatko tämän vai tämän pipon, että kokisi että saa itse päättää edes jostain.

[QUOTE="vieras";24711555]Nuo meidän lapsukaisista joilla on tuntoaistin yliherkkyyttä oleilevat kotosalla mieluiten alkkareissan.
Laput vaatteiden niskasta joutuu aina poistamaan, jos unohdan, käyvät itse leikkelemässä niitä. Sukkien saumat häiritsevät, rukkasten varret pitää aina asetella tarkalleen oikeaan asentoon. Ylimääräiset saumatikkausket ja aplikaatiot kutittavat. Vaatteet pitää valita aina sen perusteella, mikä on mukava päällä, eikä purista tai kiristä tai kutita mistään. [/QUOTE]

Meillä on just tätä, ja oon jo muutaman kerran päästänyt lapsen ulos ilman hanskoja vaikka itselläni ne on, kun en yksinkertaisesti jaksa taistella niitä hanskoja käteen ennen kun on IHAN pakko. Toisaalta en ole huomannut mitään ongelmaa koskettaessa esim sokeria, jauhoja, taikinaa tms. Ongelma on pääasiassa juuri vaatteiden kanssa. Joten en tosiaan tiedä onko kyseessä vain herkkähipiäinen ja vahvatahtoinen luonne vai jotain muutakin.

Yhteistyössä