Mistä rahaa säästöön

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pirjo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pirjo

Vieras
Otan vastaan vinkkejä kuinka säästää rahaa! Palkkani on pieni ja tuntuu ettei koskaan jää rahaa. Heti kun tulee tili, menee laskut ja vuokra maksuun. Millä saada ylimääräistä että olisi edes joskus rahaa tehdä jotain?

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Karsit vaan rankalla kädellä menoja.. Ei siihen muu auta :o

Yritetty on. Vienyt vaatteita kirpparille jne. Nytkin kun ajattelin ettei ensi tilistä mene mitään ns. ylimääräistä niin vakuustusyhtiö se muisti taas koti -ja henkivakuutuslaskulle :(

Alkuperäinen kirjoittaja Pajukko:
Onko laskuja, joita voisi alkaa karsimaan pois niin, että vuoden loppuun mennessä sinulla ei olisi kuin ne pakolliset.

Kaikki lehdet mitä tullut on nyt peruutettu. Niistä ei pitäisi siis laskuja enää tulla. Tuntuu silti että rahaa ei koskaan ole ja kauppaankin menee aina ihan liikaa vaikka kuinka katsoo mitä ostaa. ehkä mä en sit osaa vaan ostaa ruokaa halvalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Pirjo:
Alkuperäinen kirjoittaja Pajukko:
Onko laskuja, joita voisi alkaa karsimaan pois niin, että vuoden loppuun mennessä sinulla ei olisi kuin ne pakolliset.

Kaikki lehdet mitä tullut on nyt peruutettu. Niistä ei pitäisi siis laskuja enää tulla. Tuntuu silti että rahaa ei koskaan ole ja kauppaankin menee aina ihan liikaa vaikka kuinka katsoo mitä ostaa. ehkä mä en sit osaa vaan ostaa ruokaa halvalla.

Siirrät suoraan jonnekin säästötilille ne rahat, mitkä olisi menny lehtilaskuihin. Eli jos oot maksanu joka kuukaus 10e lehtitilausta, ne voit siirtää sinne säästöön. Tai sitten pistät vaan suoraveloituksen että vaikka 50e menee aina kun palkka tulee suoraan säästöön, jolloin sitä ei ole käytettävissä muute.

mistä sun tulot koostuu? silläkin on merkitystä.

itse olen pian viiden lapsen yh. tuloni palkka, elarit, lapsilisät, asumistuki. ei olla siis sossun asiakkaita. laitan joka kk jonkun summan sivuun ja elän sen mukaan, että säästöihin ei kosketa. itse asiassa vanhimmasta lapsesta loppui tuo lapsilisä ja alkaa saada opintorahaa vasta syksyllä, jonka saa itselleen.

Meille ei osteta juuri koskaan mitään, mitä ei lue kauppalapussa. Herkut ym. suunnitellaan myös etukäteen. Näin ei tule myös kaapin perälle turhaan vanhenevia tuotteita, kun kaikki syödään mitä ostetaan.

Vakuutusyhtiöt kannattaa säännöllisesti kilpailuttaa. Ja merkata johonkin yhden sivun vuosikalenteriin arviot joka kuukausi/ puolivuosi/vuosi ym. ilmestyvistä laskuista, niin eivät tule ikävänä yllätyksenä.

Alkuperäinen kirjoittaja vinkkejä:
mistä sun tulot koostuu? silläkin on merkitystä.

itse olen pian viiden lapsen yh. tuloni palkka, elarit, lapsilisät, asumistuki. ei olla siis sossun asiakkaita. laitan joka kk jonkun summan sivuun ja elän sen mukaan, että säästöihin ei kosketa. itse asiassa vanhimmasta lapsesta loppui tuo lapsilisä ja alkaa saada opintorahaa vasta syksyllä, jonka saa itselleen.

Pelkkä palkka. Sossusta en ole koskaan hakenut, enkä hae, ja en saiskaan vaikka hakisin. Ja asumistukea en saa, kelan mukaan liian hyvät tulot. Mutta kun ne ottaa huomioon bruton eikä nettoa. Paljon pienemmäksi en saa veroprossaani enää, koska sitten maksan loppu vuoden suurella prossalla. Joka kuukausi menee palkasta suoraan suoravelotuksella opintolainan lyhennys.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Meille ei osteta juuri koskaan mitään, mitä ei lue kauppalapussa. Herkut ym. suunnitellaan myös etukäteen. Näin ei tule myös kaapin perälle turhaan vanhenevia tuotteita, kun kaikki syödään mitä ostetaan.

Vakuutusyhtiöt kannattaa säännöllisesti kilpailuttaa. Ja merkata johonkin yhden sivun vuosikalenteriin arviot joka kuukausi/ puolivuosi/vuosi ym. ilmestyvistä laskuista, niin eivät tule ikävänä yllätyksenä.

Ja mulla taas tapana mennä nälkäisenä kauppaan.. Siinä varmasti yksi syy miksi ostan aina liikaa ja sitten menee ruokaa hukkaan. Josko alkaisin tekemään niinku sä, perinteinen kauppalappu ja muuta ei osteta mitä siinä sit lukee.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Miten kauan joudut vielä lyhentämään lainaa ja onko sinulla sen lisäksi muita velkoja?

Opiskelin neljä vuotta joten lyhennettävää on vielä vuosiksi eteenpäin. On mulla yksi joustoluotto joka on maksettu jouluun mennessä, sitäkin lyhennän satasen verran kuussa.

Nyt kesällä huomaa että on tiukkaa, kun meitä on kaksi, mutta puoliso joka vielä opiskelee ei saanut töitä. Maksan siis yksin vuoran kesän ajan ja isossa kaupungissa vuokrat ei ole aina halvimmasta päästä.

pystyisitkö laittamaan aluksi ihan pienen summan sivuun, esim. 10 e/kk? sitten kun laina maksettu, voit alkaa laittaa lainan määrän tai osan siitä sivuun. pienellä kun aloittaa, tulee ainakin tunne, että jotain pystyy tekemään. olen myös huomannut, että säästämiseenkin tulee himo. itse en suin surminkaan otttaisi säästöistä mitään. jos olenkin ottanut, olen palauttanut summan takaisin heti kun olen pystynyt.

pystyisitkö laittamaan aluksi ihan pienen summan sivuun, esim. 10 e/kk? sitten kun laina maksettu, voit alkaa laittaa lainan määrän tai osan siitä sivuun. pienellä kun aloittaa, tulee ainakin tunne, että jotain pystyy tekemään. olen myös huomannut, että säästämiseenkin tulee himo. itse en suin surminkaan otttaisi säästöistä mitään. jos olenkin ottanut, olen palauttanut summan takaisin heti kun olen pystynyt.

Kiitti! Tarttee näemmä jonkun pienen potkun persuksille että saa noinkin pienen teon tehtyä. Meinaan seuraavaksi aukaista nettipankkini ja tehdä sinne muutoksen, että siirtyy aina kun tili tulee 15 euroa toiselle tilille minne mulla ei ole edes mitään maksukorttia. Josko saisin vielä rahan pysymään siellä.

Kiitti! Tarttee näemmä jonkun pienen potkun persuksille että saa noinkin pienen teon tehtyä. Meinaan seuraavaksi aukaista nettipankkini ja tehdä sinne muutoksen, että siirtyy aina kun tili tulee 15 euroa toiselle tilille minne mulla ei ole edes mitään maksukorttia. Josko saisin vielä rahan pysymään siellä.[/quote]

toi on hyvä, et ei ole maksukortteja säästötilille. teen myös muuten niin, että koska olen s-ryhmän asiakas, laitan kuukaisittain tulevat bonukset säästöön. aiemmin, kun olin k-ryhmän asiakas, keräsin niitä plussaseteleitä pidemmän aikaa ja ostin niillä sitten jotakin.

Kauppalapun kanssa ostosten teko on niin rentouttavaa, kun voi ajatella ihan mitä siinä samalla ja sujuu niin nopeasti. Ei siis mitään inhottavaa pihistelyä, vaan kotona saa rauhassa katsoa mitä tarvitsee ja voi vaikka lenkkiasu juosta kaupan läpi ja säälitellä niitä muita, kun tihrustelee niitä paketteja siellä marketissa :).

Mitään ei kannata maksaa luotolla, vaan hankkii sitten kun on varaa. Samoin on kuluttomien Ellos ym. lainojen laita eli sekin on löysässä hirressä oloa. Opintolainan maksaminen nopeasti pois kannattaa ottaa oikein asiaksi. Kun on vapaus tavoitteena, niin tiukka budjettikin tuntuu mielekkäältä.

Tää on tietysti nykyaikana huono vinkki ku kaikki maksaa kortilla..

Mut meillä käytössä käteinen ja säästetään aina pienet kolikot jotka viedään säästötilille. Siinä säästyy huomaamatta joka kuukausi jotain, jos ei muuten saa säästöön.

Kiitti kaikista vastauksista! Mulla on tavoitteena saada vuoden loppuun mennessä budjetti pysyynkin jollain tavalla. Toki sitten heti helpottaa jos puoliso sais töitä jostain, vaikka sit syksyksi koulunkin ohelle.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Tää on tietysti nykyaikana huono vinkki ku kaikki maksaa kortilla..

Mut meillä käytössä käteinen ja säästetään aina pienet kolikot jotka viedään säästötilille. Siinä säästyy huomaamatta joka kuukausi jotain, jos ei muuten saa säästöön.

Hyvä vinkki toi on! Se on totta että kaikki maksaa aina kortilla. Niin mäkin teen. Taidan siirtyä nyt käyttää vain käteistä. Veikkaan kyllä että jos tyhjentäisin laukkuni, sieltä varmaan löytyy viis senttisinä jo muutaman maitolitran hinta :) Tuleeko teille hyvinkin rahaa pikkuhiluista?

toi käteisellä maksaminen on käynyt munkin mielessä. se konkretisoi, mihin ja kuinka paljon rahaa menee. uskoisin pikkuhiluista kertyvän mukavasti ajan oloon. ajattele, laitat sen 15 ekee säästötilille suoraan ja sit noi pikkuhilut lisäksi. saatat saada kolmatta kymppiä kuussa säästöön ilman että tuntuu missään, esim. 25 e x 12 kk = 300 e/vuosi.

toi käteisellä maksaminen on käynyt munkin mielessä. se konkretisoi, mihin ja kuinka paljon rahaa menee. uskoisin pikkuhiluista kertyvän mukavasti ajan oloon. ajattele, laitat sen 15 ekee säästötilille suoraan ja sit noi pikkuhilut lisäksi. saatat saada kolmatta kymppiä kuussa säästöön ilman että tuntuu missään, esim. 25 e x 12 kk = 300 e/vuosi.

Säästin kerran uutta pyörää varten. Sitten kun raha oli säästössä, soitti isäni (asuin siis tällöin jo pois kotoa) että nyt mennään ostamaan sulle pyörä. Mentiin sit liikkeeseen ja kassalle kun päästiin ilmoitti isäni että hän maksaa pyöräni sillä ehdolla että näytän jouluaattona tiliotteen jossa näkyy että säästetty raha on tililläni. Tämä tili on nyt se, jonka varta vasten avasin säästääkseni pyörään ja johon mulla ei ole korttia. Jouluaattona oli mukava näyttää että raha on edelleen tililläni. Puoli vuotta se siellä poltteli, mutta kun tulin luvanneeksi isälleni. Joulun jälkeen jouduin kyllä nostaan sieltä rahaa et sain alennuksesta uusia vaatteita kouluun.

Olen kahden lapset yh. 20:lla saa ihmeen paljon ruokaa, kun katsoo mistä ostaa ja mitä. Harvoin otan ostoskärryä, vaan kerään koriin peruselintarvikkeita: perunoita, porkkanoita, maitoa, munia, pakastevihanneksia. Näin säästän monta kymppiä/ostoskerta. Käyn pienissä s-marketeissa, ei tule houkutusta ostaa muuta kuin ruokaa. Teen 3 litran kattilan keittoa. Peruna yms. laatikot on myös hyviä ja niitä voi lämmittää. Keitän puuroja :) Leivomme paljon itse sämpylöitä, muffinsseja yms. Lapsille leipominen on mieluista itse tehty maistuu. Lapsilla ei ole lupa kaupassa kerätä "heräteostoksia". Joskus saavat omalla rahalla ostaa jotain pientä.

Itse saan pieniä lisätuloja täyttämällä erilaisia kyselyjä, noin 100e kuukaudessa tulee ekstraa. Kyselyt on kaikki suomeksi ja liittyvät erilaisiin ajankohtaisiin asioihin tai esim. tuotteisiin, josta haluavat tietää mielipiteitä. Enemmänkin mahdollista saada rahaa tämän kautta, jos englanti sujuu ja haluaa tehdä erinäisiä tehtäviä sivuston kautta. Luotettava on, maksut tullu mulle aina ajallaan. Tästä vaan sit säästämään kaikki mikä tulee :)

https://www.clixsense.com/?4138951

Yhteistyössä