Mistä lihasta teet lihakeiton?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sanna

Vieras
Teen ekaa kertaa elämässäni lihakeittoa muusta kuin jauhelihasta. Keittoliha oli jotenkin kumman näköistä ja ostin sitten klöntin naudan sisäpaistia. 2 kpl 500:n gramman lihapalaa on nyt kattilasssa kiehumassa, miten kauan näitä lihoja pitää keittää, että on kypsiä??

Jos on pieniä palasia niin keitä tunti. Sitten ota pois kattila liedeltä koska lihasta aina irtoaa sellaista "vaahtoa".

Sitten vain kuorit perunat ja laitan palasina kattilaan ja muita vihanneksia (meillä ei mene kuin porkkana ja sipuli) sinne samaan kattilaan ja vettä tietty myös ja ne lihat. Sit vain keität niin että kasvikset ja perunat on kypsiä ja suolaa toki tai ite laitan liha / kasvisliemiukuution joukkoon ja AVOT kuinka hyvää lihakeittoa tulee!

Yleensä lihakeittoon käytetään naudan luisia lihoja. Itse teen myös poron tai hirven lihasta. Puolen kilon lihapaloja saat keittää melkoisen kauan. Itse olisin pilkkonut pienemmäksi. Naudan lihan kypsyy hitaasti, paloinakin pari tuntia, mutta toki muita aineita voi sitten myöhemmin laittaa sekaan. Se on kypsää sitten kun voi syödä eli on mureaa. Sian liha kypsyy paljon nopeammin kuin naudan liha. En osaa arvioidan sulle tarkaa aikaa lihan kypsymiseen.

Joo ei missään nimessä heitetä pois lientä jossa liha hautuu,ja tosiaan nykyään saa myös ns.makuluulla olevia lihoja keittoihin,nam,vaahto pois vaan pinnasta ja mausteet ja sipulit,ja haudutteleen.toimii..:p

Öh.

Mä ostan naudan luita tai rustoja. Ja keitän niistä rehujen kera liemen. (muutama tunti siihen menee aikaa).

Sit heitän joukkoon paloitellut perunat ja porkkanat ja lopuksi lihan -koska sisäpaistia todella saa halvemmalla kuin lapaa tai niskaa tai mitä tahansa. Ja puolen tunnin kuluttua keitto on valmis.

viime vuosina oon tehny hirven kaularangan pätkistä, on saattanu joku kylkiluupalakin olla joukossa

vaahto kuoritaan ja keitetään niin kauan että luut ja rustot on helppo viskoa veks

Parhaimman makuisen liemen saa kun luita paahtaa ensin uunissa ja niistä keittää liemen juuresten ja yrttien kanssa. Sitten tekee keiton siihen siivilöityyn liemeen normaalisti. Lihat yleensä ruskistan niin ei tarvitse kuoria vaahtoa.

Yhteistyössä