Mistä teillä kaikilla muilla on rahaa ihan "loputtomiin" ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Kaikkeen vaikuttaa tietenkin ikä ja kauanko on ehtinyt olla töissä jne..

Yksi satunnainen merkkituote silloin tällöin ei nyt ole mikään mahdottomuus suurimmalle osalle.

Mutta jos mä nyt joka kuukausi melkein ostaisin jotain kivaa niin se olis helposti 100-500e kuussa. Esim jotkut niken trendilenkkarit maksaa sen reilu 100e, siihen päälle joku superdry huppari 90e ja pari tyylikästä mekkoa vaikkapa vilasta niin 100e =reilu 300e.. sitten kotiin vielä ostetaan jotkut gantin käsipyyhkeet ja lennolia. Unohtamatta kädessä keikkaa vuittonia/pradaa tai nyt vähintään korsia. Jos koti on uusi niin lainakin on aika iso? Millä ilveellä kaikki vielä sisustaa sen kodin niin vimpan päälle? Sitten ostellaan hienoja vaatteita ja kelloja ja laukkuja ja sisustetaan jatkuvasti ja kaiken lisäks vielä matkustetaan tämän tästä johonkin..

Meillä on uusi talo ja oikeastaan kaikki menee asumiskuluihin, lainoihin jne... se mitä jää säästöön niin menee yleensä jouluna, synttäreinä, vakuutusmaksuihin, uusiin auton renkaisiin tms.. shoppaillaan lähinnä hennesillä ja lindexillä ja ulkomaille varaa ehkä 2-3v välein..

Ai tässä mietittiinkin lähinnä Milannan elämää.

Mutta enivei, onhan monilla vielä lapsiakin joille ostellaan vaatteita yms eikä vain itselle. Joillain on rahaa, joillain ei. Eipä se ainakaan mun elämääni hetkauta. Niillä mennään mitä itsellä on. Joskus voi käydä tuuri lotossakin tms tai sitten ei.

Lohduttaudu sillä, että näillä ihmisillä on kulutusluotot tapissa, heillä ei ole loppujen lopuksi mitään omaa, siis puhtaasti omalla rahalla ostettua. Kaikki on hankittu sen pankin/kulutusluoton turvin, joita sitten maksellaan kipeästi pois.

SE loputon raha on luotolla käytettävissä koko ajan, niinkauan kuin kykenee kuukausittaisen lyhennyksen tekemään.

Itse olen niin onnellinen, ettei minulla ole lainaa, kaikki mitä minulla on, on omaani. Omalla rahalla hankittua.
Olen tavallaan vapaa elämään juuri niinkuin tahdon, ilman että esimerkiksi pankkilainat rajoita tekemisiäni. En ole niin sidottu esimekiksi säännölliseen työhön, mitä lainalla elävät ihmiset ovat. Heidän on ihan pakko käydä töissä, vaikkei aina huvittaisikaan, koska laina erääntyy jokainen kuukausi.

Lohduttaudu sillä, että näillä ihmisillä on kulutusluotot tapissa, heillä ei ole loppujen lopuksi mitään omaa, siis puhtaasti omalla rahalla ostettua. Kaikki on hankittu sen pankin/kulutusluoton turvin, joita sitten maksellaan kipeästi pois.

SE loputon raha on luotolla käytettävissä koko ajan, niinkauan kuin kykenee kuukausittaisen lyhennyksen tekemään.

Itse olen niin onnellinen, ettei minulla ole lainaa, kaikki mitä minulla on, on omaani. Omalla rahalla hankittua.
Olen tavallaan vapaa elämään juuri niinkuin tahdon, ilman että esimerkiksi pankkilainat rajoita tekemisiäni. En ole niin sidottu esimekiksi säännölliseen työhön, mitä lainalla elävät ihmiset ovat. Heidän on ihan pakko käydä töissä, vaikkei aina huvittaisikaan, koska laina erääntyy jokainen kuukausi.
Saako kysyä, missä sä asut ja kuka sun asumisen maksaa ?

No ehkä joillakin. Oletan, että aika harvalla.
Toiset tienaavat enemmän. Vaikka asuntolaina olisi iso, niin perheelle voi sen lainan lyhennykset jälkeen jäädä käteen silti muutama tonni.

Meillä on uusi talo, hieno sisustus, merkkivaatteita, tykkään shoppailla, matkustellaan paljon jne ja lainaa tästä kaikesta nolla euroa. Ei siis penniäkään. Säästötileillä meillä on yhteensä varmaan 50t. Osakkeita riittävästi ja perintömetsää ruhtinaallisesti. Talo on maksettu perinnöillä. Enkä usko että kukaan tietää, että olen saanut ison perinnön. Toki läheiseni tietävät.

Sijoitusasuntoja on 8 ja näistä lainaa paljon, mutta laina maksetaan saaduilla vuokratuotoilla ja jäädään vielä plussallekin joka kuukausi joitain satasia.

Mä olen sosionomi ja en tienaa kovin suuria summia. Mies insinööri ja kuukausipalkka on sitten yli 4x enemmän, mitä mun palkka.

Toiset tienaavat enemmän. Vaikka asuntolaina olisi iso, niin perheelle voi sen lainan lyhennykset jälkeen jäädä käteen silti muutama tonni.

Meillä on uusi talo, hieno sisustus, merkkivaatteita, tykkään shoppailla, matkustellaan paljon jne ja lainaa tästä kaikesta nolla euroa. Ei siis penniäkään. Säästötileillä meillä on yhteensä varmaan 50t. Osakkeita riittävästi ja perintömetsää ruhtinaallisesti. Talo on maksettu perinnöillä. Enkä usko että kukaan tietää, että olen saanut ison perinnön. Toki läheiseni tietävät.

Sijoitusasuntoja on 8 ja näistä lainaa paljon, mutta laina maksetaan saaduilla vuokratuotoilla ja jäädään vielä plussallekin joka kuukausi joitain satasia.

Mä olen sosionomi ja en tienaa kovin suuria summia. Mies insinööri ja kuukausipalkka on sitten yli 4x enemmän, mitä mun palkka.

Eli perintö on se sun luksuselämän mahdollistaja, et sinä itse. Tuolla palkalla et todellakaan saisi mitään tuollaista ilman suurta lainaa pankista.
Olet erittäin onnekas, kaikilla ei ole sitä suurta perintöä ollut saatavilla.

Kaikkeen vaikuttaa tietenkin ikä ja kauanko on ehtinyt olla töissä jne..

Yksi satunnainen merkkituote silloin tällöin ei nyt ole mikään mahdottomuus suurimmalle osalle.

Mutta jos mä nyt joka kuukausi melkein ostaisin jotain kivaa niin se olis helposti 100-500e kuussa. Esim jotkut niken trendilenkkarit maksaa sen reilu 100e, siihen päälle joku superdry huppari 90e ja pari tyylikästä mekkoa vaikkapa vilasta niin 100e =reilu 300e.. sitten kotiin vielä ostetaan jotkut gantin käsipyyhkeet ja lennolia. Unohtamatta kädessä keikkaa vuittonia/pradaa tai nyt vähintään korsia. Jos koti on uusi niin lainakin on aika iso? Millä ilveellä kaikki vielä sisustaa sen kodin niin vimpan päälle? Sitten ostellaan hienoja vaatteita ja kelloja ja laukkuja ja sisustetaan jatkuvasti ja kaiken lisäks vielä matkustetaan tämän tästä johonkin..

Meillä on uusi talo ja oikeastaan kaikki menee asumiskuluihin, lainoihin jne... se mitä jää säästöön niin menee yleensä jouluna, synttäreinä, vakuutusmaksuihin, uusiin auton renkaisiin tms.. shoppaillaan lähinnä hennesillä ja lindexillä ja ulkomaille varaa ehkä 2-3v välein..

Miten tällä palstalla on jatkuvasti näitä merkkivaatealoituksia?

Mutta siis jos ei nyt ole ihan pienituloisista kyse, niin ei joku satanen tai pari kuukaudessa mahdoton summa ole laittaa "johonkin kivaan". Mutta en mä kyllä tunne ketään ok-tuloista, jonkä elämä olisi tuollaista jatkuvaa shoppailua, että joka kuukausi pitäisi ostella käsipyyhkeitä tai lenkkareita. Jos jatkuvasti shoppailee, niin silloin se kuulostaa siltä, että ne merkkituotteet ja shoppailu ovat tosi tärkeä osa elämää. Ja kyllähän silloin siihen jaksaa ja haluaa panostaa. Joku muu sitten haluaa elämältään muita asioita.

• Tykkää
Reactions: AivanSama

Lohduttaudut keksimälläsi ajatuksella, koska olet kateellinen vai mikset voi hyväksyä toisen omaisuutta? Jotkut käyttää eri tavalla rahaa (ruokaan saa uppoamasn paljon rahaa vahingossa), palkat on erit, toiset sijoittaa, osan isovanhemmilla on liikaa ja maksavat puolesta. Jos ottaa jatkuvasti kaikki velalle, mistä maksa muut menot kuten ruuat? Ei loputtomasti voi velkaa ottaa.

Eli perintö on se sun luksuselämän mahdollistaja, et sinä itse. Tuolla palkalla et todellakaan saisi mitään tuollaista ilman suurta lainaa pankista.
Olet erittäin onnekas, kaikilla ei ole sitä suurta perintöä ollut saatavilla.

Mitä väliä kuka sen rahan on ansainnut? Pitäisikö elää köyhästi tai antaa rahat hyväntekeväisyyteen, jos vanhemmat on jättäneet perintöä? Eiköhän ne vanhemmat halua, että lapsi pääsee helpommalla ja kerää omaisuutta, jotta lapsenlapset pääsee helpommalla. Varsinkin monissa ruotsalaisperheissä näkyy tätä, kun arvostetaan isovanhempaa, jonka ansiosta elämä on helpompaa. Kun on omaisuutta, sitä saa helposti lisää. Jonkun pitää vaan laittaa se alkuun. Turha olla kateellinen, kun voisi itsekin vaikuttaa.

Mitä väliä kuka sen rahan on ansainnut? Pitäisikö elää köyhästi tai antaa rahat hyväntekeväisyyteen, jos vanhemmat on jättäneet perintöä? Eiköhän ne vanhemmat halua, että lapsi pääsee helpommalla ja kerää omaisuutta, jotta lapsenlapset pääsee helpommalla. Varsinkin monissa ruotsalaisperheissä näkyy tätä, kun arvostetaan isovanhempaa, jonka ansiosta elämä on helpompaa. Kun on omaisuutta, sitä saa helposti lisää. Jonkun pitää vaan laittaa se alkuun. Turha olla kateellinen, kun voisi itsekin vaikuttaa.

Niin, kuka on sen rahan tosiaan tehnyt ja tienannut?
Mutta et voi ainakaan itse sanoa tehneesi noita rahoja. Totta on, että elämässä pääsee paljon helpommalla jos on jo pesämuna valmiina kun lähtee omaan elämään.
Mutta, pointti olikin siinä, että ole onnellinen asemastasi. Kateudesta ei ollut kyse, vaan ihan puhtaasti toivotuksesta, että saat olla onnellinen saadessasi kaiken tuon jo ikäänkuin valmiina. Verratain niihin ihmisiin, jotka tekevät selkä limassa töitä koko ikänsä saadakseen asuntonsa ja velkansa maksettua pois.

Keksimäärin asuntolainaa on tavispalkansaajalla se 250tuhatta euroa. Ja sitä lyhennetään n. 25 vuotta vieden huomattavan osuuden palkasta.

Palkasta jää verojen jälkeen käteen 3000, miehelle 2600. Lainanlyhennykset 900, vastike 300. Kiinteät kulut (sähkö, netti) 100 euroa kuussa. Työsuhdepuhelimet. Auto maksettu, bensoihin noin. 200 eur /kk. Vakuutukset varmaan 1000 euroa vuodessa. Lapsen päivähoitomaksu 290 eur. Ruokaan menee arviolta 1000 kuukaudessa.

Siitä jää kyllä ihan riittävästi reissuihin, vaateostoksiin ja sisustukseen.

Lohduttaudut keksimälläsi ajatuksella, koska olet kateellinen vai mikset voi hyväksyä toisen omaisuutta? Jotkut käyttää eri tavalla rahaa (ruokaan saa uppoamasn paljon rahaa vahingossa), palkat on erit, toiset sijoittaa, osan isovanhemmilla on liikaa ja maksavat puolesta. Jos ottaa jatkuvasti kaikki velalle, mistä maksa muut menot kuten ruuat? Ei loputtomasti voi velkaa ottaa.

tulihan noita syitä ap:n kysymykseen ja vastauksia myöskin oikein roppakaupalla.
Itse en tuohon hätään keksinyt kuin tuon lainan. En ajatellut perintöjä, en törkeän suurta palkkapussia tai edes isovanhempia maksamassa kuluja.

Joillakin on isot tulot? Voi tietenkin päätellä, ettei lähihoitaja tai lastentarhanopettaja tienaa huikeita summia. Jos perheessä sitten mies on insinööri/DI, tradenomi,ekonomi, yrittäjä jne jne niin palkka voi mitä vaan 3000-15.000 välillä. Noin esimerkiksi. Et voi tietää.

Joku voi saada pääomatuloa. Vaikka ne lähihoitajan vuositulot olis sen 26000 se voi saada pääomatuloja vaikka 10t vuodessa jolloin ne vuoden tulot on jo 36.000 ja sitten vanhemmat vielä auttaa muutamalla tonnilla ja lasten kummit maksaa lahjaksi harrastusmaksut ja isomummo muistaa jouluna isolla kädellä niin ne tulot voi tavallaan olla jo 50.000 jne

• Tykkää
Reactions: agentti007

Juuri näin, helpoin tapa hankkia pieni omaisuus on periä suuri...

Nykyajan 20-40 vuotiaiden vanhemmat ovat sitä ikäluokkaa, jotka ovat oppineet säästämisen jalon taidon. Monella keski-ikäisellä ja juuri eläkkeelle päässeellä voi olla yllättävän paljon rahaa. Vaikka olisikin aina oltu ihan tavallisissa duunarin hommissa, niin rahaa on säästetty ja säästetty.
Mä olen 29 vuotias ja silloin kun olin lapsi ja teini, niin kenenkään kotona ei ollut sen kummempaa kuin toisenkaan luona. En muista, että silloin olisi sen kummemmin kukaan sisustanut. Kaikilla oli hyvin tavallinen auto ja ulkomailla kävi luokasta ehkä pari oppilasta ja moni ysiluokkalainenkaan ei mun nuoruudessani ollut käynyt edes lentokoneessa.

Vaikka ne Virtaset asuisivat siinä tuikitavallisessa 80 luvun 100m2 omakotitalossa ja pihalla seisoisi 10 vuotta vanha ford ja Virtasen rouva pöyräilee joka päivä töihin samassa delicaten tuulipuvussa, niin rahaa voi olla helposti vaikka 200 000 ja edesmenneen isävainaan kolmio kirkonkylälällä josta saadaan vuokratuloja joka kuukausi. Unohtamatta tietenkää Hilma-tädin jättämiä metsäalueita ja yksiötä Espoossa.

Näiden Virtasten lapset ovat sitten niitä nykyajan nuoria aikuisia, joilla on kaikkea. Helposti on ollut antaa käsirahat oma asuntoa varten, ostettu läälahjaksi tontti ja annettu käyttöön isän nimissä oleva auto. Vanhemmat saattavat ostaa huonekaluja uuten kotiin, kustantaa lapsenlapsille lähes kaiken ja maksaa kaikenlaista vähän sieltä sun täältä. Ihan hyväkin näin, että vältetään sitten suuret perintöverot.

Enkä tarkoita, että kaikki ovat näitä onnekkaita Virtasen lapsia, mutta epäilen että heitä on kuitenkin yllättävän paljon.

Meillä on nettotulot (palkoista, eli ihan itse tienattu) noin 5000e ja pakolliset kulut noin 2500e (sis. asuntolainan lyhennykset) kuussa. Jäähän siihen vielä 2500e ihan mihin lystää, kyllä tuosta muutaman merkkilaukun tai lenkkarit ostaisi vaikka joka kuukausi. Ei kylläkään osteta, koska tilanne on ollut vuosia suunnilleen sama ja kaikki tarpeellinen on jo laadukkaana ostettu - ei niitä laatutuotteita tarvitse joka vuosi uusia ostaa.

Suomalaisen keskitulo on mediaanilla laskettuna noin 3300€/kk. Tuosta summasta maksetaan veroja noin 31%. Verojen jälkeen jää karkeasti 2250€/kk + yhden kk ylimääräinen palkka kesällä (lomaraha). Jos lomarahan jakaa kuukausille, on joka kuukausi kättörahaa n. 2400€/kk. Jos pariskunnan molemmat osapuolet tienaavat saman verran, jää rahaa 4800€/kk.

Asuntolaina vie 1000€, vastike 300€, autolaina 300€, polttoaine 100€, vakuutukset 100€, ruoka 500€ ja sen lisäksi pieniä satunnaisia menoeriä (netti, sähkö jne.) Näiden jälkeen kotitaloudelle jää vielä n.2500€ "ylimääräistä" rahaa. Osa rahasta yleensä laitetaan säästöön, sillä ainahan joskus pesukone hajoaa tai ulkomaille halajaa mieli. Mutta jos tuosta lohkaisee 500€/kk säästöön, jää käyttörahaa silti se pari tonnia.

Kyllä sillä parilla tonnilla voi ostaa lapsille vaatteita, koulureput, käydä ravintolassa, ostaa uuden telkkarin, hankkia merkkilaukun, tai mitä nyt ikinä lystääkään. Kaikkeahan ei kuitenkaan osteta ja tehdä samana kuukautena.

Eli ihan keskituloisen pariskunnan frouvalla voi hyvinkin olla kallis merkkilaukku tai Diorin kolttu päällä.

Kaikki riippuu pitkälti siitä mihin rahansa käyttää. Jopa työmarkkinatuella/peruspäivärahalla eläväkin voi laittaa kuukaudessa 300 euroa ns. turhuuksiin, jos muut kulut karsii tarpeeksi pieniksi (ei mitenkään mahdotonta tai välttämättä edes hankalaa varsinkin jos asunto on edullinen).

Sitä ulkomailla käymistäkin on monen sorttista. Vaikkapa Ruotsiin, Viroon tai moniin Etelä-Euroopan rantalomakohteisiin pääsee hyvin edullisesti.

Suomalaisen keskitulo on mediaanilla laskettuna noin 3300€/kk. Tuosta summasta maksetaan veroja noin 31%. Verojen jälkeen jää karkeasti 2250€/kk + yhden kk ylimääräinen palkka kesällä (lomaraha). Jos lomarahan jakaa kuukausille, on joka kuukausi kättörahaa n. 2400€/kk. Jos pariskunnan molemmat osapuolet tienaavat saman verran, jää rahaa 4800€/kk.

Asuntolaina vie 1000€, vastike 300€, autolaina 300€, polttoaine 100€, vakuutukset 100€, ruoka 500€ ja sen lisäksi pieniä satunnaisia menoeriä (netti, sähkö jne.) Näiden jälkeen kotitaloudelle jää vielä n.2500€ "ylimääräistä" rahaa. Osa rahasta yleensä laitetaan säästöön, sillä ainahan joskus pesukone hajoaa tai ulkomaille halajaa mieli. Mutta jos tuosta lohkaisee 500€/kk säästöön, jää käyttörahaa silti se pari tonnia.

Kyllä sillä parilla tonnilla voi ostaa lapsille vaatteita, koulureput, käydä ravintolassa, ostaa uuden telkkarin, hankkia merkkilaukun, tai mitä nyt ikinä lystääkään. Kaikkeahan ei kuitenkaan osteta ja tehdä samana kuukautena.

Eli ihan keskituloisen pariskunnan frouvalla voi hyvinkin olla kallis merkkilaukku tai Diorin kolttu päällä.

Lomaraha on puolen kuun palkka, ei suinkaan koko kuun.

Niin, kuka on sen rahan tosiaan tehnyt ja tienannut?
Mutta et voi ainakaan itse sanoa tehneesi noita rahoja. Totta on, että elämässä pääsee paljon helpommalla jos on jo pesämuna valmiina kun lähtee omaan elämään.
Mutta, pointti olikin siinä, että ole onnellinen asemastasi. Kateudesta ei ollut kyse, vaan ihan puhtaasti toivotuksesta, että saat olla onnellinen saadessasi kaiken tuon jo ikäänkuin valmiina. Verratain niihin ihmisiin, jotka tekevät selkä limassa töitä koko ikänsä saadakseen asuntonsa ja velkansa maksettua pois.

Keksimäärin asuntolainaa on tavispalkansaajalla se 250tuhatta euroa. Ja sitä lyhennetään n. 25 vuotta vieden huomattavan osuuden palkasta.

En mä ole mitään perintöä saanut, vaikka ehkä joskus saankin. Kunhan ihmettelin mutä väliä sillä on, jos ei ole itse hankittua rahaa. Ei kaikkien tarvitse niska limassa tehdä töitä, kun hankkii hyvän ammatin ja hoitaa hyvin raha-asiat.

Kyllä minäkin pohdin joskus samaa kuin ap. Aavistuksen kateellisena ehkä ihmettelen miten työkavereilla on varaa siihen uuteen omakotitaloon, joka on sisustettu viimeisimmän trendin mukaisesti, pihassa on täysin uusi tai uudehko auto ja lisäksi käydään ulkomaanmatkoilla pari kertaa viikossa ja pukeudutaan hyvin (merkkivaatteista en tiedä enkä välitä, mutta kyllä sen kuitenkin jopa näin muotitiedoton näkee mitkä vaatteet on vähän kalliimpia ja ainakin MK-laukut on helppo erottaa :D )

Työkaverit kuitenkin tienaa saman verran kuin itsekin, joten palkkaeroja ei ole. Toki sitten heidän puolisot voi tienata sitten paremmin, mutta ainakin oma puolisoni tienaa taas vähemmän kuin minä, joten mihinkään mediaaneihin ei tässä perheessä päästä. Säästetäänkin kyllä ja sitten joskus harvoin käydään ulkomaanmatkalla (halvoilla äkkilähdöillä tai itse varatuilla halpalennoilla). Välillä vaan iskee sellainen epäilys että tehdäänkö me jotain väärin kun meillä ei ole varaa samaan kuin muilla.

Ja te ketkä listasitte kuluja, kyllähän muitakin kuluja on kuin vakuutukset, vastike ja ruoka. Sähkö, puhelinlaskut, autovero jne. Meidän nettotuloista menee 1/4 laskuihin (ei kulutusluottoja vaan ihan peruselämisen laskuja) Ei todellakaan jää 2500 euroa ihan vaan kuluttamiseen :D

Mutta varmasti yksi selittävä tekijä on se millaisesta perheestä on lähtöisin. Jos on edes keskituloiset vanhemmat, jotka auttaa elämisessä alkuun niin siitä on helpompi ponnistaa. Itselläni meni vuosikausia jo siinä, että sain kalustettua kotia maksamalla ihan kaiken itse (ja siinä tilanteessa jollekin toiselle vanhemmat ovat maksaneet kalusteet, elektroniikan, astiat jne.) tai säästämällä ajokorttiin. Opintolaina oli pakko ottaa ja toki se sitten piti maksaa poiskin heti kun menin töihin. Puhutaan jo useammasta vuodesta jolloin se toinen on voinut koko ajan säästää itselleen.

Yhteistyössä