Mistä löytää tiedon minkä kokoinen on suomen pisin vauva ollut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kisumisu83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ja nyt mulla on virallisesti synnytyspelko. kiitti vaa |O |O |O

ei iso tarkoita suoraan et on vaikea synnytys :) mulla ei tullu edes nirhaumaa tästä isoimman synnytyksestä ja ponnistuskin oli vain 5min missä välissä putsattiin hengitysteitäkin jo kun oli vihreää lapsivettä... =)

Vastaus:

En löytänyt tätä tietoa netistä enkä kirjastomme kirjoista tai tietokannoista. Soitin Stakesin kirjastoon, koska Stakes tilastoi Suomessa synnytys- ja vastasyntyneiden tietoja. Stakesin kehittämispäällikkö Mika Gissler vastasi kysymykseen seuraavasti:
"Syntymärekisterissä on tiedot kaikista Suomessa syntyneistä lapsista vuodesta 1987. Vuosina 1987-2007 pisin Suomessa syntynyt poika oli 64 cm ja tyttö 62 cm (3 kpl). Vuonna 2007 pisimmät syntyneet olivat 59 cm (pojat) ja 58 cm (tytöt). Synnytysten käynnistäminen lääketieteellisin menetelmin on vähentänyt yli 60 cm pitkien lasten syntymistä."
Ennen vuotta 1987 syntyneistä ei ole siis koko Suomen kattavaa tilastoa.

Vastauspäivämäärä: 14.10.2008 8:25:29
Vastaajakirjasto: Vaasan kaupunginkirjasto
Kirjastot.fi Kysy kirjastonhoitajalta
http://www.kirjastot.fi/tietopalvelu

Alkuperäinen kirjoittaja kisumisu83:
Tuli tässä mietittyä, että kun maailman pisimmän miehen poika oli keskivertoa suurempi (55cm) niin kuinkahan pitkä on suomen pisin vauva, että kuinka lähelle "suomen ennätystä" meidän vauva on päässyt :D oma siis oli 59cm syntyessään

Meidän vauveli oli myös 59cm.pitkä syntyessään!

Tällainen tuli googlettamalla vastaan.
Mutta mä mietin että mikähän mahtaisi olla vastasyntyneen ja äidin pienin pituusero??
Suomessa tai maailmalla. Onkohan tästä mitään kirjanpitoa?

Yhteistyössä