Mistä tietää olevansa tarpeeksi hyvä työssään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en vain tajua enää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en vain tajua enää

Vieras
Aina sama juttu. Työt loppuu heti koeajan/määräaikaisuuden aikana tai lopussa. Ja syyt on aina samoja, että en kuulemma ole tarpeeksi hyvä ja tehokas työssäni tai että en heidän mielestään sovi työyhteisöön.

No, asia selvä. Ongelma on vaan siinä, että kun en ikinä tiedä milloin olen tarpeeksi hyvä ja tehokas. Yleensä kukaan ei vaan sano mitään työstäni, ja minulta puuttuu ilmeisesti kaikilta muilta ihmisiltä löytyvä kyky osata arvioida omaa työtäni; sen laatua ja nopeutta, etenkin tilanteissa joissa ei ole mitään vertailukohtaa.

Ja että en sovi työyhteisöön. No en tiedä mistä se tulee. Tiedän, että en ole kaikkein sosiaalisin ja puheliain ihminen jolla riittää juttua kenen kanssa vaan, mutta tympii, kun ujoutta ja hiljaisuutta pidetään ylitsepääsemättöminä virheinä

Millaisesta työstä on kyse? Itse olen hoitoalalla, enkä koskaan ole saanut moisia kommentteja. Ujo ja hiljainen olen itsekin, muttei se ole koskaan työtäni haitannut.

Itse ainakin tiedän olevani hyvä työssäni, ihan sen perusteella kuinka hyvin suoriudun päivittäisistä hommista, myös niistä kiiretilanteista. Teen työt nopeasti ja tehokkaasti, jottei potilaan tarvitse odotella ainakaan mun takiani. Pomot on sanoneet, että olen pidetty työntekijä eikä työssäni ole valittamista. Joten jos aina saat samanlaista kommenttia koeajan jälkeen, olisi kenties peiliin katsomisen paikka..?

[QUOTE="vieras";29165623] Joten jos aina saat samanlaista kommenttia koeajan jälkeen, olisi kenties peiliin katsomisen paikka..?[/QUOTE]

Tiedän tuon kyllä, mutta kun se ongelma on siinä, että en kerta kaikkiaan tiedä mitä tein väärin. Tein työt mielestäni nopeasti, mutta se ei kuitenkaan ollut tarpeeksi nopeaa tahtia (asia mistä ei sitten ikinä sanottu mitään työn aikana). Ja samoin myös esimerkiksi sain tietää vasta työn loputtua että jotkut asiakkaat oli valittaneet minusta. Ja taas kerran en edes tajunnut tehneeni mitään väärää siinä tilanteessa.

Että ne on juuri tällaisia tilanteita, joissa en yksinkertaisesti edes tajua tehneeni mitään väärää tai outoa tai jotain muuta sellaista, vaikka sitä muut (pomo) pitää sellaisena.

Joissain ihmisissä on sellaista ärsyttävää velttoutta. En tiedä koskeeko sua.

Itse olin töissä pitkään ujo ja hiljainen eikä se ketään haitannut. Jos olet asiakaspalvelutöissä voi se olla kyllä ongelma. Asiakkaat kokevat jäävänsä alipalvelluiksi tms.

Oletko oma-aloitteinen?
Pyritkö tekemään aina asiat vielä vähän paremmin?
Puhutko tarpeeksi esimiehen ja työkavereiden kanssa työasioista?
Otatko hyvin vastaan ohjeita kokenemmilta työntekijöiltä?

Voinen siis jäädä hyvällä omallatunnolla työttömäksi sossupummiksi lopuksi elämääni
koska en nähtävästi ole mihinkään työhön tarpeeksi hyvä ja sopiva :-/

Olen pahoillani mutta jos et huomaa itse mitään vikaa hommissasi/asenteessasi tms. ja et ole saanut palautetta missään vaiheessa että mitä voisit tehdä paremmin tai että mikä meni pieleen niin en tiedä mitä voisit tehdä.

"Sanokaa vaan, jos tässä on jotain hommaa mitä voisin tehdä?"

"Voisitko auttaa tässä, en vielä ihan osaa tätä?"

"Oisinko mä voinut tehdä jotain paremmin / teinks mä jotain väärin?"

Hyvässä duunipaikassa kyllä saa opastusta ja neuvoja jos uskaltaa kysyä ja ne usein antaa kuvan oma-aloitteisuudesta

[QUOTE="diu";29165899]"Sanokaa vaan, jos tässä on jotain hommaa mitä voisin tehdä?"

"Voisitko auttaa tässä, en vielä ihan osaa tätä?"

"Oisinko mä voinut tehdä jotain paremmin / teinks mä jotain väärin?"

Hyvässä duunipaikassa kyllä saa opastusta ja neuvoja jos uskaltaa kysyä ja ne usein antaa kuvan oma-aloitteisuudesta[/QUOTE]

Hmm Täytynee kokeilla tuollaista seuraavassa paikassa. En van tiedä, mutta jotenkin vaan on ollut sellainen käsitys, että kaikkea tuollaista palautteen ja avun ja lisähommien kyselyä pidettäisiin jotenkin häiritsemisenä ("ei mulla ole aikaa mitään palautetta tai muita hommia tässä nyt sulle keksiä"), oli tilanne sitten mikä tahansa Mutta täytyy toivoa, että asia ei ole niin

No mä oon tehnyt mun hommia vuosia ja mulla on vieläkin paljon opittavaa. Kokeneemmilta pitää kysyä mielipidettä ja neuvoja. Myös minulta kysytään apuja enkä koe sitä häiritsemisenä. Kuuluu työnkuvaan. Samalla saa ujokin kontaktia työtovereihin ja ehkäpä istuu paremmin työyhteisöön.

Harmillista kannaltasi.
Itse olen ollut vuosikausia esimiehenä palvelualan yrityksessä. alaisina minulla on ollut satoja henkilöitä. jotenkin minusta on surullista juuri tuo, että joku ihminen ei vaan tajua sitä, että missä mättää.
Kuvailemasi kaltaisia tilanteita on minullekkin sattunut useita.
Jään itsekkin aina miettimään, että miten joku ei osaa arvioida tekemisiään ollenkaan. Minua ainakin kiinnostaa, että mitkä hommat pitää olla ennen työvuoron päättymistä tehtynä. Jos vuoron lopussa ne hommat on edelleen tekemättä, niin silloin pitäisi kyllä kysyä, että miten nämä pitäisi tehdä, että aikataulussa pysytään. Kovin pitkään sitä ei suostu työkaveritkaan katselemaan, jos jonku/joidenkin jäljiltä jää aina hommia seuraavalle.
Yksinkertainen juttu minusta. Mittarina valmiiksi saatu työ, määritellyssä ajassa ja asiakkaat/työkaverit tyytyväisiä.
Toivon sinulle onnea!

Harmillista kannaltasi.
Itse olen ollut vuosikausia esimiehenä palvelualan yrityksessä. alaisina minulla on ollut satoja henkilöitä. jotenkin minusta on surullista juuri tuo, että joku ihminen ei vaan tajua sitä, että missä mättää.
Kuvailemasi kaltaisia tilanteita on minullekkin sattunut useita.
Jään itsekkin aina miettimään, että miten joku ei osaa arvioida tekemisiään ollenkaan. Minua ainakin kiinnostaa, että mitkä hommat pitää olla ennen työvuoron päättymistä tehtynä. Jos vuoron lopussa ne hommat on edelleen tekemättä, niin silloin pitäisi kyllä kysyä, että miten nämä pitäisi tehdä, että aikataulussa pysytään. Kovin pitkään sitä ei suostu työkaveritkaan katselemaan, jos jonku/joidenkin jäljiltä jää aina hommia seuraavalle.
Yksinkertainen juttu minusta. Mittarina valmiiksi saatu työ, määritellyssä ajassa ja asiakkaat/työkaverit tyytyväisiä.
Toivon sinulle onnea!

No kai sinä olet esimiehenä kertonut kyseiselle työntekijälle selkeästi mikä hommassa on vialla?
Olen nähnyt liian monta palvelualan esimiestä, jotka eivät osaa antaa asiallista palautetta ja neuvoa työntekijälle, jos tämä ei aivan kartalla ole tai on erimielisyyksiä siitä miten työnsä hoitaa.

Mumistaan kyllä seläntakana ja valitetaan muille työtekijöille, mutta kyseiselle työntekijälle ei osata antaa palautetta rakentavasti, jotta työntekijä voisi kehittää itseään.

Mun mielestä ap:n tapaus kertoo paljon myös esimiesten osaamattomuudesta.

Eikö jotkut työnantajat myös käytä räikeästi hyväkseen näitä määräaikaisuuksia, otetaan mieluummin uusi määräaikainen mistä halvimmalla saadaan eikä vakinaisteta? Osa voi olla tämmöisiäkin tapauksia...

Eli olet epäsosiaalinen ja nuiva asiakaspalvelutyössä ja selität sen sillä, että kun "olen vain ujo ja hiljainen, en voi sille mitään"?

Vaihda alaa. Ja opettele käyttäytymään (käytöstavat, kohteliaisuus, asiakaspalvelu)?

Ujous pysyy mutta sita ei kannata nayttaa tyoyhteisossa. Olen itsekin ollut todella ujo mutta opetellut siihen etta minun taytyy osata "small talkia" ja nayttaa ulospainsuuntautuneelta, koska naita avuja arvostetaan nykypaivan tyoelamassa.

Tiedän tuon kyllä, mutta kun se ongelma on siinä, että en kerta kaikkiaan tiedä mitä tein väärin. Tein työt mielestäni nopeasti, mutta se ei kuitenkaan ollut tarpeeksi nopeaa tahtia (asia mistä ei sitten ikinä sanottu mitään työn aikana). Ja samoin myös esimerkiksi sain tietää vasta työn loputtua että jotkut asiakkaat oli valittaneet minusta. Ja taas kerran en edes tajunnut tehneeni mitään väärää siinä tilanteessa.

Että ne on juuri tällaisia tilanteita, joissa en yksinkertaisesti edes tajua tehneeni mitään väärää tai outoa tai jotain muuta sellaista, vaikka sitä muut (pomo) pitää sellaisena.

Mistä asiasta asiakkaat valitti? Työn hitaudesta vai kommunikoinnin takeltelusta?

Mullakaan ei ole mitään viisasta sanottavaa siihen miten menestyä ihan mahdottomasti urallaan, mutta semmoinen perussääntö mulla on ollut, että kannattaa käyttäytyä niin ettei pomon, työkaverin tai asiakkaan tarvitse vieressä hikoilla ja jännittää että kuinka tuo selviytyy eri tilanteista.
Ja sit jos tulee kinkkinen tilanne niin sit voi iloisesti vaan kysyä että "tästä mulla ei olekaan vielä kokemusta, kerrotko kuinka tää menee?"

Yhteistyössä