Mistä EI-imelletty perunalaatikko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joulupöytään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joulupöytään

Vieras
Kaikki reseptit pursuaa vain imellettyä perunalaatikkoa ja meillä minä oisin ainut joka sitä söisi. Oisko jollain hyvä resepti tavalliseen perunasoselaatikkoon? Vai voiko sen tehdä ihan vaan samalla reseptillä kuin imelletynkin, mutta paistaa heti ennen imeltymistä?

Entä voiko sellasta ei-imellettyä pakastaa raakana?

Okei. Kiitos. Tarkennan vielä: en laita siis edes kananmunaa? Muskotti sopii meille hyvin :)

Niin mietin tota pakastusta vaan, kun eikös sanota, että peruna ei kestä pakastamista? Olis kiva kuitenkin saada laatikot jo tässä vaiheessa valmiiksi, ettei kaikki jää viime tinkaan.

Vastataan, kun tää tuli vastaan :D
Jos joku vaikka hyötyiskin vanhasta ketjusta.

http://www.yhteishyva.fi/ruoka-ja-reseptit/reseptit/jouluinen-perunasoselaatikko/014302

Ei peruna tykkää pakastamisesta. Vaan silti palstamamma pakastaa kaiken, ja ostaa perunapakasteet ja laittaa varmaan joulupöytäänkin ruuat ja leivonnaiset pakastamesta.

Olen pakastanut perunalaatikoita ja ihan hyvää on ollut. Kyllähän ihan pakastettuja perunoitakin voi käyttää. Raaka peruna vaan pitää ensin kiehauttaa ja sitten vasta pakastaa. Uudet perunat joulupöydässä tuo kesän mieleen.

Kaikki reseptit pursuaa vain imellettyä perunalaatikkoa ja meillä minä oisin ainut joka sitä söisi. Oisko jollain hyvä resepti tavalliseen perunasoselaatikkoon? Vai voiko sen tehdä ihan vaan samalla reseptillä kuin imelletynkin, mutta paistaa heti ennen imeltymistä?

Entä voiko sellasta ei-imellettyä pakastaa raakana?

Teet tavallisen perunamuusin. Notkistat sen maidolla notkean puuromaiseksi soseeksi. Laitat pinnalle muutamia voinokareita ja sirottelet pinnalle kevyesti korppujauhoa.
Laita sose voideltuun uunivuokaan. Paista aluksi noin 200 asteisessa lämpötilassa. Kun pinta saa hiukan väriä jasose alkaa kuplimaan, alenna uunin lämpötila noin 140 asteeseen ja paista noin 3 tuntia. Paista lähes täysi vuoka, niin saat mehevän ja korppuuntumattoman perunasoselaatikon.

Samalla ohjeella valmistuu siirapilla aidosti makeutettu perunasoselaatikko. Lisäät soseeseen ½ - 1½ desilitraa tummaa siirappia 2litraan sosetta. Tumma siirappi antaa sopivan kauniin värin.

Yhteistyössä