Mistä tietää että vauva saa tarpeeksi maitoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MrsScofield
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Paras mittari taitaa olla neuvolatätin vaaka =)
Jos kasvua on tasaisesti, niin se riittää. Noin pikkuinen saattaa asua rinnalla ihan vaan "huvikseen", tankkaa maidon lisäksi läheisyyttä. Ja itkut voi olla masuvaivoja tai ihan mitä vaan. Jos yöt nukkuu hyvin, niin luulisin kaiken olevan ok :)

ei sitä pumppaamalla näe! pumppaamalla et ehkä saa tippaakaan vaikka maitoa oikeesti tulisi. hyvä painonnousu 5-8 pissavaippaa päivässä, iho kimmoisa lapsi pirteä..niistä se huomaa!

jep, minä peesaan tota nla-tädin vaakaa. se että vauva syö koko ajan tarkottaa yleensä sitä, et maidon tarve on kasvanut ja vauva sit imee saadakseen tuotannon lisääntyyn, mikä taas sit tapahtuu joidenkin päivien viiveellä. en suosittele mitään lypsytemppuja, vauva ensinnäkin heruttaa paljon tehokkaammin ku pumppu ja toiseksi sittenpä sitä jää vauvalle vähemmän imettävää jos pumppaat osan pois eikä vauva oo tottunu tuttipulloon.

Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:
ei sitä pumppaamalla näe! pumppaamalla et ehkä saa tippaakaan vaikka maitoa oikeesti tulisi. hyvä painonnousu 5-8 pissavaippaa päivässä, iho kimmoisa lapsi pirteä..niistä se huomaa!

Tää on harvinaisen totta! :)

Painonnousu ja tosiaankin se, et pissaa tulee, kertoo siitä et vauva saa hyvin maitoo!

Alkuperäinen kirjoittaja Justjoo:
no joo...mulla tulee pumppaamalla 3 desiä kerralla mut lapsi kun imee ni jää nälkäiseksi. Eli minä siis pumppaan maidon ja annan sen pullosta.

tissit on niin erilaisia. ite kahdelle yritin pumpata, eikä 20ml saanu, mutta kolmas osas ite syödä suoraan nahkarukkasesta jä pärjäs 5kk ihan vaan sillä.

Mua neuvottiin neuvolassa seuraamaan pissan määrää. Päivän aikana pitäis tulla viis painavampaa pissavaippaa. Itse kävin vauvaa punnitsemassa neuvolassa 2 vkon välein, näin sain itselle mielen rauhan kun mietiskelin aivan samaa asiaa.

Pissaako? Jos pissaa tarpeeksi ja paino nousee, ei hätää. Muista itse juoda tarpeeksi. Mitä enemmän vauva imee, sitä enemmän maitoa tulee - tosin siinä on pieni viive :D Mutta vauva siis tilaa lisää maitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja mary-83:
Poika syö vain rintakumin avulla,onko mitään merkitystä siihen miten saa maitoa?

ootkos pitkään syöttäny ton kumin kans? ei sillä mun mielestä suurta eroa ole, mulla esikko söi ekat viikot kumilla, mut sit onnistu jo ilmanki, tosin oli pullolla kans melkeen koko ajan ku oppi sairaalassa saamaan helpolla sen maidon pullosta

Meillä oli se että poika ei jaksnut imeä kunnolla. siis sillä ei ollut oikeaa imutaktiikkaa. Työnnä sormi sen suuhun vähän niinkun kitalakea kohti ja kokeile sillä imeekö se mielestäsi lujasti.

Imetin 2 kk rintakumin avulla ilman mitään ongelmia. Jatka samaan malliin vain. 2 kk:n iässä meidän tytöllä alkoi olla sen verran enemmän voimaa imuotteessa, että imetys alkoi sujumaan ilman rintakumia.

Kannattaa aina välillä koittaa jos saisi imemään ilman rintakumia.Mutta varmasti saa senkin kanssa maitoa.Oma lapsi oli vauvana samanlainen,tuntui että oli koko ajan hereillä ollessaan tissillä.Hyvin silti kasvoi.Nuo märät vaipat on hyvä mittari sekä tietty neuvola.

Alkuperäinen kirjoittaja mary-83:
Poika on nyt 1,5kk ja koko ajan syönyt rintakumin kanssa,en saa rinnalle ilman sitä.
Pulloa ei oo saanut kuin sairaalassa.

tarkkaile sitä pissan määrää sitten vaan ja sehän se tietty kans vaikuttaa jos yöllä nukkuu pitkiä pätkiä, niin joutuu sitten päivällä syömään senkin edestä :)

Myös meidän esikoinen söi aluksi kumin kanssa. Se oli vaan niin kyllästyttävää puuhaa aina niitä pestä ja keitellä, että sisukkaasti yritin eroon siitä ja pääsinkin. Mulla se aiheutti myös jatkuvia rintatulehduksia.
Kannattaa kokeilla niin, että kun on jo vähän aikaa syönyt, irroittaa otteen rinnasta ja yrittää tarjota paljasta.
Tosin ei siitä mitää haittaa varmaankaan ole. Mulla itselläni rinta vaan ei tyhjentynyt kunnolla kumin kanssa, josta tukehdukset johtui.

Yhteistyössä