mistä haen avioeropaperit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja infoa tarvitseva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Avioeron saa vaikka meilillä vireille, jokseenkin harkinta-aika alkaa kulua vasta siitä kun haastemies saa toisen puolison kiinni (ellette hae yhdessä) ja varmaan sullekin lähettävät jotain allekirjoitettavaksi.

Miten avioeroa haetaan?

Avioeroa haetaan käräjäoikeudelta. Avioerohakemuksen voi tehdä puoliso yksin tai puolisot yhdessä. Avioeron hakemiselle ei tarvitse esittää mitään syytä. Riittää kun hakemuksessa ilmoittaa hakevansa avioeroa harkinta-ajan jälkeen taikka ilman harkinta-aikaa kahden vuoden erillään asumisen perusteella. Avioerohakemuksen voi saattaa vireille vaikka jo heti vihkimispäivänä ja avioero on tällöin mahdollista saada aikaisintaan kuuden kuukauden harkinta-ajan jälkeen.

Lakiteksti on tulkinnanvarainen sen suhteen, voitaisiinko ero myöntää heti vihkimispäivänä sillä perusteella, että puolisot ovat asuneet erillään viimeiset kaksi vuotta. Mutta kun lakitekstissä puhutaan nimenomaan puolisoiden erillään asumisesta, ei liene mahdollista saada välitöntä avioeroa, vaikka kihlakumppanit olisivat erillään ennen avioliittoa asuneetkin. Lain systematiikassa puoliso -termiä käytetään vasta avioliittoon vihityistä, ennen sitä puhutaan kihlakumppaneista.

Sen voi kirjoittaa vaikka vessapaperille... Ystäväni on ollut töissä käräjäoikeudessa ja kuulemma niitä hakemuksia tulee jos minkälaisia, jopa sille vessapaperille tehtynä :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja infoa tarvitseva:
mistä ne saa tai pitää hakea?
ja millainen prosessi on?

Ei tarvitse mitään papereita, vapaamuotinen erohakemus riittää.
Vamiita lomakkeita saa maistraatista ja Google löytänee malleja kans.

Prosessi menee niin, että postitat maistraattiin ja puoliso saa sitten kirjattuna kirjeenä tiedoksi - ellette siis hae yhdessä.

1/2 v harkinta-aika, jonka jäleen toiset 6kk aikaa laittaa varsinainen ero vireille.

Ottavat käsittelykuluja joitakin kymppejä, oikeuskäsittelyissä palaa sitten jo enemmän rahaa mikäli alatte riitelemään.

Nyt tuli mitta täyteen miehen kanssa jonka kanssa olen kohta ollut 11 vuotta, elokuussa tulisi 7 vuotis hääpäivä. Ero olen harkinnut jo yli kuusi vuotta, mutta kun on tyhjän päällä niin sitä ei ole voinnut toteuttaa. Auttaako Sossu olenkaan jos menee kertomaan sinne tilanteen vai puolustaako se miestä, ja neuvoo johonkin keskustelemaan, tilanne on nyt vain sellainen etten voi ikinä antaa anteeksi miehelleni sitä mitä hän meni tekemään.

Nyt tuli mitta täyteen miehen kanssa jonka kanssa olen kohta ollut 11 vuotta, elokuussa tulisi 7 vuotis hääpäivä. Ero olen harkinnut jo yli kuusi vuotta, mutta kun on tyhjän päällä niin sitä ei ole voinnut toteuttaa. Auttaako Sossu olenkaan jos menee kertomaan sinne tilanteen vai puolustaako se miestä, ja neuvoo johonkin keskustelemaan, tilanne on nyt vain sellainen etten voi ikinä antaa anteeksi miehelleni sitä mitä hän meni tekemään.
Tee itsemurha!

Minun ei tarttenu hakia mistään, ihan postissa tulivat. Varmuuden vuoksi haastemies toi ne tokan kerran ihan työpaikalle :ROFLMAO:

Yhteistyössä