Mistä erottaa vakavan sairauden harmittomasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei, haluaisin tietää miten voin eroittaa vakavan sairauden, jostaki harmittomasta vaivasta? Minulla siis on ollut jonkin aikaa tietynlaisia vatsavaivoja, ummetusta ja ripulia vaihdellen, vatsan turvotusta, lievää kipua ja välillä ruokahaluttomuutta ja "ällöttävää" oloa. Oireet ovat aamuisin pienemmät ja pahenevat aina jotakin syödessä. Kaikki läheiseni väittävät, että lääkäriin on edes turha näillä oireilla mennä, ei nuorta (18v) kuitenkaan siellä tutkittaisiin ja että vaikuttaa harmittomalle. Netistäkin luettuna minulla ei ole ollut mitään ns hälyttäviä oireita, milloin suositeltaisiin lääkäriin menoa. Kuitenkin monissa vakavissa sairauksissa kuten syövässä on samankaltaiset oireet, joten voiko tässä kuitenkin käydä niin että olen kuolemassa johonkin syöpään yms tietämättäni :o

Tuskin tuo on vakavaa, mutta lääkärikäynnistä ei tietenkään ole mitään haittaa, vaan hyötyä. Sillä tavalla voidaan sulkea vakavat sairaudet pois ja mieli rauhouttuu jos mitään ei löydy. Jos löytyy joku sairaus, lääkärit tekevät parhaansa auttaakseen.

Hei, haluaisin tietää miten voin eroittaa vakavan sairauden, jostaki harmittomasta vaivasta? Minulla siis on ollut jonkin aikaa tietynlaisia vatsavaivoja, ummetusta ja ripulia vaihdellen, vatsan turvotusta, lievää kipua ja välillä ruokahaluttomuutta ja "ällöttävää" oloa. Oireet ovat aamuisin pienemmät ja pahenevat aina jotakin syödessä. Kaikki läheiseni väittävät, että lääkäriin on edes turha näillä oireilla mennä, ei nuorta (18v) kuitenkaan siellä tutkittaisiin ja että vaikuttaa harmittomalle. Netistäkin luettuna minulla ei ole ollut mitään ns hälyttäviä oireita, milloin suositeltaisiin lääkäriin menoa. Kuitenkin monissa vakavissa sairauksissa kuten syövässä on samankaltaiset oireet, joten voiko tässä kuitenkin käydä niin että olen kuolemassa johonkin syöpään yms tietämättäni :eek:
Itse ottaisin oireita ylös kellonaikoineen ja päivineen, seurailisin viikon ja joulun jälkeen ottaisin joko kunnalliseen tai yksityiseen yhteyttä. Jos epäilet ettei kunnallinen tutki - mene suoraan yksityiselle. Ei tuo ihan normaalilta kuulosta...

Hei, haluaisin tietää miten voin eroittaa vakavan sairauden, jostaki harmittomasta vaivasta? Minulla siis on ollut jonkin aikaa tietynlaisia vatsavaivoja, ummetusta ja ripulia vaihdellen, vatsan turvotusta, lievää kipua ja välillä ruokahaluttomuutta ja "ällöttävää" oloa. Oireet ovat aamuisin pienemmät ja pahenevat aina jotakin syödessä. Kaikki läheiseni väittävät, että lääkäriin on edes turha näillä oireilla mennä, ei nuorta (18v) kuitenkaan siellä tutkittaisiin ja että vaikuttaa harmittomalle. Netistäkin luettuna minulla ei ole ollut mitään ns hälyttäviä oireita, milloin suositeltaisiin lääkäriin menoa. Kuitenkin monissa vakavissa sairauksissa kuten syövässä on samankaltaiset oireet, joten voiko tässä kuitenkin käydä niin että olen kuolemassa johonkin syöpään yms tietämättäni :eek:

Monet syövät kehittyvät vailla oireita. Sinun oireesi kuulostaa IBS:ltä http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00068 .... mutta ei gastroenterologilla visiteeraaminen ole haitaksikaan.

Nää oireet on siis kestänyt joku vajaak viikon ja ei varsinaisesti ole elämää häiritseviä, enemmän pelottaa syy:(

Mietis elämää taaksepäin: onko jotain stressaavaa tapahtunut, joka olisi laukaissut IBS:n? Sinun iässäsi myös laktaasia tuottavat solut alkavat sammua, eli laktoosi-intoleranssikin voi tulla kysymykseen.

Tää alkoi oikeastaan niin, että yhtenä iltana huomasin vatsan vähän turvonneen ja siitä tää sitte lähti ja nyt en pysty ajattelemaan mitään muuta..

Sopisi edelleen IBS:n. Laktoosi-intoleranssin poissulkemiseksi vaihda muutamaksi viikoksi laktoosittomiin tuotteisiin ja katso onko vaikutusta.Tai jos sinun läheiselläsi on verensokerimittari, mittaa lähtöarvo, juo litra tavallista maitoa ja katso nouseeko verensokeri 15m ja 30m päästä. Mikäli ei nouse, olet intolerantikko. Ilmavaivoihin voit kokeilla Cuplatonia, mutta tsekkaa mikä ruokavalio sopisi sinulle.

Gastroenterologi voi sitten katsella hieman enempi skopiassa ja esimerkiksi Librax voi toimia lääkityksenä.

Tällä videolla näet IBS:n aiheuttamia ongelmia:

Mietin kanssa voiko tää johtuu stressistä kun oireet alkoi suurinpiirtein samaan aikaan kun aloin stressaamaan asiasta, saman tapaiset oireet on mulla ollut aiemminkin n viikon ajan jolloin pelkäsin että kyse on vatsasyövästä, mutta oireet hävisivät kun unohdin koko asian kun koulu alkoi (tämä oli siis syyslomalla).

Mietin kanssa voiko tää johtuu stressistä kun oireet alkoi suurinpiirtein samaan aikaan kun aloin stressaamaan asiasta, saman tapaiset oireet on mulla ollut aiemminkin n viikon ajan jolloin pelkäsin että kyse on vatsasyövästä, mutta oireet hävisivät kun unohdin koko asian kun koulu alkoi (tämä oli siis syyslomalla).

Jep. Stressi on varma merkki. Monet ihmiset stressaavat vatsallaan. Ilmeisesti tästä on tullut sanonta "perhosia vatsassa" kun jokin tilanne jänskättää. Keskity rentoutumiseen, unohda vaiva, niin siitä se sitten rauhoittuu.

Vastaisuuden varalle opettele sinulle sopiva rentoutumistekniikka.

Minulle sopii musiikki. Kuuntelen usein alla olevaa Vangeliksen levyä.

Samalla, kun makaan sängyssä ja kuuntelen tätä musiikkia, ajattelen läpi lihakset ja rentoutan ne tietoisesti. Eli ensin varpaat, sitten jalkapohjat, nilkat, pohkeet, reidet jne. Usein huomaan olevani "kireä" jostakin lihasryhmästä, kuten niskasta tai hartioista.

Yhteistyössä