Mistä tietää että onko valkoviini mennyt pilalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja absolutisti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

absolutisti

Vieras
Olen ollut pitkään juomatta (2v) ja nyt tekisi mieli lasillista.
Meillä on viinihyllyllinen valkkaria, ja tahtoisin tietää, mistä voin tietää onko viini mennyt pilalle?

Ja niin voiko sitä ottaa lasillisen jos imettää?

Harvat viinit paranee vanhetessa tai edes kestää säilytystä. Valo ja lämpö ja kosteus pitää olla oikeat . Ja yleensä punkut kestää paremmin. Veikkaan et kaikki pilalla, mut hajusta sen tietää, haisee etikalta. Ja lasin voit ottaa. Jos tämä oli provoiluyritys ni sit oli.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Harvat viinit paranee vanhetessa tai edes kestää säilytystä. Valo ja lämpö ja kosteus pitää olla oikeat . Ja yleensä punkut kestää paremmin. Veikkaan et kaikki pilalla, mut hajusta sen tietää, haisee etikalta. Ja lasin voit ottaa. Jos tämä oli provoiluyritys ni sit oli.

No näin juuri. Kyllä ne on harvat laatuviinit, jotka paranee. Mutta maista tilkka, maustahan sen havaitsee

Ei ne kyllä välttämättä säily. Meillä meni just pari viikkoa sitten kaksi pullollista rose-vinniä roskiin, kun olivat mennet pilalle (3 vuotta vanhoja pulloja). Viinin väri oli muuttunut ja maku ja haju hyvin epämiellyttävä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Miksi mä provoilisin tämmösen asian kanssa? Ööh, lähinnä oikeesti en tiedä.
Minä tykästyin viiniin juuri ennen kun raskauduin, ja nyt olen siis saanut lapsen ja imettänyt tähän asti ihan ilman pisaraakaan alkoholia.

eli siis jos viinit ei oo mitään vuosikertaviinejä niin ovat pilalla?
Entäs roseviini? onko siinä sama juttu?

Voinko saada siis vaikka vatsani sekaisin jos juon pilaantunutta viiniä, vai huomaako sen todella selkeesti?

Tavan halpa, normi valkkari (tai punkku) ei parane vanhetessaan.
Mutta jos korkki on kiinni, väri on ok, avaa pullo.
Jos se haisee ja maistuu samalta kuin maustekaapissasi lojuva viinietikka, ei kannata juoda. (tosin tuskin edes haluat juoda maistaessasi)

Yhteistyössä