Mistä päättelette vieraan lapsen sukupuolen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minnee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minnee

Vieras
Tuli tuossa mieleen, kun meiän taaperotyttöä tämän tästä puhutellaan pikkumieheksi tai pojaksi. Viimeksi eilen ystävän äiti puhutteli tyttöä monta kertaa pojaksi, vaikka tietää lapsemme sukupuolen ja puhutteli muuten tytsiä etunimeltä. Perusteli sitten, että erehtyy sanomaan pojaksi, kun lapsella on lyhyet hiukset (kun toisella ei vielä juuri kasva tukkaa) ja farkut jalassa.

Enpä juuri miettisi tätä, mutta kun tytärtämme pojitellaan usein. Jopa oma mummukin on pari kertaa lipsauttanut että "tuo poika". Julkisilla paikoilla tyttöämme on puhuteltu "hymypojaksi", "hurmuriksi", "pikkumieheksi", "kaveriksi" jne. Ja tytsi kuitenkin kulkee ihan tyttömäisissä vaatteissa - ei rimpsuhörhelöissä, mutta vaaleanpunaisessa takissa, meikoissa ja hameissa ja muissa neitikamppeissa. Ikää toisella on vajaa puolitoista vuotta.

Onhan se niin, että eihän noin pienen sukupuolta voi tietää kuin kurkkaamalla vaippaan. Eikä sillä pitäisi olla väliä. Mutta on alkanut mietityttää, että miksi lastani pidetään poikana. Onko niin, että jos lapsen sukupuoli ei ole ensivilkaisulla täysin selvä, sen oletetaan automaattisesti olevan poika? Vai katsovatko toiset lastani eri silmällä kuin minä?

Mitä "vihjeitä" siis seuraatte päätellessänne vieraan lapsen sukupuolta?

Jos asia ei näy ihan varmasti päälle päin, en lähde arpomaan. "Suloinen pikkuinen" toimii aina. Enkä oiken tiedä, miksi minun pitäsi saada tietää tuntemattoman lapsen sukupuoli. En tee sillä tiedolla mitään.

En mitään muuta kun vaatteita ja hiuksia. Joistakin huomaa naamasta kumpaa sukupuolta ovat, mutta vain joistakin. Luulen,että sinun tytön tapauksessa se on tukka mikä tekee vaikutelman.

Tutulla rumahko tyttö jolla lyhyet hiukset. Vanhemmat vielä pukevat ns. poika väreihin. Kuulemma usein luullaan pojaksi. Itse kiinnitän huomiota lapsen hiuksiin ja vaatteisiin jos sukupuoli sen jälkeenkin epäselvä niin kasvopiirteet kertovat totuuden.

No uskallan tunnustaa että jos lapsella on jotain pinkkiä tai muuten "tyttöväriä" päällä niin automaattisesti kyllä oletan että kyseessä tyttö, samoin jos on kovin sinisissä taikka vaikka ruskeeta yllä niin poikana pidän. Samoin jos pitkät hiukset ja kiharat hiukset niin oletan että kyseessä tyttö.

No enpä ole kyllä koskaan nähnyt kenenkään kutsuvan mekkoon puettua lasta pojaksi.

Mutta jos lapsella on ikää noin 1,5v, lyhyet hiukset ja jalassa siniset farkut ja päällä keltainen t-paita, niin kyllä mä luulen että mullekin ennemmin tulisi poika, kuin tyttö mieleen, mikäli paita on ihan vaan perus t-paita ilman rimpsuja ja farkutkin ihan perusmallia...ja jos lapsen kasvoista ei ole ns. tyttömäisyyttä nähtävissä.

Kävin katsomassa kuvia omista lapsistani 1,5v iässä ja niissä missä lapsella on neutraalit tai jopa vähän poikamaiset vaatteet, lapsi näyttää siinä määrin pojalta, että moni voisi häntä pojaksi luulla.

Mutta heti jos on jotakin tyttömäistä päällä, näyttää hän ihan tytöltä. Mutta se siis vaatii erikseen sen tyttömäisyyden...pelkkä valkoinen vaippa päällä olisi HYVIN vaikeata veikata sukupuolta.

Eipä sitä osaa veikata naaman perusteella, Meillä on suurisilmäiset, pitkäripsiset ja kapeakasvoiset pojat. Heillä on pitkät hiukset, kuten tytöillämmekin. Otin kuvankin koko katraasta, kun istuivat kuin kanat orrella raksalla ilman paitoja. Eipä noiden sukupuolta vois lähteä veikkaamaan. Itse asiassa yksi tyttö ja poika näyttää kasvoiltaan tismalleen samalta. Ikää lapsilla 2-6-vuotta.

Näen lapsen ensisijaisesti lapsena, enkä tyttönä taikka poikana. Sukupuolella ei ole merkitystä. Voihan sitä vaikka lapsen nimeä kysyä "mielenkiinnosta", jos se sukupuoli on pakko saada selville.

Itse olen mielestäni osannut tunnistaa tytöt pojista, tai pojat tytöistä, kumminka vaan.

[QUOTE="vieras";26176301]Jos asia ei näy ihan varmasti päälle päin, en lähde arpomaan. "Suloinen pikkuinen" toimii aina. Enkä oiken tiedä, miksi minun pitäsi saada tietää tuntemattoman lapsen sukupuoli. En tee sillä tiedolla mitään.[/QUOTE]

näin..esikon kohdalla aikanaan väittelin yhden mummon kanssa,onko hän tyttö vai poika ( oli päällä ns tyttöjen väriset tyttöjen kesävaatteet ja punaiset sandaalit ),oli kyllä jo ihan tytön näköinenkin..kuopus taas saattaa näyttää vielä pojalta,mutta vaatteet on kyllä ihan tyttövärejä..viikko sitten yks tuttu kysyi,onko poika..:xmas: vaikka tytöllä oli vaaleanpunainen puku päällä :whistle:

Mun poika näyttää joistain tytöltä.Hällä on kauniit kasvot a pitkähkö kihara tukka. Takki on beige, pipo harmaa ja housut punaiset. Jalasssa yleensä lilat tennarit tai punaisete kumpparit. Eli vähän molempien värejä, jos niin voi sanoa. Yksi mummo sanoi että onpa kaunis lapsi :)

Meidän tyttöä luullaan jostain syystä erittäin usein pojaksi, enkä kyllä voi käsittää että miksi. Paras oli yksi päivä kun päällä oli punainen röyhelötakki, pinkki tähtipipo (pipossa oli kylläkin muutama turkoosi tähti), pinkki paita, vihreät housut niin kolme eri ihmistä eri tilanteissa kehui kuinka söpö poika meillä on. Eikä ollut kyse mitenkään vanhoista seniileistä ihmisistä. Pari kertaa olen ollut jossain tytön kanssa ja tytöllä on ollut pinkki mekko päällä niin on tullut ihasteluja reippaasta pojasta.. Silloin on ollut pakko kertoa että ei kun kyllä tämä tyttö on :D
Yleensä en edes korjaa ihmisten käsitystä, ihan samahan se on mitä ne ajattelevat.

Niin ja tyttö on siis 8kk tällä hetkellä ja on pitkät hiukset

itsekkin omaa puolivuotiasta tyttöä joskus vahingossa pojattelen kun isoveljen vauvvavaatteissa kulkee! ja poika oli pinempänä automaattisesti tuntemattomille tyttö pitkissä hiuksissaan. ei kannata stressata!

Minä katson vaatetuksesta ja hiuksista. Ihan pienillä vauvoilla, joilla ei ole vielä hiuksia, niin näkee sukupuolen yleensä vaatteista. Joistakin ei sitten osaa kyllä yhtään sanoa jos on ns. "neutraalin" väriset vaatteet.

Itse näytin 3-vuotiaana ihan pojalta ja moni kai luulikin minua pojaksi, kun oli lyhyeksi leikatut hiukset ja usein poikien väriset vaatteet päällä.

en tiiä oikeestaa,mun pojista (3kpl) on jo synnärillä sanottu et vaik pinkkii päälle laittais ni poikia ovat...mut sit taas poikien setä niin on ollu pikkutytön näkönen syntymästään,mummelit tuli kehumaan ku on kaunis tyttö..vaikee paikka.eiköhän se ulkomuoto tuu jälkikäteen,eli vauvat on vauvoi ei sukupuoli sidonnaisia.

Suurimmasta osasta lapsia on todella vaikea sanoa, ovatko tyttöä vai poikia. Ellei nyt ole selkeästi mekossa tai pinkissä tai jotain selkeästi poikamaista.

Mutta mä puen tyttöäni mieluusti farkkuihin ja perusväreihin, samoin kuin mekkoihinkin. Joskus on kysytty onko tyttö vai poika ja vähänhän sitä hölmistyy, kun asia itselle niin selvä. Mutt sit kun katsoo "ventovieraan silmin" niin voispa tuo pipo silmillä touhuava napero olla ihan kumpi vain. Tosin nyt kun ikää 1,5v niin ero on jo selkeämpi.

Alkuperäinen kirjoittaja chef;26176363 Mutta jos lapsella on ikää noin 1:
Tarkemmin sanoen tytöllä oli päällä punainen polkakuvioinen paita, jossa kellohelma ja farkut oli sellaiset muka pillifarkut (eihän ne oikeasti pillit olleet, mutta matkivat sellaisia). Ehkä se on se hiuksettomuus, kun tytöllä on kasvot kuin nukella: lautasen kokoiset silmät kaukana toisistaan, pikkuriikkinen nykerönenä ja suppusuu. Kasvot on vielä aika pienet suhteessa päähän, mikä on aika hassun näköistä.

Olen miettinyt, että voiko taustalla olla myös käytös, mutta eihän tuon ikäiset osaa käyttäytyä tyttömäisesti tai poikamaisesti - sellaiset jututhan opitaan vasta myöhemmin.

Tuttavani pukee pian 6-vuotiaan poikansa usein punaiseen tai vaalean punaiseen. Hiukset ovat hartioille saakka ja joskun jopa kääntää latvoja kihartimella. Monet luulevat höntä tytöksi. Ei voi kyllä kovin hyvää tehdä pojan itsetunnolle, jos monesti luulaan tytöksi. Tämän pojan veljen lempiväri on vaalean punainen ja on HelloKitty fani, joten hänkin on välillä kuin tyttö :(

Minä olen ihmetellyt, kun yksi puolituttu aina sekoittaa ja muistelee että mulla on tyttö, vaikka muistaa kuitenkin nimen. Nimi on Nooa, joka on minusta selvä pojan nimi, mutta hänestä ilmeisesti tytön nimi?

Kyllä mekkoon puettua tyttöäki puhutellaa jostain syystä pojaksi. Jääny mieleen, kun toinen lapsi, ja ensimmäinen tyttö, muutaman viikon ikäisenä vauvana oli mun mukana naisten illassa. Kukkamekko oli päällä, hihaton kun kesä oli, ja alla varmaan jotai keltaista ja vihreää. Pitkät tummat hiukset, ehkä jopa pinnin tapaista päässä. Ja saman illan aikana sanottiin monta kertaa pojaksi :D ????

Ehkä se on se hiuksettomuus, kun tytöllä on kasvot kuin nukella: lautasen kokoiset silmät kaukana toisistaan, pikkuriikkinen nykerönenä ja suppusuu. Kasvot on vielä aika pienet suhteessa päähän, mikä on aika hassun näköistä.

Olen miettinyt, että voiko taustalla olla myös käytös, mutta eihän tuon ikäiset osaa käyttäytyä tyttömäisesti tai poikamaisesti - sellaiset jututhan opitaan vasta myöhemmin.

No on myös tuollaisia lautassilmäisiä, pitkäripsisiä, nykerönenäisiä poikia :)

Ja meillä tyttö kyllä käyttäytyy enemmän kuin poika - jos nyt pitää tällaista älytöntä määritelmää käyttää. On rasavilli ja tykkää koneista, traktoreista jne. Silti tytöksi tunnistavat. Mutta joskus joku kysyy, onko poika vai tyttö. Minua se ei haittaa. Kysyn joskus itsekin. Mutta Suomessa sentään on onneksi sukupuoleton "hän" ;)

Tämä lause oli hassu: lautasen kokoiset silmät kaukana toisistaan

Mitähän sillä halusit sanoa? :D

Viimeksi muokattu:
No on myös tuollaisia lautassilmäisiä, pitkäripsisiä, nykerönenäisiä poikia :)

Ja meillä tyttö kyllä käyttäytyy enemmän kuin poika - jos nyt pitää tällaista älytöntä määritelmää käyttää. On rasavilli ja tykkää koneista, traktoreista jne. Silti tytöksi tunnistavat. Mutta joskus joku kysyy, onko poika vai tyttö. Minua se ei haittaa. Kysyn joskus itsekin. Mutta Suomessa sentään on onneksi sukupuoleton "hän" ;)

Tämä lause oli hassu: lautasen kokoiset silmät kaukana toisistaan

Mitähän sillä halusit sanoa? :D

No siis tarkoitin, että tytöllä on isot silmät ("lautasen kokoiset"). Ja kaukana toisistaan... no, siis että silmät sijaitsevat kasvoissa etäällä toisistaan. Siis silmien sisänurkkien etäisyys toisistaan on suhteellisen iso. :D Tarkoitin luoda vaikutelmaa siitä, minkä näköinen tyttö on. Ja silmät, jotka ovat etäällä toisistaan, luovat sellaisen pehmeän, lapsenomaisen ja tyttömäisen vaikutelman. Lähekkäin olevat silmät taas antavat kasvoille sellaisen tuiman, hieman "susimaisen" ilmeen.

Tällä pojalla on esim. silmät "kaukana toisistaan" :D (jos tuo linkki nyt toimii):

Pictures & Photos of Kodi Smit-McPhee - IMDb

Vaatteet ja vähän oheisjutut (tyyliin jos vaaleanpunaiset rattaat, vaaleanpunainen prinsessa-viltti, nukkeja yms veikkaisin tyttöä) sekä se kummalta kasvot näyttää. Korvakorut pistää kanssa veikkaamaan tyttöä. Hiukset vähän riippuu kun kaikilla niitä ei tuossa iässä juuri ole. Jos hiuksia löytyy niin lyhyeksi leikattu/ajettu tukka näyttää pojalta ja pitkä tukka varsinkin otsatukalla viittaa tyttöön.

Mitään hirveän tarkkoja päätelmiä en tee enkä jää ihmettelemään ja päivittelemään erehdyttyäni kuinka tuo kyllä näyttää NIIN pojalta.

Omia lapsia on kaikkia luultu väärän sukupuolisiksi. Pojalla on ehkä tyttömäiset kasvot ja jos on tyyliin kirkkaan punainen talvitakki ja pipo minkä alta ei hiuksia/kampausta näy niin kyllä häntä ainakin vielä 6v luultiin välillä tytöksi. Keskimmäistä ollaan tässä 5v iässä luultu useinkin pojaksi, itsekin kerran kauempaa erehdyin kun en tuntenut lasta ja mielsin sukupuolen vaatteiden mukaan... :D Kuopus on nyt 1v5kk ja mielestäni hyvin sukupuolettoman näköinen. Tyttömäisissä vaatteissa näyttää tytöltä ja poikamaisissa pojalta. Osa vaatteista on isoveljeltä perittyjä ja siksi häntä usein luullaan pojaksi. En tuosta jaksa välittää, joskus vaan ihmettelen jos noita erehdyksiä tehdään silloin kun lapsi on niin tyttömäisesti puettu kuin vain voi.

Yhteistyössä