Mistä tiedän onko mun lapseni tavallista lahjakaampi? Missä lukis, mitä taitoja minkäkin ikäinen osaaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei hän vielä useaan vuoteen pärjäisi sosiaalisilta taidoiltaa 7vuotiaiden rinnalla, kun leikit on vielä niin erilaisia, vaikka tiedoiltaan ja taidoiltaan onkin keskimääräistä lahjakkaampi. Hänellä vaan on valtava tiedon jano ja keskittymiskyky ja sitkeys opetella kaikkea. Eli opettelee onnellisena itsekseen kaiken aikaa. Hän kun on vasta 2vuotias...
2 vuotiaana tuo kehitys on hyvin yksilökohtaista, osa oppii aikaisemmin osa myöhemmin eli taitoerot ehtivät kyllä hyvinkin tasoittua vielä ennen koulun alkamista. Meidän 2 vuotiaana muita paljon kehityksessä edellä ollut on suht. normaali koululainen ja toinen 2 vuotiaana keskimääräistä hitaampi on luokkansa huippuja, vaikka laiska onkin =)

Moi

Meidän lapsi osasi juuri 2 vuotta täytettyään kirjaimet. Hän oli itsekriittinen ja empaattinen. Lapsemme piirsi ihmisen niin, että sillä oli pää, kroppa ja jäsenet paikoillaan.
Nyt lapsi on 8-vuotias norminapero. Eikä edes erityisen lahjakas piirtäjä. :)

no näistä tiedoista ja kirjoituksistanne päätellen meidän lapsi on sen verran lahjakas, että jos kertoisin mitä hän osaa tämän ikäisenä niin ei tulis muuta kuin provo huuteluita:(

Ei hän vielä useaan vuoteen pärjäisi sosiaalisilta taidoiltaa 7vuotiaiden rinnalla, kun leikit on vielä niin erilaisia, vaikka tiedoiltaan ja taidoiltaan onkin keskimääräistä lahjakkaampi. Hänellä vaan on valtava tiedon jano ja keskittymiskyky ja sitkeys opetella kaikkea. Eli opettelee onnellisena itsekseen kaiken aikaa. Hän kun on vasta 2vuotias...

Kaksi vuotiaasta on kyllä vielä vaikea sanoa tuleeko lahjakas ja millä alalla. Mulla on ystävä joka on ydinfyysikko ja väitellyt aiheesta tohtoriksi. Ihan tavalliset koulut hän kävi siinä missä muutkin. Lukion jälkeen sit alkoi erottumaan muista koska hänen kiiinnostukset oli aika erilaiset kuin muilla, jos joku asia kiinnostaa tarpeeksi voi ihmisestä tulla mitä vain ;)

on tosi lahjakas,mutta normisti menee ekalle. osasi jo tosi pienenä laskea satasilla kertolaskuja,lukea ja kirjoittaa,maita,lippuja ja maanosia osasi jo pienenä enempi kun monet aikuiset..ja itse kysellyt ja opetellut..

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
no näistä tiedoista ja kirjoituksistanne päätellen meidän lapsi on sen verran lahjakas, että jos kertoisin mitä hän osaa tämän ikäisenä niin ei tulis muuta kuin provo huuteluita:(

2-vuotiaan kohdalla ei vielä tarvi niin hirveästi huolehtia koulusta. Kaikki ajallaan.

Mutta oikeasti alkoi kiinnostamaan millainen ihmelapsi teillä oikein on, kerro nyt ihmeessä edes jotain. Mitäs sillä välia vaikka sitten epäillään provoksi.

Minua myös kiinnostaisi kuulla millainen ihmelapsi on kyseessä. Itsellänikin on kaksivuotias lapsi jonka taitoja usein kehutaan. Lapsi puhuu harvinaisen selkeästi ja hyvin muotoiltuja lauseita. Hän osaa laskea kymmeneen (siis oikeasti laskea asioita, ei vain hokea ulkoa numeroita), tuntee kymmenkunta väriä, tuntee huomattavan määrän eläimiä, osaa näyttää Suomen kartalta missä meidän perhe ja missä mummot ja papat asuvat ja esimerkiksi keksii omia lauluja tarinoita erittäin mielikuvituksellisesti, sekä tekee sujuvasti 25 palan palapelejä. En kuitenkaan usko että hän olisi mitenkään erikoisen älykäs, hän vain osaa keskittyä tekemiseensä erittäin huolellisesti. Kaksi vuotiaat ovat vielä niin pieniä ja kehittyvät niin epätasaisesti, että vuoden päästä kaverit ovat jo saattaneet ottaa kiinni monissa taidoissa tai mennä jopa ohi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä meilläkin esim. mies on osannut lukea ennen kouluun menoa, mutta ei siitä kuitenkaan silti einsteinia tullut...

mä luin kouluun mennessä jo lastenromaaneja ku toiset opetteli kirjaimia, osasin kirjoittaa sujuvasti ja mulla oli kirjeystäviä. Laskemisen osasin myös ja soitin pianoa nuoteista. Tämä siis ekaluokalle mentäessä. Peruskoulun päästötodistuksen keskiarvo 9,4. Silti oon ihan tavis työssäkäyvä äiti.

Eiköhän se päiväkodissa ja neuvolassa huomata, jos lapsi on ikäisiään huomattavasti lahjakkaampi...

Jos 2 v on ns. lahjakas, niin usein ne erot tasottuu myöhemmin. Ei tietenkään aina.

Ohjelmavinkki tähän aiheeseen liittyen:

Ensimmäinen jakso Yle Teema 24.2 klo 17

Tiededokumentti: Aivot ja älykkyys 1 / 3

1/3. Synnynnäiset nerot. Onko poikkeuksellinen lahjakkuus synnynnäistä ja pystyykö sitä tiukalla harjoittelulla entisestään kartuttamaan? Marc Yu on jo seitsemänvuotiaana mestaripianisti. T: National Geographic, USA

2/3. Tee minusta nero. Voiko tavallisesta lapsesta kasvattaa huippuälykkään? Susan Polgerin vanhemmat valmensivat tyttärestään shakin suurmestarin. Tuotanto: National Geographic, Yhdysvallat

3/3. Neroksi sattumalta. George Widener on autistinen nero, jolla on täysin hämmästyttävä kyky muistaa päivämääriä. Halvauksesta toipuva mies havaitsi itsessään piileviä taiteellisia kykyjä. T: National Geographic, USA

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Eiköhän se päiväkodissa ja neuvolassa huomata, jos lapsi on ikäisiään huomattavasti lahjakkaampi...

Ei ainakaan minun kohdallani. Vajakkina pitivät, jo synnytyslaitokselta lähtien mantelinmuotoisten silmieni ja huonon ruokahalun takia. Johtui päiväkoti-iässä tietysti epäsosiaalisuudestani, mutta en usko olevani ainoa lapsi, jota suunnilleen laitokseen laittamassa ja äo-testin perusteella sitten ollaankin siirtämässä monta luokkaa eteenpäin.

Yhteistyössä