Mistä maitoallergian tietää?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pauzi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pauzi

Vieras

Meillä on kohta 3vko ikäinen tyttö, joka itkee lähes koko valveillaoloajan mahaansa. Pieruja tulee, ja ne haisevat aivan käsittämättömän pahalle!! Tyttö syö tissiä, ja olen joutunut antamaan hieman lisämaitoa (tutteli, nan).

Mistä tiedän onko kyse maitoallergiasta vai ei? Voiko sen päätellä jostain, vai pitääkö maidot vain lopettaa omasta ruokavaliosta ja vauvalta? Kakka hänellä on sinapin keltaista ja rakeista/ryynimäistä, niin kuin vauvoilla käsittääkseni yleensä on.

Rela-tippoja on mennyt kohta viikon. Välillä helpompia päiviä, välillä taas ihan kamalia. Päivällä tyttö nukkuu vain 5-30min torkkuja, aina herää huutamaan vatsaansa. Mitäs tässä nyt kannattaisi tehdä? Kohta nimittäin pää räjähtää tosta itkusta!!

Tossa alempana on ketju maitoallergiasta, kannattaa lukea.
Eli voit kokeilla jättää omasta ruokavaliosta kaikki maitotuotteet pois(myös piilomaito!) Jos on pakko antaa lisämaitoa, älä anna tavallista korviketta. Apteekista saa maitoallergisille tarkoitettuja erikoiskorvikkeita.
Vauva voi myös reagoida johonkin muuhun syömääsi ruokaan. Itse en voi juoda ollenkaan hiilihappopitoisia juomia, enkä syödä kovin maustettua ruokaa.

Yleensä maitoallergiassa kyllä kakka muuttuu vihreäksi, limaiseksi ja erittäin pahanhajuiseksi...näin siis YLEENSÄ, poikkeuksiakin toki on. Mutta maitoallergiaahan ei voi todeta kuin testeillä eli maidottomalla dieetillä sekä itsellä että vauvalla sekä dieetin jälkeisellä maitoaltistuksella ja/tai ihokokeilla. Dieettiä tai altistuksia kumpaakaan ei missään nimessä kannata tehdä ilman lääkärin valvontaa.

Joo, mä oon kyl ite vähän sitä mieltä et ei tää sitäkään ole, mut en ymmärrä mikä mun ruokavaliossa on pielessä... Kakka ainakin on ihan normaalia vauvan kakkaa. Onko maitoallergia sama kuin laktoosi-intoleranssi? :ashamed:
Ku itellä ja suvussa ei oo, niin en tidä näist mitään. Voisko olla esim apua jos ite käyttäsin pelkkää hylaa?

Laktoosi-intoleranssi on harvinainen alle viisi vuotiailla, ja siinä on kyse maitosokerin eli laktoosin pilkkoontumisesta (tai siis siitä, että elimistö ei sitä pilko). Maitoallergiassa lapsi on allerginen lehmänmaidon (ja vuohen ym. nisäkkäiden) maitoproteiinille, ja hylalla ei ole tähän asiaan mitään vaikutusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Pauzi:
Joo, mä oon kyl ite vähän sitä mieltä et ei tää sitäkään ole, mut en ymmärrä mikä mun ruokavaliossa on pielessä... Kakka ainakin on ihan normaalia vauvan kakkaa. Onko maitoallergia sama kuin laktoosi-intoleranssi? :ashamed:
Ku itellä ja suvussa ei oo, niin en tidä näist mitään. Voisko olla esim apua jos ite käyttäsin pelkkää hylaa?

Täällä hyvä selitys maitoallergian ja laktoosi-intoleranssin eroista:
http://www.verkkoklinikka.fi/?page=3540336&id=6673784

Lyhyesti: maitoallerginen ei voi käyttää mitään maitotuotteita (allerginen maitoproteiinille) kun taas laktoosi-intolerantikko voi käyttää laktoosittomia maitotuotteita (ei kestä maitosokeria). Mut lue tuo artikkeli linkin takaa.

Kiitos avusta!! Tuo laktoosi-intoleranssi ei vissiin näin pienelle (3vkoa) voi tullakaan? Vai olenko ymmärtänyt väärin? Voi hitto ku näistä pienistä ei tiedä mikä on. Ei kai tääkään mikään maitoallrgia oo kun tyttö ei yöllä oireile mitenkään, nukkuu ihan ok, mut päivät sitte huutaa koko ajan... Ei kohta jaksa enää! :'(

Minusta ei taida kyllä olla paljon hyötyä, mutta kirjoitanpahan silti. Meillä tyttö 2,5 kk ja suolisto-oireista maitoallergiaa epäillään vahvasti. Ollaan käytetty yksityisellä lastenlääkärillä. Minäkin jouduin antamaan imettämisen lisäksi lisämaitoa lähes koko ajan, annoin Nannia kun sai sitä jo sairaalassa. Sitten kun oma maito loppui tuossa 1,5 kk kohdalla annettiin pelkkää Nannia. Paukut ja kakka haisivat aivan järkyttävälle, siis ihan mädäntyneelle kananmunalle... tätä ei ollut silloin kun imetin, oli muuten vaan vatsakipuja ja itkuinen. Kakka meni Nannia syöttäessä kuravelliksi ja tuli 3-4 päivän välein, että ei tuo nyt ripulia ollut. Väriltään rusehtavan kellertävää ja niin löysää että vaipasta olisi saanut kaataa pois. Lääkäri sanoi, että näillä oireilla voi hyvinkin olla maitoallergiaa. Sitten otettiin käyttöön Almiron Pepti apteekin korvike ja 2 vko:n käytön jälkeen vauva muuttui huomattavasti vähemmän itkuiseksi, kakka muuttui savimaiseksi. Paukkuja edelleen paljon, mutta ei läheskään niin paljoa kuin aiemmin, eikä tyttö läheskään niin itkuinen...

Olemme antaneet lisäksi Disflatyl-tippoja lähes koko ajan ja ainakin meillä ne on auttaneet mahakipuihin huomattavasti. Rela-tipoista ja Cuplatonista ei ollut mitään hyötyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pauzi:
Ei kai tääkään mikään maitoallrgia oo kun tyttö ei yöllä oireile mitenkään, nukkuu ihan ok, mut päivät sitte huutaa koko ajan... Ei kohta jaksa enää! :'(

Hyvät yöunet ei ole syy sulkea pois allergian mahdollisuutta meidän moniallerginen (maito, muna, kotimaiset viljat, maissi, soija, omena, yms.) tyttö nukkuin ensimmäiset neljä kuukautta tosi hyvin. Yhdellä yösyötöllä pärjättiin. Päivät olivat sitten ihan jotain muuta. Nykyään heräilee useammin syömään.

Maitoallergian oireita ovat: nokkosrokko, atooppinen iho, karsta ja visva, oksentelu (voimakas pulauttelu), ripuli, ulosteen voimakas haju ja erikoinen väri, nuha, hengityksen vinkuna.

Meillä tuli ajan mittaan nämä kaikki oireet kun tyttö rukka altistui maidolle pari kuukautta ennen kuin lääkärit uskoivat uutta äitiä, että jokin on vialla.

Pidä siis oireita silmällä. Kaikkia noita ei tietenkään välttämättä tule. Ota herkästi yhteyttä lääkäriin ja mieluummin allergologiin niin saat varmuuden.

Toivotaan parasta!

:flower:

Yhdyn Sirun kommenttiin. Meillä kolme maitoallergista (moniallergista)lasta jotka kaikki ovat nukkuneet yönsä hienosti 12 tuntia kahdella syötöllä! Mutta päivät ovat olleet pelkkää huutoa ja muutaman minuutin torkkuja sylissä, jotkut päivät olivat parempia ja nukuttiin jopa tunninkin verran. Nyt meillä tuo kuusiviikkoinen sai toissapäivänä reseptin Almiron Peptiä pyynnöstäni, että voimme rauhassa kokeilla johtuuko huudot allergiasta. Ja allergia tuli todettua jo eilen kun neiti sai voimakkaan nokkosrokon tuosta Almironista. Saatiin siis antihistamiinit ja nyt kokeillaan neocatea. Kannattaa todellakin keskustella lääkärin kanssa. Meillä kaikki ovat olleet suolioireisia. Ensimmäiselle tuli 4 kk:n iässä atooppinen ihottuma suolioireiden lisäksi, toisella tuli 2 vk ikäisenä syviä haavaumia häpyhuuliin ja tällä kolmosella on ollut vain tuota pulauttelua ja heiman punoitusta kasvoissa (joka on mennyt hormooninäpyn piikkiin tähän asti). Itse olin ensin maidottomalla, soijattomalla ja munattomalla dietillä, mutta oireet hävisivät vain pariksi päiväksi ja tulivat uudelleen. Lisäksi epäilen myös tällä lapsella vilja ym. allergioita joten lopetin nyt imetyksen kokonaan ja etenemme jälleen noilla apteekin maidoilla. Imettämistä on suuri ikävä niin äidillä kuin lapsellakin, mutta parempi näin kun ei lapsella ole noita mahakipuja.

Yhteistyössä