Mistä rahaa???

Terveisiä maalta

Aktiivinen jäsen
10.07.2004
8 049
0
36
Nyt on meidän kunnan vanhustyönjohtaja tehnyt mulle melko kurjan tempun. Ei suostunut kirjottamaan työsopimusta enää viimeselle 2 viikolle ennen äloman alkua. Pelkää kai et jään sairaslomalle tms.

2 viikkoa on sikäli kinkkinen aika, etten kerkeä saada työttömyyskorvaustakaan, kun siinä on se karenssi. Oon menossa sillon viimesellä viikolla (kun on töitä) lääkärineuvolaan. Jos pyydän sairaslomaa äloman alkuun saakka, niin saanko KELAn sairaspäivärahaa tai jtn? Varhennettua älomaa en halua alottaa, koska se kostautuu sit siellä loman toisessa päässä.

Kellään vastaavasta kokemusta? Mitä mun kannattaa tehdä? Vai ei mitään? Odottaa vaan kiltisti ilman mitään tuloja se 2 viikkoa, että äloma alkaa?! Nyt sapettaa kyllä niin, että ihan veetyksen perusteella voisin heti jäädä saikulle!

Osastonhoitaja nimenomaan kyseli, että kuinka kauan voin olla töissä, niin sit tää joka ei tiedä mun voinnista ja kunnosta sen enempää kun työpanoksestakaan mitään, päättääkin näin. |O

Mä valittaisin selkäkipuja ja ottaisin saikkua. En tosin tiedä mikä on se karenssiaika, että onko siitä mitään apua. 2 viikkoa on kyllä tosi lyhyt aika, että ehkä voisi aloittaa varhennetun ä-lomankin, jos saikkupäivärahan karenssi on pitkä.

No voi persale! Kurja juttu :( (en kyl sori vaan tiedä, et mitä tollases tilantees pitäs tehdä)

muoks: ihan kiva kun tuo lykkää tuota silmäniskuhymiöö joka kerta ku yrittää laitta sulut kii... |O

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko ainoa syy kirjoittamattomuudelle se, että olet raskaana? Kuulosta aika törkeältä, eikä niinkään lailliselta touhulta.

Millä senkin todistaa?

Liittoon mä nyt ainakin ottaisin yhteyttä. Jos tilalle otetaan joku toinen, niin siinä tarpeeksi todistusaineistoa.

Selkäkipuja ei oo, liitoskipuja kylläkin, ollu jo jonkun viikon (nyt siis 29rv kasassa) eli ei ees varsinaisesti tarvii ees huijata. Perusteet lomalle on, käsittääkseni se menee niin, et sairaspäiväraha määräytyy työtulojen mukaan, jos töistä lomalle jään... En tiedä. 2 viikossa tuskin nälkään kuollaan, eikä se muutenkaan mein taloutta kaada, mut ärsyttää vaan tuo periaate....

Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Selkäkipuja ei oo, liitoskipuja kylläkin, ollu jo jonkun viikon (nyt siis 29rv kasassa) eli ei ees varsinaisesti tarvii ees huijata. Perusteet lomalle on, käsittääkseni se menee niin, et sairaspäiväraha määräytyy työtulojen mukaan, jos töistä lomalle jään... En tiedä. 2 viikossa tuskin nälkään kuollaan, eikä se muutenkaan mein taloutta kaada, mut ärsyttää vaan tuo periaate....

Tosi veemäinen tilanne. Mutta toisaalta mun mielestä väärin olisi pyytää sairaslomaa, jos kuitenkaan sille ei oikeasti ole tarvetta. Toisaalta tässä tapauksessa voisinkin tehdä niin, ihan työnantajaa ärsyttääkseni ja niin pian kuin mahdollista ;)

No joo, tilalle tosiaan tuli uus ihminen, mut milläs sen todistan, et mut on "laittomasti" irtisanottu... eihän työnantaja tietenkään myönnä, et sopimuksen jatkamattomuuden syy on pitkällä oleva raskaus/sairasloman pelko....

Onko ainoa syy kirjoittamattomuudelle se, että olet raskaana? Kuulosta aika törkeältä, eikä niinkään lailliselta touhulta.

Millä senkin todistaa?

Liittoon mä nyt ainakin ottaisin yhteyttä. Jos tilalle otetaan joku toinen, niin siinä tarpeeksi todistusaineistoa.

toi on kyllä varteenotettava juttu. Eli jos ottavat niin tarvetta on ja sua sorsitaan rask.takia kun muuten kelpaat töihin...

No joo, tilalle tosiaan tuli uus ihminen, mut milläs sen todistan, et mut on "laittomasti" irtisanottu... eihän työnantaja tietenkään myönnä, et sopimuksen jatkamattomuuden syy on pitkällä oleva raskaus/sairasloman pelko....

Mun mielestä siinä on joku sellainenkin juttu, että jos olet hommaa määräaikaisena tehty ja homma jatkuisi, mutta sulle ei sitä ensisijaisesti tarjota, sua on syrjitty. Kuulutko liittoon? Jos niin ota sinne ihan oikeasti yhteyttä, sitä varten niitä jäsenmaksuja maksetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vitskumiini:

Millä senkin todistaa?

toi on kyllä varteenotettava juttu. Eli jos ottavat niin tarvetta on ja sua sorsitaan rask.takia kun muuten kelpaat töihin...

TOTTA!

Tosin mä olen kyllä niin tasan vittumainen tyyppi, että mä varmaan jäisin saman tien saikulle. Siinähän hommaisi sitten työntekijän tilalle. Kerran olen vähän vastaavan tehnytkin toisen raskauden aikana. Olin viimeisen 1,5 kk tehnyt töitä ihan sitä päivää odottaen, että pääsen kesälomalle. Loman piti alkaa maanantaina ja edellisenä torstaina osastonhoitaja (sijaisen sijainen) tulee ilmoittamaan, että työtilanne on nyt se, että sun kesäloma on peruttu. Kesälomaa olis ollu viikko, lähdin kesken päivän pois töistä ja otin 2 viikkoa saikkua. Työtilanne salli kyllä, kunhan halusi pompottaa. Oikeesti olin kyllä niin rikki että en olis töihin kyennytkään, avioero just pahimpien riitojen kanssa meneillään, just olin saanu remontin valmiiksi uudessa kämpässä ja muutto ohi, mutta muuttolaatikot purkamatta, univelkaa ihan rutosti ja mä itkin työpaikan vessassa tunnin sen jälkeen kun se ämmä kävi perumassa mun loman, romahdin ihan täysin. Olin niin laskenu tunteja sen loman alkuun.

Millä senkin todistaa?

Nytkin sanottiin, et kyllähän me soitetaan, jos joku vaik sairastuu... Työvoimapula meillä on. Minäpä vaan totesin, että taidan jäädä sairaslomalle, enkä tule töihin vaikka kysyttekin! Oon ollu joustava ja työnantajaa kohtaan lojaali työntekijä tähän asti, mut kun ei joustoa ole näköjään toisinkaan päin, niin miksikäs minäkään... :headwall:

Nytkin sanottiin, et kyllähän me soitetaan, jos joku vaik sairastuu... Työvoimapula meillä on. Minäpä vaan totesin, että taidan jäädä sairaslomalle, enkä tule töihin vaikka kysyttekin! Oon ollu joustava ja työnantajaa kohtaan lojaali työntekijä tähän asti, mut kun ei joustoa ole näköjään toisinkaan päin, niin miksikäs minäkään... :headwall:

Oi mä voisin kirjoittaa kirjan tästä aiheesta! Omakohtaista kokemusta 8 vuoden ajalta pätkätöistä ja hyppyyttämisestä. Tuorein tältä viikolta. Vieläkin korpee niin että verenpaine nousee 30 yksikköä pelkästä asian ajattelemisesta!

kysyitkö muuten suoraan miksi sulle ei kirj. töitä?

Vastaus oli sanatarkalleen tämä "no kun tilanne nyt on tämä"! Mitä sitten tarkottaneekin!!!! :o

itse soittaisin ja kysyisin, että mitä hän nyt mahtoikaan tarkoittaa! itskin sh ja onneksi vakkari, sijaisille kyllä tehään mitä ikinä, KEHTAAVATKIN!

kysyitkö muuten suoraan miksi sulle ei kirj. töitä?

Vastaus oli sanatarkalleen tämä "no kun tilanne nyt on tämä"! Mitä sitten tarkottaneekin!!!! :o

itse soittaisin ja kysyisin, että mitä hän nyt mahtoikaan tarkoittaa! itskin sh ja onneksi vakkari, sijaisille kyllä tehään mitä ikinä, KEHTAAVATKIN!

Tai parempi, laita sähköpostia, niin on todistusaineisto siinä ;)

Mulle on tehty sama temppu. Otin yhteyttä työpaikan omaan liitonedustajaan, liittoon, työsuojelupiiriin jne. Suositeltiin työsuhteen jatkamista äitiysloman alkuun, mutta eivät jatkaneet. En olisi halunnut aloittaa kanssa aikaistettua äityislomaa mutta pakko oli. Kyllä otti päähän.

Ota liittoon yhteyttä! Mun yhelle tutulle kävi noin raskausaikana ja se työpaikka joutu korvaan!

Käy kelan sivuilla katsomassa kuin pitkä on se sairaspäivärahan karenssi (muistaakseni 9pv + eka sairausloma päivä) ja hae se sairasloma sen verran aikaisemmin että olet vielä töissä tuon karenssi ajan niin saat siltä 2 vko:lta sairaspäivärahaa. Saat karenssi ajalta normaali palkan ja lopulta kahdelta viikolta tuon päivärahan.

Alkuperäinen kirjoittaja iipa:
Käy kelan sivuilla katsomassa kuin pitkä on se sairaspäivärahan karenssi (muistaakseni 9pv + eka sairausloma päivä) ja hae se sairasloma sen verran aikaisemmin että olet vielä töissä tuon karenssi ajan niin saat siltä 2 vko:lta sairaspäivärahaa. Saat karenssi ajalta normaali palkan ja lopulta kahdelta viikolta tuon päivärahan.

Ei kai sairauslomalla voi töissä olla? Siis jos nyt ymmärsin oikein mitä ehdotat...

minkä mittainen tämä uusi jakso olis ollut? Jos pidempi kuin 2 vkoa, niin ymmärrän täysin työnantajaa. Ethän sinä ole "työkykyinen" esim. kk:n päästä.... Hae varjennettua ä-lomaa!

Alkuperäinen kirjoittaja öhöm:
minkä mittainen tämä uusi jakso olis ollut? Jos pidempi kuin 2 vkoa, niin ymmärrän täysin työnantajaa. Ethän sinä ole "työkykyinen" esim. kk:n päästä.... Hae varjennettua ä-lomaa!

Miten sä voit noin sanoa? Nimimerkillä viimeiseen päivää asti ennen äitiysloman alkua töissä ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja öhöm:

Aivan joku toinen on voinut pystyä sitoutumaan työhön esim. puoleksi vuodeksi.

Yhteistyössä