Mistä joulumieli?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaavaris
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaavaris

Vieras
Meillä oli kiikarissa asunto ja tarkoitus oli remontin jälkeen myydä nykyinen ja muuttaa. No, remontti tehtiin ja siltä jäljiltä asunnossa on tyhjät kaapit ja tyhjät huonekalut ja tuntuu, että mikään tavara ei ole paikallaan. Asunto ei ole mennyt kaupaksi, joten muuttokaan ei ole näköpiirissä vaikka mies vielä toivoo, ettei se tavoiteltukaan asunto menisi kaupaksi vaan me se vielä saataisiin, joten en kehtaa painostaa raahaamaan kaikkia laatikoita takaisin varastosta, enhän niitä kirjoja ja muita tavaroita OIKEASTi tarvitse tällä hetkellä. Masentaa vaan tää välitila, kaikki on hyrskyn myrskyn tai ainakin heikun keikun.

Kaiken huipuks herra halusi lähteä Saksaan katsomaan pojan perhettä ja minun vaihtoehdot oli joko leikkiä kahden pienen lapsen yksinhuoltajaa neljä päivää (eipä oikein innostanut), päästää se reissuun pojan kanssa kahdestaan (sillä olis menny hermo poikaan ensimmäisenä päivänä) tai pakata koko perhe matkaan ja näin tehdään vaikka rahatilanne ei sallisi retkeä ja juuri tajusin, että missaan siskon pojan ristiäiset (oisin todella halunnut olla siellä). Retki neljälle on jo maksettu, joten poisjääminen ei ole enää vaihtoehto.

Mua nyppii tässä se, että kun minä halusin vaihtaa aiemmin asuntoa niin ei puhettakaan, mutta kun hän sen haluaa tehdä niin sehän myös tapahtuu vaikka rahatilanne on äärettömän huono asiaan nähden (olen äitiyslomalla) ja sama juttu on tuossa risteilyssä. Sanoinkin hänelle, että jos tilanne olisi toisinpäin niin ei puhettakaan mistään matkasta, mutta tuntuu, että kun hän sen haluaa ja pitää pojan kolaroitu auto saada Suomeen niin se pitää tapahtua just tasan nyt. Inhoan sitä, että tavarat on siellä täällä, uusia tapetteja ja lattiaa pitää olevinaan suojella vaikka tässä saatetaan asua vielä herra ties miten pitkään enkä edes tiedä missä meidän joulukoristeet on. Onneksi aattoa ei täällä vietetä vaikka oman kuusen haluaisin, mutta tajusin just sekuntti sitten, etten edes tiedä missä meidän kuusen koristeet on.

Aiemmin olen ollut jouluihminen henkeen ja vereen, koristellut asunnon 1.12, askarrellut itse kortit ja paneutunut kunnolla lahjoihin, mutta nyt en ole koristeista edes puhunut, kortteja en aio edes lähettää ja lahjahankinnoissa menen siitä missä aita on matalin (sentään lapsille olen saanut lahjat ostettua, kummeille hankin vain valokuvat ja muutamille olen jo ehdottanut ja muutamille aion vielä ehdottaa, ettei hankita lahjoja ollenkaan, en vaan jaksa enää miettiä mistä kukin ilahtuisi tai tarvitsisi).

Ja silti tuntuu, että just lasten takia pitäis jostain kaivaa omakin joulumieli ja järjestää edes jonkinlaista joulua kotiinkin. Pojalle jo lupasin, että huomenna paistetaan torttuja, onneks tarhassa sai paistaa pipareita ja on saanut askarrella joulujuttuja. Tietty eihän poikanenkaan, vajaa 2-vuotias, sillä tavalla vielä joulusta ymmärrä eikä tyttö 5 kk varsinkaan, mutta silti olis kiva järjestää jotain erikoisempaa, onhan se joulunaika kuitenkin vähän tavallisuudesta poikkeavaa. Tuntuu vaan, että tilanne on niin sekaisin, ettei jaksais ja silti tuntuu, että pitäis...

Joulumieli syntyy siitä, kun ajattelet, että tämän joulun ei tarvitsekaan olla samanlainen kuin muiden joulujen. Vähempikin häärääminen riittää. Ensi jouluna tilanne on kaikella todennäköisyydellä jo toinen ja voit häärätä mielin määrin. Mun esikoinen oli kans noin 2 v, kun oltiin keuhkokuumeessa eikä ollut oikein voimia laittaa yhtään mitään. Mun vanhempani kävivät aattoiltana tuomassa vähän ruokia ja lahjat ja siinä meni meidän joulu yskiessä ja nukkuessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27653109:
Joulumieli syntyy siitä, kun ajattelet, että tämän joulun ei tarvitsekaan olla samanlainen kuin muiden joulujen. Vähempikin häärääminen riittää. Ensi jouluna tilanne on kaikella todennäköisyydellä jo toinen ja voit häärätä mielin määrin. Mun esikoinen oli kans noin 2 v, kun oltiin keuhkokuumeessa eikä ollut oikein voimia laittaa yhtään mitään. Mun vanhempani kävivät aattoiltana tuomassa vähän ruokia ja lahjat ja siinä meni meidän joulu yskiessä ja nukkuessa.

Tuossahan sitä joulumieltä ei vaan synny sitten millään.

[QUOTE="vieras";27653119]Tuossahan sitä joulumieltä ei vaan synny sitten millään.[/QUOTE]
Miksei synny? Hyväksyy vain sen, että tämä joulu on erilainen kuin edelliset ja tulevat. Häärää vähemmän ja ap:han sanoikin aikovansa leipoa lapsen kanssa huomenna. Ei siis vaadikaan itseltään, että pitäisi järjestää noissa olosuhteissa samanlainen joulu kuin ennenkin. Nyt on tällainen joulu, ensi vuonna toisenlainen. Mä en ainakaan edes yrittäisi järjestää samanlaista joulua, jos osa tavaroista on jossain varastossa ja odotellaan muuttoa. Toinen vaihtoehto on alkaa laittamaan tavarat takaisin paikoilleen.

Kuulemma tavarat voidaan kantaa takas reissun jälkeen, mut jotenkin ei vieläkään oikein joulumieltä löydy. Torttuja paistoin, tavallisesti hyökkään heti kimppuun, nyt ne oottaa kaikki vieraita. Se helvetin reissukin ottaa aivoon, on nimittäin aikamoinen tavaramäärä otettava mukaan ja mullehan se on työleiri, isännälle ei ehkä niinkään kun minä olen varmasti se, joka haluaa säilyttää lapsilla edes jonkinlaiset rutiinit laivallakin (esim. ruokailut ja päikkärit). Olevinaan pitäis ottaa mukaan uikkarit ja puhui, että tyttö voi olla vaunuissa, jos minä menen kuntosalille. Kissan vitut, jos en kerkeä salille normaalielämässä niin en varmasti kerkeä laivallakaan, missä pitää juosta pojan perässä ja olla puskurina isännän ja pojan välissä. Voipaskapaskapaska.

No ei kai aikuinen nyt mitään pakollista joulumieltä tarvitse kuin pikkumukula. Eikö se ole vaan kivaa, että voi lasten kanssa katsella jouluvaloja, antaa niille tonttulakit ja lahjoja ja syödä vähän jouluruokia. Olet äiti nyt, eikä tuollainen väninä ole aikuismaista.

• Tykkää
Reactions: Echo
Ei joulumieltä voi pakottaa tulemaan, eikä sitä aina edes tarvitse olla. Teillä on nyt tuollainen joulu tällä kertaa ja sillä selvä; ehkä ensi joulu on jouluisempi. :) Ja mitä lapsiin tulee, niin heille tärkeintä joulussa kuitenkin on lahjat, ja ne sä olet jo hankkinut.

Muoks. Luin uudelleen lastesi iät: no eipä he edes joulusysteemejä osaa odottaakaan.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä