Mistä löytyisi rullakapan ohjetta/kuvia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja verhot
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Netistä en tiedä, mutta kirjaston verhokirjoissa (kädentaidot hyllyssä) ainakin on ohjeita.

Tai netistä googleta 'roller blinds' tai ruotsalainen rullakaihdin.

Kirja 'helpot kodin tekstiilit' on ainakin ohje tuolla ruotsalaisen rullakaihtimen nimellä.

Mites mä sen selittäisin. Siis kappa, joka näyttää, että olisi rullaverho. Siihen tulee sellaiset kangassuikaleet, jotka "pitää" sen verhon ylhäällä, mut ne on kuitenkin vaan ns. koriste.

Alkuperäinen kirjoittaja verhot:
Mites mä sen selittäisin. Siis kappa, joka näyttää, että olisi rullaverho. Siihen tulee sellaiset kangassuikaleet, jotka "pitää" sen verhon ylhäällä, mut ne on kuitenkin vaan ns. koriste.

No sitten on helppo!

Ompelet suoran verhon, sen levyisen kun tarvitset ja varaat ylimääräistä korkeuteen balttiarallaa 40-60 cm.
Kangaskaupoista saa pahviputkia(kangaspakkojen rullia) jonka pätkäiset hiukan lyhyemmäksi kun tarvii.
Rullaat verhon sen ympärille ja kiinnität niillä kangastampeilla. Eli ompelet nauhat ja kiinnität. Nauhat voi ommella vaikka ympyräksi jos ripustussysteeminä on tanko.

Ymmärsitkö? :D

Käsitinkö oikein? Suora kangas, joka on rullattu kapaksi sopivan mittaiseksi ja sitten siitä yläreunasta lähtee kangassuikaleet, jotka pitää sitä rullaa yläällä?

...jos on noin, aika helppo on tehdä... Ompelet vaan sen suoran kaistaleen (melkein ikkunan kokoisen), rullaat sen sopivalle korkeudelle ja ompele vaikka valmiit "lenkut" joilla se pysyy yläällä (sopivan mittaiset ja kiinnität kiinni yläreunaan). Itse ompelisin tankokujan ylös vielä ennen tota ja laittaisin sinne puuriman (esim). Jos ei tankoon tule, jotta pysyy suorana (jos se on tarkoitus). :) ...mut ehkä sä et tämmöstä verhoa tarkoittanut...

Alkuperäinen kirjoittaja äitikans:
Alkuperäinen kirjoittaja verhot:

No sitten on helppo!

Ompelet suoran verhon, sen levyisen kun tarvitset ja varaat ylimääräistä korkeuteen balttiarallaa 40-60 cm.
Kangaskaupoista saa pahviputkia(kangaspakkojen rullia) jonka pätkäiset hiukan lyhyemmäksi kun tarvii.
Rullaat verhon sen ympärille ja kiinnität niillä kangastampeilla. Eli ompelet nauhat ja kiinnität. Nauhat voi ommella vaikka ympyräksi jos ripustussysteeminä on tanko.

Ymmärsitkö? :D

Kyllä mullakin suurinpiirtein on mielessä se, että miten sen tekisi. Silti olisi ollut kiva katsoa ideakuvia lisää. Ajattelin vaan, että laitan sen pahviputket piiloon ja rullaan vain inan ylemmäs. Mutta ongelma on se, että miten laitan ne päät, ettei pahvia näy sieltä ja sitten toinen on se, että pahviputki on lyhyempi kuin ikkunan leveys. Voisikohan sen siis tehdä kahdesta pahviputkesta niin, että lyhyempi pätkä putkea tuuletusikkunan puolelle ja kun pitää tuulettaa, sen pienen pätkän saisi pois, niin kappa ei olisi tuuletusikkunan tiellä?

Tai tuuletusikkunan kohdalle oma verhonsa..?
Mä olen laittanut putken päät piilon niin, että olen verhokankaalla siistinyt sen putken suun- siis kangasneliö tai ympyrä ja sen pingottanut teipillä tai kuminauhalla sen putken pään päälle. Niinkun hillopurkin kannnen kangassomiste :D

Alkuperäinen kirjoittaja äitikans:
Tai tuuletusikkunan kohdalle oma verhonsa..?
Mä olen laittanut putken päät piilon niin, että olen verhokankaalla siistinyt sen putken suun- siis kangasneliö tai ympyrä ja sen pingottanut teipillä tai kuminauhalla sen putken pään päälle. Niinkun hillopurkin kannnen kangassomiste :D

Se tuuletusikkuna on 1/3-osa koko ikkunasta ja myös siis sitä ikkunakokonaisuutta (ja siis ihan lasia), joten ei siihen omaa verhoa.

Sä siis olet sen pään pistänyt kokonaan piiloon, eli se kangas pala putken peitoksi? Mä mietin, et onnistuisikohan niin, että (mitenköhän osaan selittää :) )siihen rullan päähän tulis verhoon sauma ja sitten pieni pätkä toiselta puolelta saumaa rullan sisään eli niin, että periaatteessa sieltä rullasta näkisi läpi toiseen päähän. Helpompaa tää kaikki on varmaan sitten, kun sitä verhoa ihan oikeasti alkaa tekemään kuin nyt, kun vaan pohtii kaikenlaista.

No en nyt ymmärtänyt sun visiota... =) , mutta kokeile! Helppo homma kun mikä!

Suht helppo se on myös tehdä 'oikeana' versiona, niin sitten pystyt sitä nostaa ja laskea vaikka tuon tuuletuksen vuoksi.
Mutta tässä se on mahdoton selittää niin että tulis ymmärretyksi! Mutta ohjeet jos on kuvalliset niin on helppo ja yksinkertainen tehdä.

Ruotsiksi löytyy nimellä "1700-talsrullgardin". Selkeä kuvallinen ohje ainakin osoitteessa:
http://hemmet.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=07bf4dd8-0da4-4058-a9bb-dc5f0c6052b9

Jos nyt vuoden jälkeen ei ole vielä ohjetta löytynyt ;o)

Rullakappoja löytyy myös valmiina Svaneforssilta, eri tyylisiä ja kokoisia. Katsokaas täältä:
http://kauppa.sisustussatiini.fi/epages/OVK.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/10072009-149347/Products/%22Beige%20Bretagne%20rullakappa%2080cm%22

Yhteistyössä