Mistä johtuu runsas tuhruvuoto viikko oviksesta menkkoihin? Mikä avuksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mimmu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mimmu"

Vieras
Yritämme mieheni kanssa raskautta. Olemme nyt nelisen kuukautta yrittäneet, mutta joka kierto sama juttu: Ovulaation tunnistan kivuista ja saan sen bongattua myös tikulla. Kuitenkin 6 päivää ovulaatiosta alkaa tuhruttelu, joka kestää kuukautisiin asti. Varsinaiseksi kuukautisvuodoksi laskettava vuoto alkaa noin dpo 10. Eikö tämä ole liian lyhyt luteaalivaihe raskautta ajatellen?

Vielä en ole käynyt tutkimuksissa, mutta lueskeltuani netin ihmemaasta mietin, voiko kyseessä olla keltatauhashormoonin liian vähäinen määrä? Joskus vuosia sitten (parikymppisenä) minulla todettiin liian alhainen keltarauhasarvo ja aloin syödä siihen e-pillereitä. Tämän vuoden huhtikuussa lopetin ne, koska haluaisimme lapsen. Ennen pillereitä kiertoni oli tasainen 28 päivää eikä minulla ollut välivuotoja.

Onko kellään kokemusta vastaavasta? Voinko raskautua luomusti, vai olisiko tässä tilanteessa apua esim. lugeista (en muista niiden virallista nimeä)?

Ikää meillä molemmilla on kolmenkympin verran ja olemme perusterveitä.

Mulla samaa ja PCO vaivaa. Terolut, Lugeteron ja primolut kuurit on syöty ja ne on aina välillä auttanut. Parhaiten kuitenkin on auttanut sokeriton ruokavalio. Ja yksi lapsi on mutta se toinen vielä odotuttaa itseään..

Miten tuo PCO todetaan? Kävin kyllä pillereitä lopetellessani gynekologilla, joka tutki munasarjani ja kohtuni käsin painelemalla, mutta mitään ei ultrattu. Sanoi kaiken olevan normaalisti.

ap

PCO näkyy ultralla, ei muuten. Munasarjoissa näkyy silloin rakkuloita. Ovat kuin "haulikolla ammutut".

Sulla on varmasti keltarauhashormoonin vajausta. Käy kysymässä ne luget... yksityinen kirjoittaa reseptin nopsaan.

Yhteistyössä