Mistä ihmisillä on varaa koko ajan kaikkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Viimeisen päälle sisustettu koti, merkkilaukkuja, aina kivoissa vaatteissa koko perhe, syödään hyvin, harrastetaan, kaksi autoa, lapsille kalliita leluja, ulkomailla käydään joka vuosi ja sen lisäksi rampataan milloin huvipuistossa, milloin teatterissa. Lapsilla hoplop synttäreitä. Kun johonkin kysytään mukaan niin aina on varaa lähteä. Kermana kakun päällä tuntuu nykyään yhdellä sun toisella olevan sijoitusasunto tai kesämökki tai vähintäänkin joku maapalsta jossain.

Eikä tarvitse selittää, miten helposti pääsee vaikkapa matkalle joka vuosi, jos ei osta mitään turhaa jne. Tottakai melkein jokaisella on mahdollisuus yhteen tai kahteen ylellisyyteen tinkimällä jostain muusta. Nyt on kyse siitä, että niin monella on _kaikkea_ mahdollista.

Normaalituloinen lapsiperhe jos maksaa asuntolainaa, vakuutuksia, laskut, ruokaa ja mahdollisesti parin auton kulut ja lasten harrastukset. Jouluna ja synttäreinä on varaa ostaa lapsille toivomiaan lahjoja ja ehkä käydä kesällä huvipuistossa ja kotieläintilalla. Mutta mihinkään ulkomaanreissuihin ei ole rahaa joka vuosi. Saati kalliisiin Merkkituotteisiin.
Oma luksus on kampaaja kuuden viikon välein ja vaatteet sarjaa henkka maukka ja vila. Ulkomaille jos mennään niin sesongin ulkopuolella ja ei tosiaan mitään vesipuisto hotelleja.

Mä olen paljon mun siskopuoleni ja hänen perheensä kanssa tekemisissä. Siskopuolen tuttavapiirissä kaikilla on ammattikorkeakoulu- tai yliopistotutkinto. Noissa piireissä selvästi enemmän harrastetaan esim sijoittamista ja sitä kautta saadaan pääomatuloja. Matkustellaan paljon, tyylikäs ulkoasu ja nätit kodit. Huomaan kaiken tän esim juhlissa missä paikalla paljon heidän tuttuja.

Minä sit lähihoitaja, mies putkimies ja tulot ei niin suuret. Meidän kaveriporukka ja elämä on ihan erilaista. Suurin osa tiedä sijoittamisesta mitää ja kaikilla rahasta enempi tai vähempi tiukkaa. Se elämä vaa on erilaista. Meidän piireissä sit just ihmetellään miten toisilla on sijoitusasuntoa ja hienoja lomia yms.

Mutta mun ystävät ovat sydämeltään parhaita maailmassa ja en omista piireistäni pois tahdo <3

Tosiaan riippuu varmaan piireistä missä liikut. Mä ja mun tutut on "amisduunari" porukkaa ja joukossa muutamaa yh ja työtön jne. Aika moni vetää röökii jne.. kukaa ei matkusta missää. Huvipuistoissa ja leffassa käydää lasten kans ja ehkä joskus jotku laivalla. Ihan satunnaisesti joku perhe käy Lapissa joskus tai jossain Turkissa, mutta ei tosiaan joka vuos.
Mä luulen et suurin osa ei eea tiiä mikä on Louis vuitton tai joku michael kors tai chanel.. no ehkä naisist osa tietää.

Meidän piirin miehet haukkuu insinöörei homoks ja jotain johtajii turhiks.

Ja toisaalta. Ei kukaa kauheesti ihmettele ainakaa äänee muiden varallisuutta. En oo koskaa kuullu. Ajatellaa enempi et se uus talo jos on volvo pihassa ja käyvät joka vuos hienolla lomalla nii ne vaa tienaa hyvin. Mut sellsta varallisuudest johtuvaa kateutta ei oo.

Epäilen, että ottavat velkaa?
Nykyään saa kaikenlaisia lainoja olemattomin pienin koroin.
Meillä tosin ei ole tällä hetkellä kuin taloon liittyviä lainoja.

Me matkustetaan useamman kerran vuodessa Suomessa ja ulkomailla. Asutaan omakotitalossa ja kaikin puolin eletään varmaan sen tyylistä elämää, mitä ap sanoi. Meidän tuttavapiirissämme tämä on ihan normaalia. Kaikki matkustavat, ostavat, sijoittavat jne. Olemme hyvätuloisia ja meillä muuta omaisuutta, kuten metsää, osakkeita, sijoitusasuntoja jne. Ainoa velka koskee sijoitusasuntoja. Asuntoja ja on useita, mutta vuokratuotto kattaa lainan maksamisen ja käteen jää vielä ylimääräistä rahaa joka kuukausi.
Mun ansiotulot eivät ole kovin hyvät. Olen sosionomi ja vuosipalkka työstä n 35000, mutta pääomatuloja on päälle vielä kiva summa. Mies insinööri (amk) ansiotulot vuosessa 90.000 (aluejohtaja) ja pääomatulot ovatkin sitten melko hulppeat, jotka siis tuohon päälle.
En osaa muiden puolesta sanoa, mutta ihan siis osa vaan tienaa hyvin ja lisänä voi olla pääomatuloja jne. Tai vaikka vaan rikas suku, joka sponssaa paljon.

Huvipuistoreissu Suomessa maksaa herkästi saman kuin se etelänmatka...

Hahaha. Turkki on halvimpia kohteita natkustaa ja sinne saa Äkkilähdön halvimmillaan keskimäärin 400€ per naama. Neljältä ihmiseltä siis 1600€. Joka päivä täytyy syödä yms aivan halvimmillaan ruokaan ja juomaan ja muuhun menee neljältä viikossa 700 ja tuo on jo budjettilomaa. Lentokentälle pitää päästä jollain yms.
Normaali etelänmatka puolihoidolla hyvin keskitasoisessa hotellissa maksaa neljältä ainakin 3000€ ja muita kuluja vähintään tonni päälle. Joku vesipuistohotelli maksaa sitten neljältä viikoksi helposti ainakin 4000ja muut kulut taas ainakin tonnin.

Oltiin powerparkissa ja kaikki otetaan jo se ns aikuisten ranneke. Käytiin buffassa syömässä ja ostettiin jätskiä, metrilakua ja pelattiin kolikkipelejä. Huvipuistoreissu bensoineen maksoi meiltä n 200€.

Meidän etelän loma puolihoidolla maksoi 4100€ ja hotelli neljän tähden, sijainti vähän huono. Mallorca kohteena ja reissussa kaksi aikuista ja 8 vuotiaat tytöt. Bensat Vaasasta Helsinkiin ja takaisin ehkä 65€. Pysäköinti viikoksi 55€. Paikan päällä ostettu jotain matkamuistoja, pari vaatetta, tytöt ostivat jotain rihkamakoruja ja sitten kahvia, jätskiä ja aikuisille olut per päivä. Pari taksimatkaa, bussimatka ja yksi maksullinen retki. Auto vuokrattiin päiväksi. Reissuun meni lopulta kaikkineen ehkä 5500€.

Särkänniemen reissuun meidän perheeltä meni n 150€.

Otettiin Äkkilähtö Alanyaan. Hotelli määrittelemätön. Mitään ruokia ei halpamatka sisällä. Syötiin aamulla kaupasta ostettuja hedelmiä,.leipää yms ja kahvi hotellin automaatista. Päivällä syötiin aina jotain halpaa, kuten kebab tai pizza. Bilettääs käytiin pari kertaa ja sit osallistuttiin veneretkelle. Jotain pientä ostin itelle ja kentältä pikkuveljelle karkkia. Mä oon 19v opiskelija ja tää Alanyan loma oli halvin loma ikinä. Kaikessa pihistin. Reissuun meni multa yhdeltä 600€. Kaikkineen. Perheiden etelän reissut maksaa kyl tuhansia.
En tiiä kyl missä huvipuistos käyt..

Hyvät tulot. Jos käteen jää vaikkapa 7000€ kuukaudessa, mikä nyt helposti jää yllättävän monella. Tuo ei ole kahdelta ihmiseltä mikään huippupalkka edes. Yli nelikymppinen insinööri saa bruttona aivan varmasti 4000-7000€ ja moni ekonomi tai hyvä tradenomi jo kolmekymppisenä käteen 3000€ kuussa.

Tai rikas suku ja perhe, että rahaa ja omaisuutta on jo teininä.

Meillä on kaunis uusi koti, kaksi autoa, mökki. Löytyy yksi lapsi ja pari koiraa.
Miehellä varallisuutta jo muutenkin ja mulla suht hyvä palkka.
Etelässä käydään pari kertaa/vuosi. Yleensä toinen näistä reissuista on pisempi, noin kuukauden mittainen. Suvulta löytyy asunto ulkomailta jossa lomailemme. Lennot muutaman satasen ja kohteessa rahaa elämiseen menee vähemmän kuin Suomessa.

Vaatteet aina kauniit ja merkkiä mutta ostan sekä myyn niitä nettikirppareilla. Hinnaksi tulee suht sama kuin perus hm rytkyillä.
Itselleni ostan tosi vähän ja suosin muutenkin tavaran vähyyttä. Emme polta ja juomme harvoin.

Mutta suhteuttakaa se etelän reissu ja huvipuisto, että toinen kestää viikon ja toinen yhden päivän...

Kauempaa tuleva joutuu siellä Helsingissäkin yöpymään jossain ja syömään jotain...

Mutta suhteuttakaa se etelän reissu ja huvipuisto, että toinen kestää viikon ja toinen yhden päivän...

Kauempaa tuleva joutuu siellä Helsingissäkin yöpymään jossain ja syömään jotain...
Me oltiin vuosia sitten Tampereella Särkänniemessä. Paketti maksoi 800€ koko viikonloppu. Tähän sisältyi kaksi yötä hotellissa, aamiaiset, kolme aikuista ja kaksi lasta, sekä kaksi koiraa. Koko porukalle kylpyläpaketti+Särkänniemiliput päiväksi. Hotellihuone oli kaksio+keittiö+sauna. Eli huoneesta maksoimme hiukan ekstraa.

Kolmelta aikuiselta kaksi yötä Krakovassa maksoi 700€. Tähän sisältyi lennot+yöpyminen B&B hostellissa. Suhteutan tämän siis siihen mikä lähinnä on tuota viikonloppureissua. Tallinnaan me matkustellaan 5-18€ hinnoilla. Mutta sen lisäksi otetaan vähän ekstra juttuja kuten aamiaisen ja paluumatkalla sitten lounge, saa olla rauhassa, eikä tarvitse taistella istumapaikoista.

Helsingissä yöpyminen = matkustaa bussilla esim. Vuosaaren perukoille tai Östersundomiin ja laittaa teltan metsään pystyyn. Kulu: bussilippu

Helsingissä syöminen = ostaa kaupasta jotain. Kulu: ei paljoa sen korkeampi kuin kotonakaan

Me voitaisiin käydä useamminkin, mutta kolmen lapsen kanssa ei viitsi kokoajan mennä.
Nyt ollaan lähdössä miehen kanssa ihan vaan Hollantiin muutaman päivän lomalle, kahdestaan.
Olen pohtinut tälle vuodelle vielä lomamatkaa Kroatiaan, saa nähdä mennäänkö.
Viime vuonna oltiin Kreikassa koko viisihenkinen perhe.

Tulot tällä hetkellä 2000 e / kk (olen vielä opiskelija, kun valmistun saan 2700 e / kk), mies 2700 - 3500 e / kk.
Asutaan omakotitalossa, 2 autoa, sijoitan kyllä, mies ei.
Säästän kuukaudessa tällä hetkellä n. 500 e talletustilille ja rahastoihin, lapsille menee kaikille 30 e / kk säästötileille. Lisäksi teen suoria osakeostoja dipeistä.
Oma salkkuni ei ole tällä hetkellä ”kuin 13 000 e”, lapsilla yhteensä säästöjä noin 1000 - 2000 e / lapsi. Oma tavoite kasvattaa oma salkku 250 000 euroon. Talletustilillä on puskuri.

Oma vinkkini: karsi kulutusta niin paljon, että huomaat käyväsi kaupassa ainoastaan ruokaostoksilla. Itse teen kaikki vaateostokset ja muut kirpputorilla, alusvaatteet tietenkin kaupasta. Säästän tossa todella paljon, enkä koskaan osta mitään lumppuja vaan ostan koko perheelle uudenveroista vaatetta ja merkkejä esim. Tommy Hilfiger, Gant, Polo jne, kaikki uudenveroisina kirpparilta hintaa 0,50 e - 4 e :D Ehkä tuon takia monilla on varaa kalliiseen, kun ostavat kirpparilta merkkejä halvemmalla kuin kaupasta halpista ;)
Eri asia sitten ne, jotka ostavat kaiken uutena pienillä tuloilla, elävät velaksi ja lopulta ovat ulosotossa. Ei, ei ja ei.

Ja perintöä en ole saanut vielä rahana sentin senttiä, vaan ihan itse olen nuo käärinyt.

T. 27-vuotias perheenäiti.

Me voitaisiin käydä useamminkin, mutta kolmen lapsen kanssa ei viitsi kokoajan mennä.
Nyt ollaan lähdössä miehen kanssa ihan vaan Hollantiin muutaman päivän lomalle, kahdestaan.
Olen pohtinut tälle vuodelle vielä lomamatkaa Kroatiaan, saa nähdä mennäänkö.
Viime vuonna oltiin Kreikassa koko viisihenkinen perhe.

Tulot tällä hetkellä 2000 e / kk (olen vielä opiskelija, kun valmistun saan 2700 e / kk), mies 2700 - 3500 e / kk.
Asutaan omakotitalossa, 2 autoa, sijoitan kyllä, mies ei.
Säästän kuukaudessa tällä hetkellä n. 500 e talletustilille ja rahastoihin, lapsille menee kaikille 30 e / kk säästötileille. Lisäksi teen suoria osakeostoja dipeistä.
Oma salkkuni ei ole tällä hetkellä ”kuin 13 000 e”, lapsilla yhteensä säästöjä noin 1000 - 2000 e / lapsi. Oma tavoite kasvattaa oma salkku 250 000 euroon. Talletustilillä on puskuri.

Oma vinkkini: karsi kulutusta niin paljon, että huomaat käyväsi kaupassa ainoastaan ruokaostoksilla. Itse teen kaikki vaateostokset ja muut kirpputorilla, alusvaatteet tietenkin kaupasta. Säästän tossa todella paljon, enkä koskaan osta mitään lumppuja vaan ostan koko perheelle uudenveroista vaatetta ja merkkejä esim. Tommy Hilfiger, Gant, Polo jne, kaikki uudenveroisina kirpparilta hintaa 0,50 e - 4 e :D Ehkä tuon takia monilla on varaa kalliiseen, kun ostavat kirpparilta merkkejä halvemmalla kuin kaupasta halpista ;)
Eri asia sitten ne, jotka ostavat kaiken uutena pienillä tuloilla, elävät velaksi ja lopulta ovat ulosotossa. Ei, ei ja ei.

Ja perintöä en ole saanut vielä rahana sentin senttiä, vaan ihan itse olen nuo käärinyt.

T. 27-vuotias perheenäiti.
Sijoitus kiinnostaisi minuakin, mutta en oikein luota pankin neuvoihin(rahastuksen maku). Mistä minun kannattaisi aloittaa?

Yhteistyössä