Mistä tietää koska synnytyksen jälkeinen alakuloisuus muuttuu masennukseksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja babyblues
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

babyblues

Vieras
Itse olen synnyttänyt reilu pari viikkoa sitten. Alkuun olin todella itkuinen ja se meni varmasti hormonien piikkiin. Sitten olo helpottui, mutta nyt on taas todella itkuista ollut. Tänäänkin pillittänyt ihan ilman mitään syytä pitkin päivää.

Vai voiko olla vielä hormonien vaikutusta. En tunne että elämä olisi mitenkään synkkää....

Se että väsyttää ja on kipeä ja itkettää on ihan normaalia. Kannattaa kuitenkin kuullostella niitä tuntemuksiaan. Jos alat huomaamaan, ettei päivässä ole yhtään mukavaa hetkeä tai mikään ei tunnu oikein miltään tai tunnut kaatuvan taakan alle tms. niin silloin kannattaa jo kysyä apua vaikka neuvolasta.

Itse muistan että varsinkin esikoisen synnytyksen jälkeiset viikot olin tosi itkuinen ja herkällä päällä, vaikka vauva ei edes mahdottomasti itkenhyt tai valvottanut, ja synnytyskin oli mennyt ihan hyvin. Kannattaa varmaan asiasta neuvolassa jutella, ja hakea apua jos alakuloisuus jatkuu. Mutta tietääkseni on aika tavallista että tuossa vaiheessa voi jo hormonien vaihtelu tehdä tepposia. Muistan miten pahoitin mieleni kovastikin vaikka mistä, ja tuntui että mieskin epäilee mun äitinä olon taitoja, vaikka niin ei ollutkaan. Toisen lapsen alkuajat menikin jo tasaisemmin, väsytti vaan..

Vielä ajattelin kysyä, oletko yhtään saanut/halunnut ottaa omaa aikaa vauvan syntymän jälkeen? Vaikka vauvasi onkin vielä tosi pieni, niin varmasti pärjää tunnin tai pari vaikka isän hoidossa kun saanut masun täyteen. Jo pelkästään yksin kävelylenkillä, kampaajalla tai shoppailemassa käynti piristää ja antaa vähän etäisyyttä siihen "vauvaelämään". Kannattaa ottaa hetki omaakin aikaa.

En oo vielä ehtinyt omaa aikaa viettää. Parin viikon päästä meinasin lähtee kummipojan synttäreille vaan vanhempien lasten kanssa. Eihän sekään ihan puhtaasti omaa aikaa ole, mutta jotain kuitenkin..

itse olin myös tosi itkuinen noin 2kk synnytyksen jälkeen. Ja menee varmasti aivan normaalin herkistymisen piikkiin. Masennushan se on vasta sitten, kun jatkuu kuukausia. Mutta herkästi kannattaa asiasta jutella neuvolassa.. Mutta mulla on nyt vasta ollut pari kuukautta normaali olo. lapseni 5kk. jotkut vann on herkempiä kuin toiset.. Kyllä se varmasti siitä!!

Yhteistyössä