Mistä kannattaisi tiedustella halukkaita yhtiökumppaneita (kahvila-ala)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yrittäjyydestä haaveileva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yrittäjyydestä haaveileva

Vieras
Olen jo pitkään miettinyt että haluaisin yrittäjäksi. Olen ollut vuosia kotiäitinä ja mies tehnyt uraa, nyt mietin että nyt voisi olla minunkin aikani...? Olen hyvä leipomaan, ja todella hyvä asiakaspalvelussa - hymyileväinen, kielitaitoinen, vastuuntuntoinen jne. ja olen ajatellut että joku kahvila-/kioskiala voisi olla minun juttuni... Mutta en haluaisi yrittää yksin, vaan olisi kiva saada mukava yhtiökumppani, jolla myös olisi hieman pääomaa, jotta yritys saataisiin käyntiin (itselläni olisi pieni pesämuna laittaa likoon). Mutta mietin että mistä tällaisia yrityshenkisiä ihmisiä, mahdollisia kumppaneita, kannattaisi etsiä? Työkkäristä? Hmm, en tiedä. Perhe- ja vanhemmuuslehtien keskustelupalstoilta? Joo! :) Mitä mieltä te olette, mistä kannattaisi kysellä? Kiitos!

Alkuperäinen kirjoittaja täältä löytyy;28935044:
Voisin alkaa yhtiökumppaniksi!!! Olen samassa tilanteessa ja pyöritellyt asiaa pitkään...Olen Hämeessä, missä itse...?
Pääkaupunkiseudulla, Hämeestä kotoisin! :) Onko tämänhenkisille ihmisille jossain joku oma foorumi, missä vaihtaa ajatuksia, tiedätkö?

Huoh, älkää sitten lähtekö liikkeelle kahvilan Ihanasta sisustuksesta, vaan liiketoimintasuunnitelmasta. Kaksi työntekijää heti alkuunsa vaatii hemmetin monen kahvikupposen myyntiä, että saa maksettua raaka-aineet, vuokrat, sähköt, vakuutukset, laitteet, verot, sivukulut ym. ja EHKÄ vähän palkkaakin.

[QUOTE="taas";28935107]Huoh, älkää sitten lähtekö liikkeelle kahvilan Ihanasta sisustuksesta, vaan liiketoimintasuunnitelmasta. Kaksi työntekijää heti alkuunsa vaatii hemmetin monen kahvikupposen myyntiä, että saa maksettua raaka-aineet, vuokrat, sähköt, vakuutukset, laitteet, verot, sivukulut ym. ja EHKÄ vähän palkkaakin.[/QUOTE]
Siksi toivoinkin että kumppanilta löytyisi pesämuna, lainalla en haluaisi aloittaa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Yrittäjyydestä haaveileva;28935119:
Siksi toivoinkin että kumppanilta löytyisi pesämuna, lainalla en haluaisi aloittaa. :)

Niin ja joku siis ihan hyvää hyvyyttään sijoittaa niin kuin sinuun ja antaa sinulle ilmaista rahaa eikä niin, että molemmat sijoittavat yhtä paljon ja ottavat yhtä suuren riskin..

Mäkin oon miettinyt samaa, ja itseasiassa kahvila olisi miehenikin unelma. Mä tykkään itse kanssa leipomisesta ja varsinkin kaikesta näyttävästä ja näpräämistä vaativasta. Mieheni taas on ns. kahvi-hifistelijä. Ollaan molemmat avoimia ja hyväntuulisia höpöttäjiä, ja itse oon aina ollut palvelualoilla töissä. Haaveilemme pienestä mutta tunnelmallisesta kahvilasta jossa myytäisiin hyvää kahvia ja suloisen näköisiä leivonnaisia, muffinsseja ja kakkuja. :) asutaan uudenmaan alueella, ja jossain pääkaupunkiseudulla kahvila varmaan tulisi sijaitsemaan. Rahoitus varmaan saataisiin jotenkin järjestymään hyvällä suunnittelulla, mutta mitään tarkempaa suunnitelmaa emme ole saaneet edes alulle. Tällä hetkellä ollaan kolmekymppisiä, ja ainoa päätös tähän mennessä on, että kymmenen vuoden sisällä meillä on oma kahvila.

Ja yhtiökumppanin suhteen kannattaa miettiä kahta asiaa:

Jos kumppani on vieras, voiko siihen luottaa? Vaikka joku vaikuttaisi kuinka mukavalta ihmiseltä, mistä tietää voiko tosissaan luottaa? Mikä on varasuunnitelma, jos kumppani yhtäkkiä kavaltaa rahat ja häipyy kuvioista? Tai muuten vaan tekee koko ajan ohareita?

Jos kumppani on esim. oma puoliso, onko liitto tarpeeksi vahvalla pohjalla kestääkseen? Todella moni tällainen pari on päätynyt eroon. Mitä tehdään, kun on erimielisyyksiä tärkeistä yrityksen asioista? Jaksaako olla puolison kanssa samassa työpaikassa ja nähdä koko ajan?

Alkuperäinen kirjoittaja Yrittäjyydestä haaveileva;28935119:
:laugh: Mä haluan myös löytää jonkun hyväuskoisen hölmön joka sijoittaa yritykseeni rahaa jotta minun ei tarvitse.

Näitä aloittajan kaltaisia haaveilijoita riittää ja valitettavasti osa päätyy yrittäjäksi asti vain huomatakseen että yrittäminen ei oikeasti olekaan sellaista kuin itse on ruusunpunaisten lasiensa läpi kuvitellut "kun mä tykkään leipoo ja niiku jutella ihmisille tiäxä ja kahvila olis niiku munmielest ihana juttu tiäxä".

Sitten kun joku yrittää puhua näille realistisesti asioista niin kuvittelevat että joku haluaa vain olla ilkeä.

Suosittelen todellakin ensin edes hiukan hankkimaan alan koulutusta ja kokemusta. Ehkä ruusunpunaiset unelmat hiukan karisevat. Alalla vaaditaan todella hyvää kustannusten hallintaa, ihan ummikkona ei tule olemaan kovin pitkäikäinen yritys. Rahaa tarvitaan alkuun tolkuttomasti. Uusyrityskeskus voisi myös olla hyvä paikka olla yhteydessä. Vältät monta unetonta yötä kun otat asioista ensin kunnolla selvää. Itselläni on oma kahvilayritys, pohjalla 15 vuoden kokemus ja 6 vuoden opiskelu ennen yrittäjäksi ryhtymistä, ja silti on paljon asioita tullut yllätyksenä.

Yhteistyössä