Mistä löytää valjaat taaperolle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja idunnor
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Cittarista ostin. Meillä valjaat syöttytuolissa ja käsilaukussa (kauppareissua varten: päästään nopeemmin ja turvallisemmin kun lapsi on sidottu ostoskärryyn, kuin että se keikkuisi niissä eikä ostoksistani tulis mitään!) Rattaissa on omat valjaansa, nekin aina käytössä. Jotkut lapset vaan jaksaa esim kiipeillä ylös alas, toiset ei ja näiden äidit ei voi tajuta sitä että se tappinen ponnahtaa kuin vieteri ylös yhtäkkiä ja yllättäin.

Alkuperäinen kirjoittaja Jessiinah:
Alkuperäinen kirjoittaja Anu-78:
Alkuperäinen kirjoittaja Jessiinah:
Mun mielestä sellaset taaperoiden valjaat on aivan kamalat. Ei ne lapset mitään koiria ole :|

Olet oikeassa, ei ne koiria ole, mutta estää kyllä esim. syöttötuolista putoamisen tai vaunuista putoamisen! Järki kulta pitää ottaa välillä käteen :), huoh...

Nojuu en tajunnut että ap voi olla etsimässä valjaita syöttötuoliin tai vaunuihin. Mutta valjaat taluttimena käytettynä on kamalaa,mun mielestä.

Niin munkin mielestäni oli kunnes tuli tuo meidän esikoinen, joka olisi juossut suoraan auton alle tuosta vain. Kaksosten vauva-aikana valjaat oli ihan must. Esikoinen oli silloin vähän alle 2v ja se oli pakko saada pidettyä aisoissa esim. kaupoissa ja kadulla...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Kertoo kyllä, että kasvatuksessa on jotain mätää, jos pitää valjaissa taaperoa kuljettaa.

:laugh:

No jollei mene sana perille.

Meillä ei valjaita kävellessä ole tarvittu mutta on tuo 1,5v aika jääräpää. Välillä lähtee tuhatta ja sataa väärään suuntaan eikä yhtään välitä siitä mitä sanoo. Kaipa se on ikävaihe.. mäkin ennen luulin että tyttö on maailman kiltein ja tottelevaisin.. juupa juu.

Mutta hyvä kun sun taapero on kiltti ja hyvin käyttäytyvä :flower:

Entäs ku nelivuotias täystuho ei usko, ei tottele, karkailee, juoksentelee miten sattuu autotielle ym. Pelottaa ihan oikeesti sen kans aina välillä. Osaa tietty ajaa kiltisti polkupyörällä jne mut esim vieraassa kaupungissa ku älyttömyys iskee.... Vakavasti olen valjaiden uudelleenkäyttöä harkinnut..... :ashamed:

Kertoo kyllä, että kasvatuksessa on jotain mätää, jos pitää valjaissa taaperoa kuljettaa.

Joo onhan se tavatonta että 1v5kk mieluummin juoksee kuin päätön kana autojen alle ja järveen kuin tottelee käskyä "älä juokse".

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:

Meillä ei valjaita kävellessä ole tarvittu mutta on tuo 1,5v aika jääräpää. Välillä lähtee tuhatta ja sataa väärään suuntaan eikä yhtään välitä siitä mitä sanoo. Kaipa se on ikävaihe.. mäkin ennen luulin että tyttö on maailman kiltein ja tottelevaisin.. juupa juu.

3 lasta olen kasvattanut, nuorin on 2.5 v. On ollut uhmaikä, silloin olemme käyttäneet aikaa ja energiaa asioiden opettelemiseen, mutta kasvattamiseen panostaminen palkitaan myöhemmässä vaiheessa.

En ois uskonut että mekään tarvitaan mutta näköjään kun en perässä enää pysy (toistaiseksi) ja mies ei aina ole paikalla, mieluummin pelaan varman päälle kuin otan riskin... :)

3 lasta olen kasvattanut, nuorin on 2.5 v. On ollut uhmaikä, silloin olemme käyttäneet aikaa ja energiaa asioiden opettelemiseen, mutta kasvattamiseen panostaminen palkitaan myöhemmässä vaiheessa.

Niin. Siihen pyritään tietysti. Kyllä mäkin yritän tuon lapsen saada ymmärtämään asioita, mitä voi tehdä ja mitä ei.. mutta ei ne silti aina välitä siitä mitä äiti sanoo...

Valjaiden vastustajilla taitaa olla erittäin rauhallisia ja kilttejä ja tottelevaisia lapsia. Olkaa siitä todella onnellisia. olen teille kateellinen. Lapset vaan ovat erilaisia temperamentiltaan ja luonteeltaan. Toiset rauhallisia, toiset vauhdikkaita jne... Entäs sittenkun on kyseessä vaikka erityislapsi, tai vaan ihan tavallinen jolla erittäin paha uhma tai vilkas lapsi. Ette varmaan voi uskoa että niinkin joskus on. Mieluummin valjaat, kuin hermonsa menettänyt vanhempi tai loukkaantunut lapsi. Aina ei ole vika kasvatuksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja norppa75:
Valjaiden vastustajilla taitaa olla erittäin rauhallisia ja kilttejä ja tottelevaisia lapsia. Olkaa siitä todella onnellisia. olen teille kateellinen. Lapset vaan ovat erilaisia temperamentiltaan ja luonteeltaan. Toiset rauhallisia, toiset vauhdikkaita jne... Entäs sittenkun on kyseessä vaikka erityislapsi, tai vaan ihan tavallinen jolla erittäin paha uhma tai vilkas lapsi. Ette varmaan voi uskoa että niinkin joskus on. Mieluummin valjaat, kuin hermonsa menettänyt vanhempi tai loukkaantunut lapsi. Aina ei ole vika kasvatuksessa.

Ja useimmilla vastustajilla lienee vain yksi lapsi...

joo menkääpä vaikka helsinkiin liikenteen sekaan kävellen lasten kanssa.Kyllä oli minulla valjaissa se juuri kävelemään ja juoksemaan oppinut lapsi.Koska ei siihen ole mitään luottamista että hän pystyisi LUOTETTAVASTI ymmärtämään ja noudattamaan vanhemman ohjeita ja opastuksia.

Samaan aikaan luin lehdestä että oli Hesassa jääny auton alle pikku taapero:yhtäkkiä sännännyt seurueesta tielle.Ja autoilija oli havainnut varoen jo tämän seurueen,eivätkä he näyttäneet olevan tienylitys aikeissa ollenkaan, sivumpana ajoradasta.

Onko niin pirun kunnialle käyvää lasten hengen kustannuksella jättää käyttämättä noinkin yksinkertaista turvalaitetta.Nämä samat mollaajat ei varmaan autossakaan sitten laita lasta turvaistuimeen.Kysymyshän on ihan samasta asiasta:lasten turvaamisesta liikenteessä.MITÄ?

Miettikää nyt vähän ennenkun vouhkaatte.Ei munkaan lapsi enää baljaita kaipaa, on jo sillä tasolla oman käytöksen ja turvallisuuden ymmärtämisen suhteen!!!

joo menkääpä vaikka helsinkiin liikenteen sekaan kävellen lasten kanssa.Kyllä oli minulla valjaissa se juuri kävelemään ja juoksemaan oppinut lapsi.Koska ei siihen ole mitään luottamista että hän pystyisi LUOTETTAVASTI ymmärtämään ja noudattamaan vanhemman ohjeita ja opastuksia.

Samaan aikaan luin lehdestä että oli Hesassa jääny auton alle pikku taapero:yhtäkkiä sännännyt seurueesta tielle.Ja autoilija oli havainnut varoen jo tämän seurueen,eivätkä he näyttäneet olevan tienylitys aikeissa ollenkaan, sivumpana ajoradasta.

Onko niin pirun kunnialle käyvää lasten hengen kustannuksella jättää käyttämättä noinkin yksinkertaista turvalaitetta.Nämä samat mollaajat ei varmaan autossakaan sitten laita lasta turvaistuimeen.Kysymyshän on ihan samasta asiasta:lasten turvaamisesta liikenteessä.MITÄ?

Miettikää nyt vähän ennenkun vouhkaatte.Ei munkaan lapsi enää baljaita kaipaa, on jo sillä tasolla oman käytöksen ja turvallisuuden ymmärtämisen suhteen!!!

No mutta nämä lähiömammathan laittaa ne kullannuppunsa aina rattaisiin. Ehkä sitten eskari-iässä niitä voi päästää jo itse vähän jaloittelemaan...

Mä voin sanoa että kun oma lapsi meinasi "hypätä" / kaatua linja- auton alle, niin sen jälkeen olen harkinut valjaita tiettyihin tilanteisiin :kieh:
Kun ei saa rattaissakaan kuljettaa :snotty: :xmas:

No varmaan on ihan vanhemman oma velvollisuus harkita milloin ja missä on parempi lapsella valjaita käyttää.Miksi sitten aina täällä vouhkaatte jos autossa lapset ei ole asianmukaisesti turvaistuimissa.HÄH.Joko meni luu kurkkuun .Paitsi että se on autossa pakko, mutta kyllä muutenkin saa lapsen ikätason ja kykyjen mukaisesta turvallisuudesta mieluusti olla vastuussa aikuinen.

Alkuperäinen kirjoittaja pl:

No mutta nämä lähiömammathan laittaa ne kullannuppunsa aina rattaisiin. Ehkä sitten eskari-iässä niitä voi päästää jo itse vähän jaloittelemaan...

Joo kerran yhdessä keskustelussa joku just vastasi, että ei valjaita, koska lapsen kuuluu olla rattaissa :D Eikös se paremmin opi sitä käyttäytymistä (ja muutakin!) kävelemällä itse valjaissa kun aina istumassa rattaissa (valjaissa kiinni niissäkin!)

Alkuperäinen kirjoittaja harmailija:
Joo kerran yhdessä keskustelussa joku just vastasi, että ei valjaita, koska lapsen kuuluu olla rattaissa :D Eikös se paremmin opi sitä käyttäytymistä (ja muutakin!) kävelemällä itse valjaissa kun aina istumassa rattaissa (valjaissa kiinni niissäkin!)

Aivan. Ja sitä pitempien matkojen kävelyä on hyvä harjotella... Kyllä meidänkin parivuotias turhautuu vaunuissa ja pujottelee ittensä valjasiat pois, siinä sit saa vahdata ettei keiku holtittomasti ja tipahda. Säntäilee välillä päättömästi enkä mä siihen voi luottaa, että talutuksessa pysyy. Kyllä mä lapseni turvallisuutta pidän ensisijaisena, joten valjaita oon harkinnu... Vielä on ostamatta, mut jossain vaiheessa varmaan täytyy käydä ostaan.

Alkuperäinen kirjoittaja norppa75:

Juu, lapset on tosissaan erilaisia. meiltä löytyy esimerkiksi 4v down-lapsi jonka kanssa ei ole ollut mitään tarvetta valjaille, vaikka jotkut kohtalotoverit ovat pitäneet niitä lähes välttämättöminä. Näillä lapsukaisilla kun usein tuppaa olemaan se tarve karkailla heti kun silmä välttää...

Meidän lapsi on kuitenkin ollut motoriikassaan siitä hitaammasta päästä ja vasta puolisen vuotta takaperin lähti kävelemään, on yhä ns. heikko kävelijä ja käytännössä pitää aina olla rattaat mukana kun jonnekin mennään. Voimat jaloista loppuu niin nopeasti etten pitkälle karkuun kerkiä edes halutessaankaan.

En hetkeäkään epäile olevani paremmin onnistunut kasvattaja kuin ne jotka ovat valjaisiin "joutuneet" turvautumaan, lapseni kohdalla ne vaan eivät ole olleet tarpeen. Tulevaisuudesta en tiedä, toivon että jonkin verran kerkeää tulla järkeä päähän ennen kuin jalat kantavat kauas ja kovaa, niin että pärjätään jatkossakin ilman valjaita. Mutta jos joudun oikeasti pelkäämään lapseni hengen puolesta esim. Tukholman keskustassa liikkuessani niin mielummin sitten kuljetan häntä kuin koiraa.

Yhteistyössä