Mistä asunto työttömälle ja luottotiedottomalle, kun ero?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ahdistunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Ahdistunut"

Vieras
Eli olemme jo yli vuosi sitten miehen kanssa päätetty erota, mutta siitä ei tule mitään, koska mies ei saa mistään asuntoa. Hän on työtön ja luottotiedoissa on merkintä, joten oikein mistään ei onnistu. Kaupungilla on ollut koko ajan hakemus, mutta ei ole tärpännyt.

Meillä on lapsia, joiden vuoksi haluaisimme asua samalla paikkakunnalla - lasten pitäisi siis tavata isäänsä myös paljon, nuorin on vasta 1-v.

Minua ahdistaa ajatus, että tilanne jatkuu ikuisesti. En pääse aloittamaan omaa elämääni kun roikun tällaisessa parisuhteessa. Kadulle en vaan pysty miestä heittämään, en voisi tehdä niin KENELLEKÄÄN, varsinkaan lasteni isälle, jonka kanssa on kuitenkin takana monta onnellistakin vuotta. Miehellä ei oikein ole (enää) kavereita joiden luo mennä eikä sukulaisia.

Joku sellainen asunto pitäisi hänelle kuitenkin saada, että voisi siellä esim. tavata lapsia, ja muutenkin, että voisimme erota ihan oikeasti. Minä en pysty sitä hänelle järjestämään, sellaisia rahoja ei itselläni ole.

Elleivät naiset ajaisi erotessa miestä pihalle, tosi harva mies suostuisi koskaan lähtemään. Emme ole velvollisia asuttamaan ihmistä jonka kanssa emme halua olla.

Ero ei ollut minun yksipuolinen päätös, vaan ihan molemminpuolinen. Emmekä vihaa toisiamme. On muitakin syitä, joiden vuoksi en halua "ajaa pihalle", siis asunnottomaksi kadulle. Mutta tuota voisi tietysti harkita, pystyisinkö minä vuokraamaan. Toisaalta en haluaisi sitä riskiä, että jos hän jättää vuokria maksamatta tms. Mutta pitänee harkita.

Missä nyt asutte? Voisiko mies jäädä siihen ja sinä hankkisit lasten kanssa asunnon?

Se ei onnistu, tämä asunto on liian kallis hänen yksin maksettavakseen (asunto on kuitenkin kolmio). Lisäksi kun täällä Helsingissä asumme enkä itsekään kieriskele rahoissa, saattaisi käydä niin, että joutuisimme vaihtamaan asuinaluetta, mikä sotkisi lasten päiväkoti- ja kouluasiat, kaverikuviot, yms.

Muuten varmaan olisi tehty noin.

Mies on tehtävä asunnottomaksi ainakin paperilla eli pois talonkirjoilta ja sassiin. Siten hän pääsee jonon kärkeen esim. kaupungin asunnoissa. Sossuhan sitten vuokrat maksaa, jos ei ole maksukykyä. Sitten vaan elämässä etiäpäin!

Saa todennäköisesti nopeammin asunnon, jos on ihan oikeasti paperilla asunnoton. Eihän sinun silti miestä tarvitse sateeseen heittää... Voihan hän asua siellä pimeästi.

Älä missään nimessä vuokraa asuntoa nimiisi. Ei se ole eron jälkeen enää sinun ongelmasi, että mies on luottotiedoton. Kaupungille on melkein yhtä vaikeaa päästä kuin lottovoiton saaminen Helsingissä. Mutta oletteko kysyneet kaikki Sato, VVO, Ilmarisen asunnot läpi eivätkö ota luottotiedotonta?

Yhteistyössä