Mistä löysyisi tietoa siitä, kenellä on oikeus lyhennettyyn työaikaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahistunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahistunut äiti

Vieras
Työntantajan kanssa tästä on väittely meneillään. Meillä loppuu ekaluokkalaisen IP-kerho klo 16.00, jonka jälkeen PIMEÄSSÄ pitäisi kävellä yksin kotiin 2,5 km. Itse olen kotona noin klo 17.00-17.15. Työ loppuu klo 16.15 ja täällä ruuhkaisessa pk-seudussa työmatkat KESTÄÄ kun etananvauhtia pääsee etenemään.

Työnantaja sanoo, että että tätä lyhennettyä työaikaa on pyrittävä järjestämään, jos mahdollista, mutta että minun työssä se ei ole mahdollista (otan mm. asiakkaita vastaan tuohon klo 16.15 saakka). Ja minä sanoin että alta 3v:n sekä eka-tokaluokkalaisten vanhemmilla olisi tälläinen oikeus (muistin lukeneeni joskus) ja työntantaja että sekin on viitteellinen ja koskee "pienten lasten vanhempia".

Mistäs nyt asiallista tietoa aiheesta? Omia pään sisäisiäkin tietoja saa kertoa, mutta mieluiten kirjallisena :)

En osaa sanoa mistä löytyy, mutta muistan lukeneeni että se oikeus on mikäli "työ sen sallii", eli jos se ei työnlaadun takia ole mahdollista, niin ei ole. Toivottavasti olen väärässä ja löydät jonkun lainpykälän tähän.

Alle kolmas luokkalaisen vanhemmilla on oikeus tuohon lyhennettyyn työpäivään, JOS se työnantajalle ja työn luonteeseen sopii, lyhennys voi olla joko päivittäistä tai viikottaista. Itse tein viime vuoden nelipäiväistä viikkoa.
Alle 3 v ja eka-tokaluokkalaisten vanhemmille kela maksaa tuosta lyhennyksestä korvausta.
Mä haen sen jutun jos se on mulla vielä tallessa.

Muistaakseni se on sovittava molemmille osapuolille

Missä sä olet töissä? Julkinen vai yksityinen työnantaja? Mä valtion virastossa ja työaika päättyy myös 16:15. Tai päättyisi, ellen tekisi lyhennettyä työpäivää. Mulla alle 3-v lapsi, mut muutamilla työkavereilla on ekaluokkalaisia ja he tekevät myös samaa työaikaa, kuin minäkin.

se oikeus on, mutta työnantajalla on oikeus määrätä miten se lyhennetty työaika järjestetään. eli voi tosiaan sanoa, että et saa lähteä joka päivä aiemmin vaan ehkä tulla myöhemmin tai sitten pitää yhden kokonaisen päivän

34 e §
Osittaisen hoitovapaan toteuttaminen
Osittainen hoitovapaa toteutetaan työnantajan ja työntekijän sopimalla tavalla työajan lyhennyksenä siten, että työaika on kuusi tuntia vuorokaudessa ja 30 tuntia viikossa, jollei muusta ole sovittu.

Osittaisen hoitovapaan sijoittamisesta on sovittava työnantajan ja työntekijän kesken. Jollei muusta ole sovittu, osittainen hoitovapaa on annettava päivittäisen työajan lyhennyksenä ja se on sijoitettava työpäivän alkuun tai loppuun. Milloin työaika on määrätty viikkoa pitemmältä ajalta, osittainen hoitovapaa voidaan kuitenkin antaa siten, että työaika on keskimäärin 30 tuntia viikossa.

Työnantaja ei voi kieltäytyä sopimasta 34 d§:ssä tarkoitetun työntekijän kanssa 1 momentissa mainitusta osittaisesta hoitovapaasta ilman painavaa syytä. Tällainen syy voi olla vain osittaisesta hoitovapaasta työnantajalle tai liikkeen, laitoksen taikka viraston toiminnalle työpaikan koko ja käytetty tuotanto- ja palvelutekniikka huomioon ottaen aiheutuva merkittävä haitta. Työnantajan on perusteltava syy, johon hän vetoaa.

Tässä vielä tää lakiteksti kokonaan.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1988/19880284

Alkuperäinen kirjoittaja Irrmeliii:
Meillä saa tehdä lyhennettyä työaikaa kun pyytää vaan työnantajalta...Ei tarvii mitään kelan hommia tms..Siis 85%.

Osittaista hoitovapaata käyttävä vanhempi voi hakea Kelalta osittaista hoitorahaa ansionmenetyksen korvaamiseksi.

Osittaisesta hoitovapaasta täytyy sopia työnantajan kanssa ja jos tälle ei sovi, niin ei voi mitään. Ihmeen aikasin teillä IP-kerho lopettaa. Täällä saa olla klo 18.00 asti.

Yhteistyössä