Mistä on merkkinä haukottelu ja tarve hengitellä syvään?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "outoko"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"outoko"

Vieras
Mulla on nyt ollut tällaista tarvetta haukotella ja vetää syvään henkeä. Esiintyy vähän milloin sattuu, mutta myöskin esim. kuntotreeneissä alkuun pitää haukotella tehdessään. Eli happi vähissä? Mitään kipuja ei ole missään, väsymystä on ollut jonkun verran.
 
[QUOTE="vieras";26544100]Veren happamuus, jota elimistö poistaa keuhkotuuletuksella. Liikunnassa johtuu lihasten maitohapoista jne[/QUOTE]

Mistä johtuu/ mita voi tehdä? Kun tätä on siis muutenkin kuin liikkuessa. Esim. tämän päivää olen saanut vähän väliä haukotella/vetää henkeä, ärsyttävää.
 
Matala HB? Ei ole tarpeeksi punasoluja kuljettamassa happea. Käy tk:ssa otattamassa hb-arvo, jos on hyvä niin sitten ehkä kannattaa mennä käymään lääkärissä ja tutkia mistä oireet johtuu mutta jos hb matala niin rautatabletteja kunnon kuuri :)
 
[QUOTE="Miisa";26544193]Matala HB? Ei ole tarpeeksi punasoluja kuljettamassa happea. Käy tk:ssa otattamassa hb-arvo, jos on hyvä niin sitten ehkä kannattaa mennä käymään lääkärissä ja tutkia mistä oireet johtuu mutta jos hb matala niin rautatabletteja kunnon kuuri :)[/QUOTE]

Sehän on tietty mahdollista. Ottaiskohan ne multa hempan lapsen neuvolan yhteydessä?
 
Voi olla myös paniikkihäiriön alkua. Joskus sain keskellä yötä sellaisen fiiliksen, että tukehdun. Oli pakko avata ikkuna ja hengittää tovi viileää yöilmaa. Kyllästyin sitten poukkoilemiseen ja seuraavan ahdistuskohtauksen aikana tuumin, että jos kerran olen tukehtumassa, niin sitten perkele tukehdun ja hengittelin rauhallisesti. Oireilu päättyi siihen.
 
  • Tykkää
Reactions: nokkimus
Voi olla myös paniikkihäiriön alkua. Joskus sain keskellä yötä sellaisen fiiliksen, että tukehdun. Oli pakko avata ikkuna ja hengittää tovi viileää yöilmaa. Kyllästyin sitten poukkoilemiseen ja seuraavan ahdistuskohtauksen aikana tuumin, että jos kerran olen tukehtumassa, niin sitten perkele tukehdun ja hengittelin rauhallisesti. Oireilu päättyi siihen.

Ei mulla sellaista tunnetta ole että tukehtuisin, eikä mitään panikointia asiasta - lähinnä ärsyttää...
 
Itse olen aina haukotellut paljon, se on vain mulle ominaista. Ei se johdu mistään erityisesti. Hb on hyvä, ei ahdista eikä mitään muutakaan sellaista. Mä vaan haukottelen paljon.
 
[QUOTE="aloittaja";26544238]Mietin noita jumeja myös, mutat kun ei ole mitään kipuja tms?[/QUOTE]

mutta katsos sehän se kettumaisuus onkin - puoli selkää voi olla ihan krampissa eikä sen suurempaa tunnetta.

kannattaa kysästä lääkäriltä (tai neuvolan tädiltä jos sielä kerran käyt) ja esittää kaikenlaisia otaksumiaan samalla, jospa se oikaisisi kaikki 'virhearvioinnit' tai vahvistaisi että näin voi olla, ei hätää..
 
[QUOTE="fia";26544316]Itse olen aina haukotellut paljon, se on vain mulle ominaista. Ei se johdu mistään erityisesti. Hb on hyvä, ei ahdista eikä mitään muutakaan sellaista. Mä vaan haukottelen paljon.[/QUOTE]

Mulla se on kausittaista, ei ole koko ajan. Ja se on tosi ärsyttävää, kun tuntuu etten edes saa silleen kunnolla haukoteltua, että siitä olisi apua :/
 
mutta katsos sehän se kettumaisuus onkin - puoli selkää voi olla ihan krampissa eikä sen suurempaa tunnetta.

kannattaa kysästä lääkäriltä (tai neuvolan tädiltä jos sielä kerran käyt) ja esittää kaikenlaisia otaksumiaan samalla, jospa se oikaisisi kaikki 'virhearvioinnit' tai vahvistaisi että näin voi olla, ei hätää..

Aijaa, no höh :( Pitäiskö siis mennä hierojalle? (en ole ikinä käynyt, kun minusta se on tosi epämiellyttävää, kun olen niin luiseva)
 
Voi olla myös paniikkihäiriön alkua. Joskus sain keskellä yötä sellaisen fiiliksen, että tukehdun. Oli pakko avata ikkuna ja hengittää tovi viileää yöilmaa. Kyllästyin sitten poukkoilemiseen ja seuraavan ahdistuskohtauksen aikana tuumin, että jos kerran olen tukehtumassa, niin sitten perkele tukehdun ja hengittelin rauhallisesti. Oireilu päättyi siihen.

Mulla on muuten varmaan juuri tuo. Kun tilanteet käyvät stressaaviksi, alan haukkomaan henkeä kuin kala kuivalla maalla. Tuntuu etten saa millään vedettyä henkä niin että se "tyydyttäisi" hengittämisen tarpeen. Tosin nyt olen vielä raskaanakin, joten en tiedä onko sillä jotain tekemistä tämän asian kanssa. Eilen mietin että onko minulla mahdollisesti astmaa.

Hb on edelleen hyvä raskaudesta huolimatta. Lisärautaakaan en siis joudu ottamaan.
 
[QUOTE="aloittaja";26544379]Aijaa, no höh :( Pitäiskö siis mennä hierojalle? (en ole ikinä käynyt, kun minusta se on tosi epämiellyttävää, kun olen niin luiseva)[/QUOTE]

no mene ja nauti - ei siinä ole mitään epämiellyttävää :)
 
Mulla oli tuollaista vuosien ajan. Näin jälkeenpäin ajateltu liittyi yleensä stressiin. Sain myös kunnon paniikkihäiriöitä myöhemmin, joita ei voinut olla huomaamatta, henkeä haukoin. Uskon, että myös hieronta voi auttaa, paikat voivat olla jumissa. Joka tapauksessa nyt kannattaa relata :)
 

Yhteistyössä