Mistä tiedän onko mun lapseni tavallista lahjakaampi? Missä lukis, mitä taitoja minkäkin ikäinen osaaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaa

Vieras
Kaveripiirin lapsiin verrattuna lapseni on erittäin taitava monissa jutuissa, eli ikäisiään edellä huimasti. Mutta mistä saan tietää mintä minkäkin ikäiset normaalin lahjakkaat lapset osaa?
Kun neuvolan testit nyt on aika "huonoja" kun ne pystyy läpäisemään vähempi älyinenkin, jos vaan on terve.

Ja mitä mieltä olette, pitäisikö tämmöistä lasta alkaa oikein opettaa tai treenaamaan, jotta tästä tulisi "einstein"?
Vai antaa vaan olla ja antaa mennä 7vuotiaana tavalliselle ekaluokalle, jossa hän sitten on tylsistynyt häirikkö kun osaa jo kaikki siellä opeteltavat taidot?

Mun mielestä ei kannata alkaa treenaamaan. anna lapsen olla lapsi. Ja tavalliselle luokalle laittaisin, voittehan sitten opiskella vaikka kotona omalla ajalla lukion laajaa matikkaa jos tylsistyy koulussa.

Äh. tee uus aloitus. Toi "einstein" pilaa sävyn ja paljastaa sut. Ja pari kirjoitusvirhettä - vaikka nuo lainausmerkit einsteinissä on jo aika taitava vaivihkainen tyylirikko - vois auttaa. :)

Pelottavaa että lähtöoletuskin on se, että lapsi olisi koulussa häirikkö. Mutta kuitenkin, ah, niin lahjakas.

Ei se häiriökäyttäytyminen oikeasti ainakaan sitä lahjakkuutta varsinaisesti osoita.

Alkuperäinen kirjoittaja ope:
No kerro ikä ja mitä lapsesi mielestäsi osaa.

Enpä taida, koska haluan pysyä harmaana ja anonyymina...
Ja niille jotka mun kirjoitusvirheitä kyylää. Mä en itse ole mikään täyden kympin oppilas. Vaan mun lapsi on mielestäni liian fiksu ikäisekseen. Esim moniin kavereiden lapsii verrattuna. Sekä meidän perheen muihin lapsiin verrattuna.

voiko opettaja antaa koulussa lisätehtäviä (eli vaikeampi tasoisia) jos lapsi tylsistyy koulussa eka luokalla, kun osaa jo kaiken? Mitä hyötyä lapselle on tällaisesta koulunkäynnistä? Muuta kuin tietenkin se että saa olla ja leikkiä ikäistensä seurassa esim. välitunneilla.

Neuvolastakaan en kehtaa kysellä tämmöisiä kun saisin jonkun hurahtaneen mamman leiman. Sellaisen joka pitää omaa prinsessaa maailman parhaana jne. Mieheni kanssa olen vain puhunut tästä. Kavereillekaan ei oikein kehtaa puhua, kun pitäisivät ylpeilijänä tms.

no meillä eskari ikäinen joka osaa lukea, kirjoittaa ja laskea plus ja miinuslaskuja. ja ihan tavalliselle luokalle menee. pojalla adhd epäily, ja keskittymisvaikeuksia. nyt suunnitteilla jos saa avustajan kouluun

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
voiko opettaja antaa koulussa lisätehtäviä (eli vaikeampi tasoisia) jos lapsi tylsistyy koulussa eka luokalla, kun osaa jo kaiken? Mitä hyötyä lapselle on tällaisesta koulunkäynnistä? Muuta kuin tietenkin se että saa olla ja leikkiä ikäistensä seurassa esim. välitunneilla.

Neuvolastakaan en kehtaa kysellä tämmöisiä kun saisin jonkun hurahtaneen mamman leiman. Sellaisen joka pitää omaa prinsessaa maailman parhaana jne. Mieheni kanssa olen vain puhunut tästä. Kavereillekaan ei oikein kehtaa puhua, kun pitäisivät ylpeilijänä tms.

Nimenomaan näin. Hän saa tavallisten tehtävien lisäksi erilaisia, syventäviä ja soveltavia tehtäviä niissä jutuissa joissa on pärjäävä.

Ja se isossa ryhmässä olemisen ja toimimisen, tavaroista huolenpitämisen ja muun vastuun ottamisen opettelu ovat tärkeitä juttuja koululaiselle alkuluokilla.

Vaikeampaa se on oikeastaan nyt yläkoulussa, alakoulussa opetuksen eriyttäminen oli kai opettajilla osa normaalia työtä. Nyt ysillä osa luokasta junnaa ja kertaa kertaamisen jälkeen jotain juttua, jonka lapsi on sisäistänyt kuukausi sitten. Siinä alkaa osaavalla ja kokeneellakin matematiikan opettajalla loppua soveltavat ja syventävät harjoitukset.

Päiväkodissa kyllä ottavat puheeksi jos huomaavat poikkeuksellista lahjakkuutta ja osaamista ja sitä kautta lähettävät esim. koulukypsyystutkimuksiin etuajassa. Usein miten kuitenkin esim. aikaisin lukemaan oppiminen ei tarkoita että muiltakin osin olisi lahjakas tai edes kypsä kouluun etuajassa.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Vai antaa vaan olla ja antaa mennä 7vuotiaana tavalliselle ekaluokalle, jossa hän sitten on tylsistynyt häirikkö kun osaa jo kaikki siellä opeteltavat taidot?

Tai sitten lapsesi nauttii tilanteesta, jossa hän on luokan priimus ja saa tervettä tukea itsetunnolleen.
Ei lapsesi ole ainutlaatuinen, vaikka lahjakas onkin :)

Ekaluokkalaisista toiset eivät osaa lukea, osa on oppinut lukemaan (sujuvasti) 4-6-vuotiaana. Tehtäviä annetaan lapsen tason mukaisesti. Motorisesti voi olla isojakin eroja, ja jälleen lapselle annetaan oman taidon mukaisia tehtäviä. Matemaattisesti voi olla eroja. Lapsi voi tehdä aluksi yhteiset tehtävät ja sitten opettajan antamia lisätehtäviä. Musiikkia harrastunut lapsi voi saada tunnilla erityistehtäviä esim. säestämistä jollain soittimella. Kuvataiteessa jokainen lapsi pääse toteuttamaan itseään luovasti. Yleisissä aineissa tehdään usein ryhmätehtäviä, jotka ovat kaikille antoisia. Opettajilla on kaapeissaan lisätehtäviä niin lahjakkaille kuin niille, jotka väsähtävät heti ensimmäisiin tehtäviin. Koulun alkaessa on terkan tarkistus ja opettajallekin voi kertoa etukäteen lapsen kuulumisia ja perheen toiveita. Eri tasoiset lapset ekaluokalla ovat normaalia arkipäivää. Lasta ei kannata ennen koulun alkua prepata, mutta toki voit käyttää aikaasi ja lukea lapselle monipuolisia kirjoja ja leikkien opettaa yleissivistystä ja myös sosiaalisia taitoja (keskittyminen, toisten huomioiminen, vuoron odottaminen, jne.), mitkä ovat kaikkein tärkeimmät kouluvalmiustaidot.

No jos haluat tehdä lapsestasi jollain tasolla massasta erottuvan, niin se varmasti onnistuu treenaamalla. Eri asia sitten on, haluaako lasta oikeasti treenauttaa... Jos lapsesi on päiväkodissa, voithan kysyä lapsen opettajilta, vaikuttaako lapsi lahjakkaalta (itse käyttäisi kyllä jotain muita sanoja, seim. ikäisiään edellä joissain asioissa tms.).

Itse en kyllä lähtisi lahjakasta lasta treenaamaan mitenkään; antaisin tietenkin ottaa itse selvää asioista ja tukisin muuten, mutta ihan todellinen treenaaminen ei omassa kasvatusnäkemyksessäni kuulu varhaislapsuuteen.. Lahjakas on ja pysyy lahjaakkaana, vaikka ihan pienestä saakka ei treenata sen erikoisemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja tiutau:
Äh. tee uus aloitus. Toi "einstein" pilaa sävyn ja paljastaa sut. Ja pari kirjoitusvirhettä - vaikka nuo lainausmerkit einsteinissä on jo aika taitava vaivihkainen tyylirikko - vois auttaa. :)

Lainausmerkeissä ei tässä yhteydessä todellakaan ollut mitään vikaa.

no näistä tiedoista ja kirjoituksistanne päätellen meidän lapsi on sen verran lahjakas, että jos kertoisin mitä hän osaa tämän ikäisenä niin ei tulis muuta kuin provo huuteluita:(

Ei hän vielä useaan vuoteen pärjäisi sosiaalisilta taidoiltaa 7vuotiaiden rinnalla, kun leikit on vielä niin erilaisia, vaikka tiedoiltaan ja taidoiltaan onkin keskimääräistä lahjakkaampi. Hänellä vaan on valtava tiedon jano ja keskittymiskyky ja sitkeys opetella kaikkea. Eli opettelee onnellisena itsekseen kaiken aikaa. Hän kun on vasta 2vuotias...

Ensinnäkin nykyään koulukirjoissa on tehtäviä kaikille, kotitehtäviä ja sen lisäksi vielä lisätehtäviä. Niitä lisätehtäviä saa tehdä, jos saa muut tehtyä, poika teki kovastikin ylimääräisiä matikan tehtäviä. Samaten äidinkielessä on eritasoisia juttuja, mitä kukin tekee tasonsa mukaisesti. Tarvittaessa opettajalta on saanut lisämonisteitakin. Äidinkielen tunnilla saa joskus lukea kirjojakin ja välillä kaikki lukevat niitä, toisilla on joku kuvakirja, missä on muutama sana, toisilla paksu lastenromaani. Tyttö luki ekalla paljonkin kirjoja, hän osasi lukea ennen eskariin menoa.

no näistä tiedoista ja kirjoituksistanne päätellen meidän lapsi on sen verran lahjakas, että jos kertoisin mitä hän osaa tämän ikäisenä niin ei tulis muuta kuin provo huuteluita:(

Ei hän vielä useaan vuoteen pärjäisi sosiaalisilta taidoiltaa 7vuotiaiden rinnalla, kun leikit on vielä niin erilaisia, vaikka tiedoiltaan ja taidoiltaan onkin keskimääräistä lahjakkaampi. Hänellä vaan on valtava tiedon jano ja keskittymiskyky ja sitkeys opetella kaikkea. Eli opettelee onnellisena itsekseen kaiken aikaa. Hän kun on vasta 2vuotias...

2-vuotiaan kohdalla ei vielä tarvi niin hirveästi huolehtia koulusta. Kaikki ajallaan.

Mutta oikeasti alkoi kiinnostamaan millainen ihmelapsi teillä oikein on, kerro nyt ihmeessä edes jotain. Mitäs sillä välia vaikka sitten epäillään provoksi.

Yhteistyössä