Mistä apua tähän raivoon ja ketutukseen, joka alkaa n. 5 päivää ennen menkkoja?? En siedä enää itseäni.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua :(

Vieras
Ja kohta ei varmaan siedä kukaan muukaan. Tänään taas alkoi raivo, ahdistus ja itkeminen. Ja käy lastani niin sääliksi, kun olen pahalla päällä. Toki hillitsen kiukkuani minkä pystyn, mutta sitten tulee väkisin itku.
Tämä alkoi reilu puoli vuotta sitten, kun jouduin luopumaan hormonaalisesta ehkäisystä. Olen melkeen koko elämäni syönyt e-pillereitä/minulla on ollut hormonikierukka, ja silloin ei ole näitä ongelmia ollut. Onko tämä tällaista nyt sitten lopun elämää?? Mitä voin tehdä asialle, vai voinko tehdä mitään?
Tämä on suunnattoman ahdistavaa! Yleensä olen aina hyvällä tuulella, positiivinen, eikä mua oikeastaan koskaan v*tuta. Mutta nää päivät ennen menkkoja... En halua olla tämmönen sekopäähirviö. :(

Tiedän tunteen. Kärsin tuosta vuosia. Gyne ehdotti jo mielialalääkitystäkin, mutta löysin keinon.

Yksinkertaista mutta työlästä ja veemäistä, varsinkin silloin kun on tatti otsassa. Itselläni toimii liikunta. Avainsana on säännöllisyys. Eli myös PMS jaksojen ulkopuolella, mutta erityisesti PMS:n aikaan. Liikunta laukaisee mielihyvähormoneja. Mulla auttaa myös hiilarimättöjen vähentäminen. En todellakaan ole karppaaja, mutta sellainen terveellinen kasvispitoinen ruokavalio ja suklaata yms. vain vähän jeesaa.

Kun rytmiin pääsee niin jää koukkuun. Ja kun jaksaa juosta vitosen sellaisena päivänä, jolloin normaalisti makaisi vittuuntuneena sohvalla suklaan kanssa on aika voittajafiilis :)

Säännöllisen liikunnan harrastaminen (muun kuin hyötyliikunnan) on hyvin hankalaa, kun on tuo lapsonen "jaloissa pyörimässä". Eli vaikka voisin hyvinkin kuvitella esim. juoksemisen auttavan tähän, niin en voi tältä istumalta lähteä metsään pinkomaan. :D Syön melko terveellisesti, sokeria syön hyvin harvoin.
Pitää varmaan ruveta pomppimaan ja hyppimään säännöllisesti sisätiloissa, ehkä se hiukan helpottaa... :/
Täytyy varmaan ottaa yhteyttä lääkäriin, tuntuu ihan tosissaan että pää leviää.

Mulla auttoi hormoonikierukka! :) Olin reippaan viikon ennen menkkoja todellinen hirviö ja mieli oli aina mustana. Ehtiköhän kierukka olla 3kk niin loppui pms-oireet

Hei,

Miulla sama juttu. E-pillerit rauhottaa sitä. Mutta en ymmärrä miksi miulla on niin piipin kuuma ja jatkuva hiki kun menkat tulee ilman e-pillereitä ja vatsa on löysä. Ihan niiku viimeisin kiimahuutojuttu. Sisko neuvoi syömään kalaa, pähkinöitä ja vitamiineja menkka oireisiin ja liikkumaan. Liikunta auttaa mömmön irtoamiseen kohdusta pois paremmmin. sitten ku lenkillö lörtsähtää ni hyvä tuli. pinnakin höllentyy. Miesystävä hoitelimuta aina menkkojen aikaan kun se poisti kaikki kivut.. ai et oli ihana olo.... oisin voinu syyä viel toisenkin rundin.. niin ihana apu sexi tuohonkin ja se kunnon laukeaminen...

Mulla on kans tosi paska olo ennen menkkoja, saatan räjähtää mistä vain asiasta ja haudon synkeitä mutta heti kun ne alkaa olo helpottuu. Aion hankkia e-pillerit, sen pitäisi auttaa

Mulle ei enää määrätä e-pillereitä ja kaksi kertaa ollut hormonikierukka, kummallakin kerran siirtynyt paikaltaan pois itsestään, joten tuotakaan ei lääkäri enää halunnut määrätä. Mietin jo tässä, että hankin e-pillerit vaikka jostain katukaupasta kohta. :D
Pitää kokeilla fazerin pähkinäsuklaata näihin vaivoihin, se on oikeen hyvääkin. :)
Kiitos kaikille vastauksista. On ollut ihan kammottava päivä, mutta toivottavasti huominen on hiukan parempi. Ainakin meille on kivaa tekemistä luvassa huomiseksi, jospa se hiukan piristäisi. :)

Ehkäpä kroppasi ei vielä ole tottunut pillerittömään elämään. Odottele vielä muutama kuukausi. Mulla taas kävi niin päin, että väsynyt ja vähän masentunut olo parani muutamassa kuukaudessa pillereiden lopettamisen jälkeen.

Mielialalääkkeitä ja lisää synteettisiä hormooneita ja sokeria???!!! Ei hyvää päivää? Todellakin kroppasi hormonit ei oo tasapainossa joten ajan kanssa voi helpottaa. Vahva b-vitamiini yhdistelmä ja joku antioksidantti auttavat. Sokeri ja vehnä höttö veke ja kasvisruokapainotteinen dieetti. Ens kerralla kun lääkäri tarjoo psyykelääkeitä pms vaivaan niin voitteko lyödä sitä mun puolesta! Ja kyllä, olen kokenut saman kiukun, perhe piti 10 metrin turvavälin viikon verra ennen menkkoja.

Uusimmat

Yhteistyössä