Mistä lapsen matala hb voi johtua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tumpula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tumpula

Vieras
Mä taisin jo viime viikolla jotain asiasta kirjoitella tänne mutta kirjoittelen lisää. Mun yksivuotiaalla tytöllä mitattiin viimeksi neuvolassa hb ja se oli vain 94. Saatiin lähete labraan, ei olla vielä ehditty käydä.

Äitimäinen mieli tekee tepposia ja mä olen onnistunut jopa vähän huolestumaan asiasta. Mistä tuo matala hb voi johtua? Tyttö on kyllä aika huono syömään (etenkin nyt hampaita tehdessä ), voi kai johtua ihan siitä. Silti meinaa huolestuttaa. :ashamed: Mun pieni pääni kehittelee jo kaikenlaisia vähemmän mukavia juttuja, lääkärikirja-syndrooma iskee.

Tietäisikö joku vielä miten pian pienen flunssan (lähinnä vain nuhaa) jälkeen kannattaa mennä tuohon mittaukseen? Mä olen käsittänyt että flunssa voi tilapäisesti laskea hb:a.

Flunssa voi alentaan hb:tä ja toinen on maito,jos juo maitoa oikein paljon niin se rauta ei imeydy niin hyvin,mutta en tiedä onko näin myös korvikkeissa ja äidinmaidossa.

Kyllähän tuo maitoa aika paljon vetelee, mun tuottamaa sellaista. Veljensä oli samanlainen tissitakiainen mutta sillä oli silti erittäin hyvä hb pienempänä.

Mä olen nyt yrittänyt kiinnittää huomiota tuohon raudan saantiin. Ruuan kanssa en anna maitoa ja jälkkäriksi annan jotain c-vitamiinipitoista. Paljon ruisleipää ja sellaista... Täytyy toivoa että auttaisi. Sitä vaan on onnistunut jo pelottelemaan itsensä kaiken maailman sairauksilla. :whistle: Ei tyttö onneksi kovin aneemiselta vaikuta, se on väsyneen vastakohta. :D

Meillä on perimänä huono hemppa. Tuo kolmivee syö lihaa, leipää ja muutenki tosi hyvin ja 101 oli lukema talvella. Saatiin rautakuuri, nous peräti 120 asti vaikka säntillisesti syötin sen. Eikä juo ees paljoa maitoa. Mulla on itelläki ollu aina hieman matala tuo, parhaimmillaan oli raskaanaollessa 148 ja alimmillaan esikon jälkeen 80:D