Mistä tietää, onko atooppinen iho lievä, keskivaikea vai vaikea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytsi-89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihotautilääkäri sen kertoo.
Omalla pojallani keskivaikea.

Kortisonit käytössä, pelkkä perusvoide ei auta.
Verisiä ja märkiviä läiskiä iholla aika ajoin.

Veikkaisin, että mulla on keskivaikea, kun käytän sitä keskivaikean/vaikean atopian protopic-voidetta. Ei kyllä ainakaan vaikea eikä kyllä lieväkään. Mun iho ei pysy talvisin hyvänä ilman kortisonivoiteita, perusvoide ei riitä. Kesällä lähes oireeton, tosin viime kesänä aika huono, kun en ollut paljon auringossa.

Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Veikkaisin, että mulla on keskivaikea, kun käytän sitä keskivaikean/vaikean atopian protopic-voidetta. Ei kyllä ainakaan vaikea eikä kyllä lieväkään. Mun iho ei pysy talvisin hyvänä ilman kortisonivoiteita, perusvoide ei riitä. Kesällä lähes oireeton, tosin viime kesänä aika huono, kun en ollut paljon auringossa.

Minulla samanlaista. Ja talvella hikoilu vielä pahentaa entisestään asiaa :( Lenkkeilyinto on minimissään ja kesää odotellaan...

Keskivaikeassa iho märkii ja verestää esim. poskista ja jaloista tai käsivarsista.
Kortisonia siinä tarvitaan.

Luulen kuitenkin että sinulla tytsi on tuo helppo atopia, vaikka se ei helpolta tuntuisikaan.
Rankkaa on hoitaa ihoaan jatkuvasti.

Itse olin atoopikko 20 vuotiaaksi asti, kunnes selvisi että olen allerginen tietyille kosmetiikka-aineille ja kun jätin ne pois, iho parani eikä ongelmia enää ole ollut.

En mä ihan usko, että on lievä/helppo, kun joillakin iho pysyy kunnossa vain perusvoiteilla. Mulla on nyt kädet ja jalat pahassa kunnossa, samoin hartiat, kaula ym. Naama on ollut murrosiästä tähän asti huonossa kunnossa, usein tulehtunutkin..nyt se on kiitos Protopicin loistavassa kunnossa. Mun käsiin ei auta edes kortisonit tällä hetkellä, olispa talvi jo ohi! |O

Ihotautilääkärille vain. Minä joudun syömään kortisonitabletteja taas kolmatta viikkoa kun iho sellaisessa kunnossa. Normaalisti riittää kortisonivoide ja ab-kuurit säännöllisin väliajoin (Dermovat, IV-luokan kortisoni).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi et kysy lääkäriltä asiaa?

En ole muistanut. Veikkaan, että mulla on joko keskivaikea atopia tai sitten jotain lievän ja keskivaikean väliltä.

Miks ihmeessä sun nyt tähän hätään pitää se edes itseksesi selvittää? Meriitti paksujen hiustenko lisäksi :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja rypäle:
Syötkö tytsi e-pillereitä? Mulla ne ainaki pahens TOSI paljon...

En syö. On se kuitenkin edessä jossain vaiheessa, toivottavasti ei tule pahentamaan mun ihoa :/ Pillerit voi ilmeisesti pitää ainakin finnit kurissa?

En ole muistanut. Veikkaan, että mulla on joko keskivaikea atopia tai sitten jotain lievän ja keskivaikean väliltä.

Miks ihmeessä sun nyt tähän hätään pitää se edes itseksesi selvittää? Meriitti paksujen hiustenko lisäksi :whistle:

Tytsiä pitää sääliä kun sillä on keskiVAIKEA sairaus.

Kunhan kiinnostaa.

Mulla on keskivaikea atopia. Monta vuotta jouduin käyttämään Protopicia, kortisonia sekä voiteina että lääkkeinä; pari kertaa olin sairaalassakin. SUP-hoidoista (eikä liioin aurongonvalosta) ollut mitään apua - päin vastoin kesät olivat runsaamman hikoilemisen takia vielä talveakin kauheampia.

Nyt on onneksi helpottanut; Ataraxia en tarvitse kutinaan kuin silloin tällöin (kuureina) ja ihottuma on kasvoista ja muualta ylävartalosta poissa oikeastaan kokonaa. Vnain kädet kiusaavat vähinsä. Toki tietysti tarvitsen jatkuvaa perusvoiderasvausta, mutta se nyt on niin pieni paha, ettei sitä edes huomaa kunnolla. Lääkärin mukaan tilanteen helpottuminen johtuu luultavimmin hormonitoiminnan tasaantumisesta - sehän on nuorella aikuisella vielä kiivasta, vaikka varsinainen puberteetti olisikin jo ohi.

Tytsi ja muut atoopikot, tsemppiä :hug:! Mä todellakin tiedän, millaista on, kun atopia riehuu pahana.

Alkuperäinen kirjoittaja keskihelppo:

Tytsiä pitää sääliä kun sillä on keskiVAIKEA sairaus.

Hei älkää oikeasti viitsikö aina nälviä. Kai täällä saa asioita pohtia "ääneen", ja atopia kun vielä sattuu olemaan suhteellisen yleinen sairaus, niin on hyvinkin todennäköistä, että vertaistukea löytyy. Tuskin tässä kukaan on sääliä tai gloriaa kaivannut.

En syö. On se kuitenkin edessä jossain vaiheessa, toivottavasti ei tule pahentamaan mun ihoa :/ Pillerit voi ilmeisesti pitää ainakin finnit kurissa?

Ja pöh. Mulle ainaki tuli ihan tajuttomia kutteja pillereistä. Sinuna välttäisin hormooneja viimeseen asti, kerta et vielä o "sortunu". Mä olin nuori ja tyhmä (nyt vaan tyhmä ;)), enkä ottanu asioista selvää ja kärsin sitte monta vuotta. Ei kannata ottaa suoraan pillereitä, kokeile eri vaihtoehtoja. Kierrukanki saa, vaik ei o synnyttäny, ku pistää vaa kovaa kovaa vasten. b :) d

Kertokaapa lisää atooppisesta ihosta. Meidän 2-v pojalla on varmaan tuo lievä. Tai on kurissa pysynyt ihan apteekin atooppisen ihon rasvoilla ja kortisonilla. Jaloissa punaisia (ja joskus käsissä) kutisevia läikkiä, mutta ei kumminkaan verestä. Lääkärissä ei olla asian takia käyty, pitäiskö? Entäs ruokavalio? Pitäiskö joitain ruoka-aineita välttää?

Ja pöh. Mulle ainaki tuli ihan tajuttomia kutteja pillereistä. Sinuna välttäisin hormooneja viimeseen asti, kerta et vielä o "sortunu". Mä olin nuori ja tyhmä (nyt vaan tyhmä ;)), enkä ottanu asioista selvää ja kärsin sitte monta vuotta. Ei kannata ottaa suoraan pillereitä, kokeile eri vaihtoehtoja. Kierrukanki saa, vaik ei o synnyttäny, ku pistää vaa kovaa kovaa vasten. b :) d

Mut onks kierrukan ehkäisyteho yhtä hyvä kuin pillereiden?

Yhteistyössä