Mistä saa apua arkeen ( pk-seutu) ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apuva"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apuva"

Vieras
Laittakaas kaikki mahdolliset paikat, mistä saa ainakin yrittää hakea apua.
Olen kysynyt tukiperhettä: ei saada, koska meistä ei ole tehty ls-ilmoitusta enkä ole masentunut tms.

Opiskelen siis yliopistossa ja olen yksinhuoltaja. Kaikki menee yleensä ihan ok, mutta koululla tentit sun muut tulevat sellaisissa sykleissä. Välillä on ihan hiljaista ja saa omassa rauhassa tehdä tehtäviä yms. ja välillä tuntuu, ettei vuorokaudessa yksinkertaisesti riitä tunnit kun on tenttiä tentin perään ja deadlinet paukkuu projekteissa jatkuvasti.

Ja tiedän kyllä ( ja niin minulle sanottiinkin ) , että on "oikeasti" apua tarvitsevia perheitä, mutta silti tuntuu jotenkin kummalliselta, että puhutaan kovasti ennaltaehkäisevästä perhetyöstä, mutta silti se ei käytännössä toteudu?
Meinaan, että kuka siitä hyötyy, jos opintoni viivästyvät tai saan burnoutin tai vastaavan?
Voin kertoa, että välillä mennään todellakin jaksamisen äärirajoilla :/

toki ystävät ja sukulaiset auttavat, mutta en voi olla aina heiltäkään apua pyytämässä, monilla kuitenkin omat perheet ja kuviot.
Aika hurjaa tehdä itsestä lastensuojeluilmoitus :O

Lapsi on päivät hoidossa, mutta esim. tenttiviikoillakin auttaisi kummasti, jos joku veisi vaikka puistoon leikkimään muutamaksi tunniksi, jotta saisi vähän luettua/ kurottua aikatauluja muuten kiinni.

niin tuttua! Mulla oli apuna sukulainen ja näin jälkeenpäin (viimeisiä op:tä viedään) antaisin itselleni neuvon, et kyllä ne paperit sieltä tulee hitaammallakin vauhdilla. Ja luennoille ei ol pakko osallistua ->tee kirjatenttejä niin paljon kuin voit (saat vähä valkata päiviä ja tentti sumaa ei tule). Voimia sulle, en tiedä millainen nykypäivän kodinhoitaja tilanne on, saako esim kunnalta semmosen, pistä neuvolan täti koville? Toivottavasti saat apua.

[QUOTE="apuva";22657354] Kaikki menee yleensä ihan ok, mutta koululla tentit sun muut tulevat sellaisissa sykleissä. Välillä on ihan hiljaista ja saa omassa rauhassa tehdä tehtäviä yms. ja välillä tuntuu, ettei vuorokaudessa yksinkertaisesti riitä tunnit kun on tenttiä tentin perään ja deadlinet paukkuu projekteissa jatkuvasti.

[/QUOTE]

Olisko vika ajanhallinnassa?

Miten aikataulutan paremmin? En voi itse päättää tenttipäiviä enkä voi tehdä ns. projektitöitäkään etukäteen, koska ne ilmoitetaan vasta n. 2vk ennen deadlinea...

[QUOTE="vieras";22657447]niin tuttua! Mulla oli apuna sukulainen ja näin jälkeenpäin (viimeisiä op:tä viedään) antaisin itselleni neuvon, et kyllä ne paperit sieltä tulee hitaammallakin vauhdilla. Ja luennoille ei ol pakko osallistua ->tee kirjatenttejä niin paljon kuin voit (saat vähä valkata päiviä ja tentti sumaa ei tule). Voimia sulle, en tiedä millainen nykypäivän kodinhoitaja tilanne on, saako esim kunnalta semmosen, pistä neuvolan täti koville? Toivottavasti saat apua.[/QUOTE]

Kiitos <3
En ole läheskään kaikilla luennoilla käynyt, ja olen pyrkinyt suorittamaan välikokeilla kaikki mahdolliset kurssit, niin on aina edes vähän väljempää tenttiviikoilla :)

Tarkoitan siis, ett on kai olemassa joku taho, joka pystyy auttamaan näissä "sumissa"( muulloin kyllä pärjätään)?
Tietysti lastenhoitajia ja muuta apua saa rahalla, sitä ei vaan valitettavasti ole ylimääräistä ennen valmistumista :(

[QUOTE="eve";22657616]Sun täytyy löytää joku toinen äiti jolla vastaavaa ongelmaa ja sitten hoidatte vuorotellen toisten lapsia tarvittaessa.

Missäs lapsen isä on?[/QUOTE]

Näin ollaan tehty kamujen kanssa, mutta silti kysyin, onko olemassa jotain "virallista" tahoa, josta voi pyytää apua?

Lapsen isä on kuollut onnettomuudessa.

Valitettavasti taitaa nykyään olla niin, että avun saaminen on kiven alla. Lastensuojeluperheisiin tuntuu menevän kaikki julkisen puolen apu. Käytät varmaan yliopisto-opiskelijana lapsiparkkia hyväksi sen minkä voi vai onko tarve lähinnä iltaisin? MLL:n lastenhoitajat ovat edullisia verrattuina muihin lastenhoitopalveluita tarjoaviin, mutta niihinkin taksoihin taitaa tulla ensi vuoden puolella hintakorotus. Mä nostan hattua sinulle ja sitkeydellesi suorittaa opintoja aikataulussa! Ja ymmärrän senkin, jos sellaisia sukulaisia ja ystäviä ei ole, keneltä voisi apua saada. Itse tapaan aina omista sukulaisistani sanoa, että ovat haluttomia tai kyvyttömiä auttamaan edes kerran vuodessa. Meillä "vain" kaksi lasta (oikeastihan ei saa "valittaa", jos ei ole vähintään kuusi lasta :) ) mutta kyllä se ottaa välillä koville, kun miehen kanssa kahdestaan ollaan käyty vain synnyttämässä pikkukakkonen. Olen vähän katkera siksi, että itse olen ennen omien lasten syntymää auttanut sisaruksiani aivan älyttömästi lasten- ja kodinhoidossa. Meidän kunnassa ei MLL välitä lastenhoitopalveluita ja koska maalla asutaan, niin ei ole kukaan opiskelijakaan suostunut tulemaan auttamaan pientä korvausta vastaan. En enää edes jaksa etsiä apua, mennään eteenpäin päivä kerrallaan. Mulla itsellä yliopistossa opinnot enää gradun viilausta vaille, opinnot aloitin ekan lapsen odotusaikana. Lapset olen hoitanut opiskeluaikanakin kotona, ja öisin vielä painanut töitä. Eli väittäisin voivani ymmärtää, jos väsyttää ja on ajan riittämisen kanssa ongelmia. Itseäni on auttanut ajatus, että aika aikaa kutakin. Eli että ei nämä opiskelut niin kamalan kauan kestä, mulla mennyt nelisen vuotta. Mutta jospa sinä veisit jonnekin lähistösi esim. lähihoitajaksi opiskelevien ilmoitustaululle lapun lastenhoitoavun tarvitsemisesta? Vai satutko sinäkin asumaan huonojen julkisten kulkuyhteyksien päässä? Tsemppiä joka tapauksessa!

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä