Mistä kutina johtuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mylläri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mylläri

Vieras
Kysyin tätä jokunen päivä jo sitten, mutta en ehtinytkään käydä katsomassa vastauksia, tuliko niitä edes.. Joten jos jaksaisitte uudestaan?

Mulla on nyt viikon verran ollut ihmeellistä kutinaa. Se alkoi mökillä reilu viikko sitten. Aluksi kutisin vähän niin kuin joka puolelta, mutta nyt enää rinta, vatsa, hartiat ja selkä. Toisinaan sisäreidet, mutta enää harvakseltaan. Jos olen ihan paikoillani, niin ei kutise. Siis yöllä ei kutise, eikä heti aamulla. Mutta esim. kun otan rintsikat pois tai farkut, niin ihan järkyttävä kutina. Ja usein kyllä kutisee, vaikka vaatteet onkin päällä. Ihottumaa ei ole. Joissain kohdissa olen välillä havaitsevinani hikinäppylöiden näköisiä näppyjä, mutta en ole varma, ovatko ne kutinan syy vai raapimisen tulosta.

Mä jouduin nukkumaan mökillä nahkasohvalla ilman lakanaa, että olisko se voinut aiheuttaa jotain? En ole atoopikko. Enkä erityisen kuivaihoinenkaan, paitsi kasvoista. Pyykinpesussa ei ole tapahtunut muutosta.

Mä olen ihan ymmyrkäisenä ja kai tästä on kohta pakko lääkäriin marssia, kun ei tiedä mistä johtuu. Kukaan muu ei meiän perheestä kutise. (Paitsi nuorimmainen, mutta se onkin atoopikko ja sen iho on tyystin erinäköinen kuin mun. Ja se kutisee aina.)

Kutinalle voi olla monia syitä, esim yliherkkyys, allergia jne. Tuli myös mieleen että olisiko mahdollista että olisit voinut saada jostain syyhy tartunnan? Itse tätä joskus pelkäsin kun kärsin mielettömästä kutinasta. Töissä potilaalla oli syyhy, joten mahdotonta tämän tarttuminen mulle ei olisi ollut. Onneksi ei sit kuitenkaan!!
Osalle esimerkiksi musta väri vaatteissa voi aiheuttaa kutinaa, toisinaan myös kuiva iho voi kutista kovasti! Koitappas rasvailla ihan vaikka jollain paksulla perusvoiteella jos löytyy :) Ikävä vaiva, kokemuksesta tiedän. Toivottavasti syy selviää ja vaiva hoituu!

Tuli vielä mieleen, että myös esimerkiksi keliakia voi aiheuttaa kutinaa ja iho-oireita. Apteekista voi ostaa pika-testin jos tätä epäilee (n 20 egee), mutta myös lääkäri voi laittaa lähetteen kokeisiin...

No olen yrittänyt etsiä punkin käytäviä iholtani, mutta en ole onnistunut löytämään. Ainoat näpyt on ne muutamat hikinäppylöiden näköiset näppylät, jotka ei oikeastaan ole edes koholla.

Keliakiaan en oikein usko, miten se näin yhtäkkiä olisi alkanut? Viikko sitten lauantaiaamuna vaan alkoi yhtäkkiä kutista. Mä yhdistän itse tämän tuohon mökkeilyyn, mut kun en keksi..

Lintukirpuista ja niiden puremista olen joskus kuullut, mutta voisko tää olla niitä, kun ei mulla ole hyttysen pureman näköisiä jälkiä? Ja kun tää kutina on kestänyt siis nyt viikon.. Mökillä on ihan hirveästi lintuja ja niiden pesiä pihapuissa.

Lintukirppu on aika ajankohtainen taas, voi olla se, tai sitten syyhypynkki.
Oliko mökki kylmillään ennen kuin menitte?

Lintukirpun puremiin auttaa kortisonivoide ja ne häviävät ajan kuluessa. Eivät voi elää ihmisessä. Ja usein ne viihtyvät vaatteiden reunoilla, sukan varsissa yms. Puremat löytyvät usein esim. nilkoista.

Syyhypunkin käytäviä ei välttämättä huomaa heti, vaan vasta kun punkkitartunnasta on pidemmän aikaa. Oireet voivat olla joskus todella epämääräiset. Yleensä kutina pahenee ilta/yö-aikaan. Lintukirpun puremat ovat enemmän yksittäisiä näppyjä, jotka kutiavat. Muistaakseni tartuntatauti-liiton sivuilla on hyvä tietopaketti syyhystä ja oireista. Kannattaa käydä tutkailemassa.

mulla on sama vaiva ollut nyt pari viikkoo..ja nuo nypyt kuvailit samanlaisiks mitä itsellä on..mutta ei ole syyhyä,sillä on erilaista kutinaa tämä(kokemusta on siitäkin)..meinaa hermot mennä kun joutuu itteensä raaputteleen koko ajan..mulla taas iltasella kun sänkyyn menen niin pahimmillaan,mutta siis kutisee kyllä pitkin päivää..varsinkin suihkun jälkeen kovastikin.Ja nyt on alkanut tulla olkapäihin semmosiisa kuivia plänttejä..ei kovin isoja..ihan niinkuin olisi rohtuneita |O

Mökki on viikot peruslämmöllä. (reilut 10 astetta) Miehen vanhemmat oli jo mökin lämmittäneet kun päästiin perille.

Mä en siis kutise yöllä juuri ollenkaan. Sääret eikä kämmenet ole kutisseet lainkaan. Olkavarsistakin kutina jo muutama päivä sitten loppui, mutta tosiaan keskivartalon kutina ei ota laantuakseen.

Hirvittää vaan, kun ei tiedä että uskaltaako tässä ihmisten lähettyvillä olla ollenkaan.. mut kun pakkokin olisi.

hmmm... Seuraile hetki ja rasvaile ainakin suihkun jälkeen aina, jos ei helpota niin käy lääkärille näyttämässä niin saat mielenrauhan (ettei ole syyhyä) ja lääkettä vaivaan. EIkä sitä syyhyäkään kannata ja tarvitse ihan hirveästi rueta panikoimaan että muihin tartuttaisit, ei se ihan noin vaan tartu, vaatii jonkinlaisen lähikontaktin. Voimia sulle, tiedän miten rassaava vaiva tuo on. Itselläni loppujen lopuksi aiheuttajaksi selvisi suklaa, ihan koti diagnoosilla. Tuli vissiin liikaa popsittua :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
hmmm... Seuraile hetki ja rasvaile ainakin suihkun jälkeen aina, jos ei helpota niin käy lääkärille näyttämässä niin saat mielenrauhan (ettei ole syyhyä) ja lääkettä vaivaan. EIkä sitä syyhyäkään kannata ja tarvitse ihan hirveästi rueta panikoimaan että muihin tartuttaisit, ei se ihan noin vaan tartu, vaatii jonkinlaisen lähikontaktin. Voimia sulle, tiedän miten rassaava vaiva tuo on. Itselläni loppujen lopuksi aiheuttajaksi selvisi suklaa, ihan koti diagnoosilla. Tuli vissiin liikaa popsittua :)

Aargh, ei suklaasta johtuvaa vaivaa mulle :) Olen nimittäin totakin pohtinut omalla kohdallani.. olen hirmuinen suklaasyöppö ja pääsiäisenähän sitä tunnetusti riittää..

Joo, eli ekaksi suklaa pois. Yritän vielä muutaman päivän pärjätä rapsuttelemalla ja varaan sitten lääkärin. Kortisonilla taidan itseni vuorata suihkun jälkeen.

Kiitos teille kaikille!

Yhteistyössä