Mistä lisää kuitua ruokaan, että maha toimisi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fer
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

fer

Vieras
Minulla keliakia, joten ruisleipää en voi syödä ja gluteenittomissa leivissä todella vähän kuitua. Mistä saisi lisää kuitua? Välillä söin lääkärin kirjoittamaa kuitulisää, ostin sitä ilman reseptiä lisää. Se loppui enkä ole päässyt ostamaan lisää, maha niin kovana että vessassa isommalla asialla käyminen SATTUU ja verta jäi paperiin. Vettä yritän nyt juoda enemmän, monta lasillista pitäisi juoda että tulee riittävästi mutta ei tarvitse kohtuuttomasti juosta vessassa? neuvoja kiitos,

Täällä toinen keliaakikko. Mä oon syöny pellavansiemen rouhetta, laittanu jugurttiin tai smoothien tai mehukeiton joukkoon. Sit toinen hyvä on kaupasta saatava Kaura kuitunen, se on puhdasta kauraa ja sopii keliaakikolle. Luumut on myös yks hyvä keino saada vatsa toimimaan. :)

Syö runsaasti kasviksia, varsinkin kukka- ja parsakaalia. Vaikka ei kuitua tulisikaan joka päivä tarpeeksi, niin reilu määrä rehuja päivässä pitää vatsan toiminnassa.

[QUOTE="sondersson";25059482]Onhan kuidun lähteitä vaikka mitä, mut kokeiles myös semmosta että syöt reippaasti rasvaa.[/QUOTE]

Minulla vähärasvainen ruokavalio, saan syödä ns. hyviä rasvoja, kovat rasvat kielletty. kaksi haimatulehdusta takana joiden syy ei koskaan selvinny, ruokavaliosta piti jättää rasvat koska rasittavat liikaa haimaa ja saattavat aiheuttaa tulehduksen. samoin alkoholi kielletty. Joten olen orjallisesti noudattanut lääkärin määräyksiä, haimatulehdus kun saattaa viedä hengen.

tähänastisen etsintäni tuloksena markettitarjonnan kuitupitoisin gluteeniton muro on ollut semperin flakes&fibre. 15g kuitua/100g.

ja sellanen mitä ei kai oltu ehdotettu, marjoja? puolukkaa, mustikkaa tms? =)

[QUOTE="vieras";25059481]Psyllium/Fiber Husk käy myös keliaakikolle.[/QUOTE]

Miten noita käytetään? sen tiedän että leivontaan mutta entäs muuten? kun en itse mikään himo leipoja ole.

[QUOTE="A p";25059597]Miten noita käytetään? sen tiedän että leivontaan mutta entäs muuten? kun en itse mikään himo leipoja ole.[/QUOTE]

No voit ihan lisätä sen juomaan samallalailla kuin pellavarouheenkin. Aluksi kannattaa muuten lisätä kuitua tosi varovasti. Vaikka se ajanoloon helpottaa suolen toimintaa niin mulla ainakin on sen verran herkkä suoli ettei se lisäys heti toiminut vaan päinvastoin, suoli teki teki täyden stopin kun jysäytin yhtäkkiä ohjeen mukaisen annoksen kuitua purkista.

[QUOTE="nanna84";25059390]Täällä toinen keliaakikko. Mä oon syöny pellavansiemen rouhetta, laittanu jugurttiin tai smoothien tai mehukeiton joukkoon. Sit toinen hyvä on kaupasta saatava Kaura kuitunen, se on puhdasta kauraa ja sopii keliaakikolle. Luumut on myös yks hyvä keino saada vatsa toimimaan. :)[/QUOTE]

Kaikille keliaakikoille ei edelleenkään sovi kaura... Joten se pieni huomautus, jos sattuu käymään.

Mutta AP:lle mä tulostin joskus keliakialiiton sivuilta ihan semmosen kuitulistan eli paljon mistäkin saa kuitua ja sen perusteella sit läksin lisäämään kuitua. Mutta tuo luumu nyt auttaa kovan vatsaan yleisestikin.

Pellavansiemen on todella hyvä. Kannattaa syödä myös luumuja ja runsaasti kasviksia sekä juoda paljon vettä. Ensihätään kyllä kannattaa ostaa jotain nopeasti auttavaa vaikka apteekista, koska tuommoiset tuskat ovat ihan jäätäviä.

[QUOTE="Just";25060687]Tuota.. eihän pellavansiemeniä suositella raskaana ollessa?[/QUOTE]

Juu raskaana ollessa pitää välttää, mutta eihän ap ainakaan kertonut olevansa raskaana

Yhteistyössä