Mistä ne tarhatädit oikeen tietää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Lapset on aloittaneet hoidossa pari viikkoa sitten. Aamulla kaikki lapset, jotka tulevat päiväkotiin ennen 7:30, tulevat meidän lasten ryhmään ja siellä on pari hoitajaa paikalla vaihtelevasti eri ryhmistä. Eli aika usein vähintään se toinen hoitaja on mulle ihan vieras, vaikka kaikki on kertaalleen esitelty, mut eihän sellaisia voi muistaa. Hoitajat kuitenkin tuntuu tietävän meidän lapset. Jokainen on tän kahden viikon aikana tiennyt meidän lasten nimet, kun olen aamuisin vienyt. Elokuussa aloitti paljon lapsia. Miten ihmeessä ne muiden ryhmien tädit voi nyt jo muistaa kuka on kukakin?? Vai onko niillä jossain ylhäällä, et Nico-Pedderi ja Janica-Jessica saapuu aamulla silloin ja silloin ja sitten arvailevat et oliskohan noi just ne? Onhan se tosi kiva pienen, arastelan ja vielä hoitoon tottomattoman lapsen kannalta, kun vieras täti sanoo, että tules Nico-Pedderi tänne meidän kanssa leikkimään, mut miten ihmeessä ne tädit voi muistaa kaikkien nimet, kun eivät edes hoida normaalisi kuin oman ryhmänsä muksut?

mä lähdin kerran kaverin pyynnöstä hakemaan sen lasta ihan toisesta tarhasta jossa en ollu edes koskaan käyny. kaveri ei ollut kuulemma edes ilmoittanut et mä tulen eikä se, mutta niin vain annettiin mulle lapsi mukisematta kun kysyin sitä nimeltä. tuli olo et jakeleeko ne niitä kaikille jotka sattuu tietämään oikeen nimen.

Ne on harjotellu :D
Ja näkeehän ulkona kuitenkin kaikki lapset. Varmasti oikeesti hoitajat alkuun tekee töitä opetellessaan kaikkien nimet, mukavaa kun on sit lapsilla turvallisempi olo vaikkapa just tuolleen aamusella kun otetaan vastaan.

vaikea sanoa yleisesti ottaen, mutta mulla on ainakin tosi hyvä kasvomuisti. opin oikeastaan heti yhdistämään nimen ja naaman. ja lapset on niin persoonia, että ne tunnistaa vielä nopeemmin.

Tää liittyy aiheeseen tai sit ei mutta..

Kävin vähän aikaa sitten terveydenhoitajalla joka muisti minut ja hoidettavan asiani viiden vuoden takaa! Ja nää kaksi tapahtuivat eri paikoissa. Ehkä jotain tietoja näki koneelta mutta siellä tuskin luki esim sitä että olen vaihtanut hiusten väriä :D

Meil on yleensä aamuisin isojen hoitajat paikalla (mun poika pienten puolella). Ni ekaa aamuu ku vein poitsuu hoitoon ni se hoitaja sitte kysy et kukas hän on ja kerroin sitte nimen ja sanoin et ekaa päivää nyt jää hoitoon. Ni se rupes siin sit ihmettelee et ootteko ollu tutustumas ku ei olla nähty. No sen parin viikon aikana mitä käytiin tutustumas ni tää hoitaja avas melkein aina oven ja myöskin monesti oltiin pihalla aamusin samaan aikaan. Ihmettelin ettei se oo ton enempää kiinnostunu siit et ketä se hoitaa. Luulis et on silmät auki ja huomaa kyllä kun jollain on tutustumis jakso yms.

ja sit sekin helpottaa kun aamuisin yleensä ennen aamupalaa tulee aina ne samat lapset.. kyllä jokainen oppii kymmenkunta nimeä aika helposti. Ja (sädekehä pään päällä) kaikki ne teidän kultamurut on meille tarhantädeille yksilöitä, joihin me oikeesti tutustutaan... niinku ihmisinä...

Tänään jälleen uudessa ryhmässä tarhassa aloittaneena, voin sanoa, että kummasti ne nimet jää mieleen, kun oikeasti pinnistää. Siis oikein päättää muistaa.
Mutta kyllä silti välillä tulvii yli, ei voi minkään.
Ja kyllä niillä lista on, josta tarkistaavat ketä odotellaan.
:)

Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
mä lähdin kerran kaverin pyynnöstä hakemaan sen lasta ihan toisesta tarhasta jossa en ollu edes koskaan käyny. kaveri ei ollut kuulemma edes ilmoittanut et mä tulen eikä se, mutta niin vain annettiin mulle lapsi mukisematta kun kysyin sitä nimeltä. tuli olo et jakeleeko ne niitä kaikille jotka sattuu tietämään oikeen nimen.

tälleen ei kyllä oikeesti sais tehdä, ei vanhemmat, vieraat hakijat, eikä tarhan tädit

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Meil on yleensä aamuisin isojen hoitajat paikalla (mun poika pienten puolella). Ni ekaa aamuu ku vein poitsuu hoitoon ni se hoitaja sitte kysy et kukas hän on ja kerroin sitte nimen ja sanoin et ekaa päivää nyt jää hoitoon. Ni se rupes siin sit ihmettelee et ootteko ollu tutustumas ku ei olla nähty. No sen parin viikon aikana mitä käytiin tutustumas ni tää hoitaja avas melkein aina oven ja myöskin monesti oltiin pihalla aamusin samaan aikaan. Ihmettelin ettei se oo ton enempää kiinnostunu siit et ketä se hoitaa. Luulis et on silmät auki ja huomaa kyllä kun jollain on tutustumis jakso yms.

Aika jännä juttu. Meillä taas on kaikki päiväkodin hoitajat toistaiseksi tienneet lasten nimet. Tänään yksi täti tuli esittäytymään aamulla ja sanoi, että me ei ollakaan varmaan vielä tavattu, mut lasten ilmeisesti kuitenkin tiesi. Tää päivähoito on meille ihan uusi juttu ja lapsilla on turvallinen olo kun vieras täti kutsuu nimeltä ja jotenkin mullakin on parempi mieli kun jätän lapset sinne.

Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:

Ite hain mun veljenlasta hoidosta muutaman kerran, veli oli ilmoittanut et minä haen ja lapselta vielä kysyttiin että "kukas se tuli sinua hakemaan?". Riippuu varmaan tarhasta et antavatko vieraalle mukaan mut niin ei sais tietenkää tehdä.

No päiväkodissa ei vaihdu kaikki lapset kerralla ja yleensä kysytään että ketä tulee aamulla ja käydään esittäytymässä lapselle jo edellisenä päivänä että lapsi tietää ketä on aamulla vastassa kun tulee hoitoon.
Uusien lasten nimet oppii äkkiä ja kun sitä työtä on tehnyt pitkään niin nimimuisti kehittyy.

Mä oon aina oppinut hirveän nopeasti kaikkien hoitolasten nimet, oli niitä sitten 60 tai 10. Muut hoitsut on sitä ihmetelly et miten opin niin nopeasti, en itsekään tiedä. Mutta päiväkodissa usein vaihdetaan toiseen ryhmään sijaistamaan niin kyllä ne lasten nimet vaan väkisinkin oppii. :) Tänään palasin 7vkon tauon jälkeen töihin ja oli muutama uusi ipana ja kyllä ne nimet muistan vieläkin ja suunnilleen iän. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
No päiväkodissa ei vaihdu kaikki lapset kerralla ja yleensä kysytään että ketä tulee aamulla ja käydään esittäytymässä lapselle jo edellisenä päivänä että lapsi tietää ketä on aamulla vastassa kun tulee hoitoon.
Uusien lasten nimet oppii äkkiä ja kun sitä työtä on tehnyt pitkään niin nimimuisti kehittyy.

Niin kai sitten. Itsestä vaan tuntuu hassulta, kun lähes joka aamu on ollut tän parin viikon aikana vieraan näköinen naama ottamassa lapsia vastaan ja silti kaikki on kutsuneet meidän lapsia nimeltä eli ovat hyvin tienneet kuka nyt tulikaan ja itellä ei ole aavistustakaan, et kukahan tuokin täti taas mahtaa olla ja mistä ryhmästä. Ja ehkä meidän lapsilla on vähän erikoiset nimet, jos vertaa näihin tän hetken suosikkinimiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Piglet:
Silvia Missään mun entisessä tai nykyisessä työpaikassa ei olla ikinä käyty lapselle esittäytymässä. Ne vaan on tulleet muuten tutuiksi.

Meillä käydään. Minusta se on ihan kiva tapa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
Minäkin muistan hoitamieni potilaiden nimiä ja asioita heistä jopa 90 luvulta asti...Nimet jakasvot jää mulla yleensä hyvin mieleen

Aika hyvin. Mä olen mennyt uuteen työpaikkaan pari viikkoa sitten ja en todellakaan vieläkään tiedä kaikkien nimiä edes omalta osastolta. Sit kun joku sanoo, et käypä kysymässä sitä ja tätä asiaa siltä ja siltä henkilöltä, niin joudun nolona myöntämään, ettei mulla ole aavistustakaan kenenstä on puhe. :ashamed:

Mä en oo hoksannu edes ihmetellä tota nimimuistia. TOTTAKAI niitten pitää muistaa mun kullanmurujen nimet ihan heti :D . ite en muista nimiä vaikka mun työssä se ois lähes välttämätöntä :whistle: .

Yhteistyössä