Mistä kosteudenpitävät ulkovaatteet AIKUISELLE?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras."

Vieras
Mistä löydän hinta-laatusuhteeltaan hyvät kosteudenpitävät ulkovaatteet itselleni? Pitäisi löytää syksyyn housut+takki ja talveen lämpimät housut. Tähän asti omistamani ulkoiluhousut ja kevyttoppahousut eivät kestä yhtään pyllymäkeä tai edes kostealle penkille istahtamista, mutta mihinkään 200 euron lasketteluhousuihin ei kyllä olisi varaa.

Kyllä niitä ihan "kaikkialla" on, urheiluvaateliikkeissä, perusmarketeissa, vaellus- ja kalastuskaupoissa jne. Mäkin suosittelisin kunnollista kuoritakki ja -housut yhdistelmää, alle sitten vaan fyllinkiä. Lasketteluvarusteet ei suinkaan ole ainoa mahdollisuus, vaan juurikin esim. vaeltajien vaatteissa vaaditaan tuota hyvää kosteudenpitoa. Mulla on sellainen kuoritakki minkä kanssa voi mennä vaikka suihkuun eikä tuu läpi.

Kyllä niitä ihan "kaikkialla" on, urheiluvaateliikkeissä, perusmarketeissa, vaellus- ja kalastuskaupoissa jne. Mäkin suosittelisin kunnollista kuoritakki ja -housut yhdistelmää, alle sitten vaan fyllinkiä. Lasketteluvarusteet ei suinkaan ole ainoa mahdollisuus, vaan juurikin esim. vaeltajien vaatteissa vaaditaan tuota hyvää kosteudenpitoa. Mulla on sellainen kuoritakki minkä kanssa voi mennä vaikka suihkuun eikä tuu läpi.

Oletko käynyt suihkussa kuoriasu päällä? Eikö muka hupusta ja olkapäiltä sekä vetskarin välistä kastunut läpi asti? Mun tuulipuku ei pitänyt yhtään vaikka senkin piti hylkiä vettä kun testasin sen metsäretkeä varten suihkussa. Vesi tuli läpi selästä ja hupusta yhdellä ruiskauksella ja valui pian myös rinnuksilta ja kauttaaltaan vesi läpi.

Oletko käynyt suihkussa kuoriasu päällä? Eikö muka hupusta ja olkapäiltä sekä vetskarin välistä kastunut läpi asti? Mun tuulipuku ei pitänyt yhtään vaikka senkin piti hylkiä vettä kun testasin sen metsäretkeä varten suihkussa. Vesi tuli läpi selästä ja hupusta yhdellä ruiskauksella ja valui pian myös rinnuksilta ja kauttaaltaan vesi läpi.

Vettähylkivällä ei ole mitään tekemistä vedenpitävän kanssa!! Vettähylvivällä tarkoitetaan vaatetta joka kestää piskottelun, mutta ei muuta. Vedenpitävällä voi mennä todellakin vaikka suihkuun!
Itsellä on Icepeakin takki ja housut, joilla todellakin voi mennä vaikka suihkuun ja pysyyy kuivana. Itse olen ollut mm. ukkosmyrskyssä toista tuntia, kun vettä tuli lujempaa kun suihkussa ikinä ja pysynyt kuivana (mitä nyt tietysti naama kastui, kun pyöräili).

Sulla on kyllä mainio puku joka pitää vettä ihan ylivoimaisesti paremmin kuin mun vettähylkivä tuulipuku. Kun ukkoskuuro ankaran rankkasateen kanssa yllätti minut iltalenkillä niin minun tuulipukuni oikein imaisi vedet sisään, varsinkin hupusta ja takin yläosasta tuli vuolaasti vettä läpi. Kastuin täysin läpimäräksi vaikka pääsin alle 10 minuutissa sisälle kauppaan suojaan. Siinä sitten vakuin vettä kuin uitettu koira. Mutta tuo olikin kyllä aika halpa puku.

VettäHYLKIVÄ ja vedenPITÄVÄ on kaks täysin eri asiaa. 10.000 pitää olla sen kosteudenkeston että pitää vettä oikeasti. Sulla on varmaan joku 3000?

Mun tuulipuvun mikrokuitukankaan vesipilari on kai jotain 300 mm. Ilmankos siitä tuli heti läpi. Vettä tulvi rankkasateessa hupun sisään sellaisella ryöpyllä että yritin vaistomaisesti vetää huppua suojaksi syvemmälle päähän vaikka se oli jo silmillä asti:D Onko sulla DrymaxXista kokemusta kunnon vesisateessa?

Jotenkin
hellyyttävä tuo nimimerkki ropi ropi. Hän ei tajua, että muut täällä
lyövät päätä seinään ja yrittävät selittää hänelle mitä tarkoittaa
vettähylkivä. Hän vain kertoilee tuulipuvustaan ja ihmettelee että
kastui se päällä :D

Minä ostin juuri Anttilan alesta icepeak-merkkisen softshell-asun.
Vedenpitävyyttä tositoimissa en ole päässyt vielä testaamaan. Rahaa meni
40e.

partiovarusteesta tai siis scandinavian outdoor storesta.

Hyvät toppavaatteet olen saanut http://www.matterhornfinland.com myymälä Raisiossa.

KOska eihän siis toppavatteitten tarvitse olla vedenpitäviä, koska ei lumi ole märkää.

Mulla on siis itsellä haglöfsin gore-takki (ovh n.450e, löysin alesta 150 e) ja sitten ihan perus rukka sadeasu. Semmoiseta ohuempaa nailonkangasta, mutta on siis oikea sadepuku.
Olen vieläpä kokoa XL ja lyhyt, että ei aina voi mennä sinne miesten puolellekaan, kun lahkeet olis metrin liika pitkät.

Yhteistyössä