Mistä apua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AnSa06
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AnSa06

Vieras
Miehelleäni on alkoholiongelma joka on vuoden sisällä kasvanut suunnattomiin mittasuhteisiin, ainakin minun mielestäni. Alkuvuodesta haimme apua mielenterveystoimistosta, ja juominen rauhoittuikin toukokuuhun asti, mutta sen jälkeen homma tahtoo olla jokapäiväistä.. Aa-klinikkaakin olen ehdottanut, mutta aina silloin on ollut sopivasti muutaman päivän paussi, ja olen luullut hänen yrittävän lopettaa tai vähentää juomista. Nyt on edessä jo pattitilanne, hän sanoutui irti vakinaisesta työstään , ja suunnitteli alkavansa osakkaaksi yritykseen vuoden lopussa, mutta tuolla ryyppämisellä tuskin on edes hengissä silloin eikä muut osakkaat varmasti tuollaista touhua katsele... Mistä löytyisi jotain vieroitushoitoja, ne taitavat olla viimeinen mahdollisuus tässä tilanteessa,
haluaisin hänen edes yrittävän järjestää elämänsä jonkinlaiseksi, ero on joka tapauksessa meillä edessä, mutta takaraivossa on tunne, että hän tekee jotain itselleen jos nyt eroamme. Haluaisin auttaa jollakin tavalla, ja pieni toivo yhdessäolosta selvän miehen kanssa vielä kytee, koska hän ei kuitenkaan ole agressiivinen humalassa, mutta millaisia vaihtoehtoja hoidon suhteen on ?

Olet hyvä ihminen!

Onko sinulla mahdollisuutta keskustella miehesi tai omien omaistesi kanssa?
Onko teillä yhteisiä ystäviä?

Siis tuohan on aika mahdoton tilanne kun näyttää siltä että rakastat häntä edelleenkin.
Muutoinhan olisi ollut helppoa sanoa että -lähde-

Varmaan saat parhaiten tietoa, jos otat uudelleen yhteyttä sinne mielenterveystoimistoon ja kerrot, mikä nyt on tilanne, ja kerrot myös, että pelkäät miehesi ehkä tekevän itselleen jotain, jos eroatte nyt. Heillähän on siellä tiedot miehestäsi jo olemassa.

Raskasta taakkaa kannat, mutta ainahan rakkaan ihmisen puolesta kannattaa tehdä kaikki mitä voi. Eikä se eroaminen aina kaikissa tilanteissa ole se ainoa mahdollisuus. Toivon teille kaikkea hyvää elämässä!

Omalla avomiehelläni kesäloman aikana juominen riistäytynyt myös täysin käsistä. Lähes jokapäivä humalaan asti ja nyt muutamana päivänä siihen kuntoon ettei jalat enää kanna.Putkea ei meinaa saada poikki millään. Oli toukokuun alussa katkaisuhoidossa a-klinikan kautta 6 päivää ja silloin tilanne näytti ihan hyvältä... Lisänä tässä sopassa myös hänellä paniikkihäiriö ja siihen lääkitys. Avomieheni käy a-klinikalla säännöllisesti juttelemassa, mutta oma tahtohan se olisi ainoa avain.

Omat voimat alkaa olla tosissaan koetuksella ja ero käy mielessä usein, mutta ei ole ensimmäinen vaihtoehto, koska rakkaus ei ole kadonnut kuitenkaan mihinkään. Monta kertaa olen elämääni miettinyt ja punninnut, mutta vielä olen jaksanut yrittää. Toivotan sinulle tosi paljon voimia ja ymmärrystä yhteisellä matkalla kohti parempaa huomista! Toivoa on aina kuitenkin edes hiukkanen jäljellä.

Siivosin äsken kaappeja ja laitoin paljon papereita roskiin. Käsiini osui vuosien takaa vihreä Al-Anon-kansio. Olin leikannut talteen lehdistä monta alkoholismia käsittelevää artikkelia ja mielipidepalstajuttua.
Jostakin syystä Ellien palstan valvoja siivoaa juttuni, jos mainitsen tuon vertaistuen nimen. Kyse on AA-liikeen rinnalla toimivasta läheisten toipumisvertaisryhmästä. Toivottavasti joku valistaa näitä tietämättömiä valvojia.
50+ palstalla nimimerkki Viivi kertoi jo manan majoille menneestä rappioalkoholisti-isästään. Hän kertoi tarinan lämmöllä.
Samoin nimimerkki terapeutti kirjoitti asiaa.
Ihan turha lähteä väittelemään juomisen syistä. Ei meidänkään perheen pää syitä osannut selittää.
Riippuvuuksia on monenlaisia. Luulisin, että mainitsemani vertaistuen päivyspuhelin on auki. Jos ei, niin toivottavasti sitten arkena.
Monesti riittää se, että saa puhua ääneen saman kokeneen kanssa.
Autan vain täällä netissä. En tee mielelläni puhelintyötä. Tykkään niin mahdottomasti rauhallisesta ja hiljaisesta elämästä. Netti sopii minulle hyvin. Revin äsken monta ruutuvihkoa, joihin olin kirjoittanut ja piirtänyt tekstiä. Löysin myös kauan kaipaamani otteen eräästä kirjasta. Tarina on klassikko terapeuttikirjallisuudessa.

Löysin ruutuvihkoni. Teksti on kirjoitettu lyijykynällä ja en saanut harakanvarpaistani aina selvää. Tarina kertoo pariskunnasta, jossa vaimo on juonut joka päivä viskiä pullon. Mies etsii aina pullon ja tyhjentää sen lavuaariin. Terapeutti antaa erikoisen tehtävän, joka rikkoo kuvion spontaaniuden.

Läysin netistä vähän tietoa terapeutti Milton H. Ericsonista. Näköjään häntä rinnastetaan Freudiin.
---------------------------
Milton H. Ericson oli maailmankuulu hypnoositerapeutti. Hänellä oli erinomainen kyky saada ihmiset itse ratkomaan omat ongelmansa. Hänen mukaansa on nimetty yksi NLP:n tehokkaimpia työkaluja, Milton-malli. Se on kielimalli, jossa prosessoitava itse kehittää itselleen hypnoottisen transsi-tilan. Varsinaisten NLP-kurssien lisäksi olen käynyt useilla hypnoosilursseilla suomessa ja ulkomailla.
------------------

Yhteistyössä