Mistä kalsiumia, jos lapsi ei juo maitoa?

Maksimaaliseen maidontuotantoon jalostetut lehmät eivät ehkä ole "luonnollisia" sinänsä. Joitakin vuosikymmeniä sitten oli ihan normaalia, että lehmät olivat osan vuotta "ummessa". Lehmien utareliivejäkään ei juuri ennen tarvittu. Siinä mielessä kalsiumin saanti muista luontaisista lähteistä on mielestäni vähintään yhtä luonnollista. Jostainhan se kalsium sinne maitoonkin tulee: vihreistä kasviksista.

[QUOTE="vieras";25036296]Maksimaaliseen maidontuotantoon jalostetut lehmät eivät ehkä ole "luonnollisia" sinänsä. Joitakin vuosikymmeniä sitten oli ihan normaalia, että lehmät olivat osan vuotta "ummessa". Lehmien utareliivejäkään ei juuri ennen tarvittu. Siinä mielessä kalsiumin saanti muista luontaisista lähteistä on mielestäni vähintään yhtä luonnollista. Jostainhan se kalsium sinne maitoonkin tulee: vihreistä kasviksista.[/QUOTE]

Juu no tuon kyllä allekirjoitan, mutta aika kauan lehmän tai vuohen tai jonkun muun eläimen maito on kuulunut suomalaiseen ravintoon. Itse asiassa saletisti aika paljon kauemmin kuin soija tai pähkinät, jotka roudataan tänne ties miten kaukaa.

Juu no tuon kyllä allekirjoitan, mutta aika kauan lehmän tai vuohen tai jonkun muun eläimen maito on kuulunut suomalaiseen ravintoon. Itse asiassa saletisti aika paljon kauemmin kuin soija tai pähkinät, jotka roudataan tänne ties miten kaukaa.

Joo, ymmärrän pointtisi :)
Enkä ole maidon juontia vastaan, kyllä meilläkin lapset sitä juovat.

Toisaalta ihmislajin historiassa pähkinät lienevät olleen ravintoa kauan ennen muiden eläinten maitoa.
Ja eikös Suomessakin kasvanut pähkinöitä ihan yleisesti noin 7000? vuotta sitten.

Soijan terveysvaikutuksista on aika paljon ristiriitaistakin tietoa. Toisaalta eikös lehmille rehuna syötetä soijaakin runsaasti, joten niin tai näin, samaa tavaraa eri paketista :D

Juu, tiedän kyllä, missä on kalsiumia.

Mutta mikä noista tekee ihmiselle luonnollisempaa kuin mitä lehmänmaidosta tehdyt maitotuotteet?

heh :) Eka sä alotuksessa kysyt, että mistä kalsiumia saa jos ei maidosta.

Ja sitten kun sulle kerrotaan, niin nyrpeästi vastaat että, juu, kyllä mä tiiän!!! Ketjun tarkoitus olikin siis naureskella niille, jotka eivät pidä lehmänmaitoa luonnollisena ihmisille..... way to go! ;D

heh :) Eka sä alotuksessa kysyt, että mistä kalsiumia saa jos ei maidosta.

Ja sitten kun sulle kerrotaan, niin nyrpeästi vastaat että, juu, kyllä mä tiiän!!! Ketjun tarkoitus olikin siis naureskella niille, jotka eivät pidä lehmänmaitoa luonnollisena ihmisille..... way to go! ;D

Ei ollut tarkoitus naureskella, vaan kyseenalaistaa. Ymmärrätkö eron?

Meillä esikoinen 9v ei oo koskaan oikein juonut maitoa ( paitsi vauvana ).
Tykkää piimästä, syö jogurtteja ja rahkoja, juo kalsiumlisä mehua ja jonkin verran maitoa menee myslin kanssa.
Juustosta ei kumminkaan tykkää, paitsi raejuusto.

Yhteistyössä