Mistä alottais? siivousasiaa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahza
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mahza

Aktiivinen jäsen
19.03.2006
5 120
0
36
Eli mä olen luonteeltani kauhean sotkuinen ihminen.... Inhoon siivoomista, varsinkin kun perussiivous pitää aina alottaa sillä että raivaa kamoja edes ja takas.

Mä haluaisin että mulla olis siistit tasot, että mun makuuhuoneessa ei olis laatikoita ja ikeakasseja, että kirjahyllyyn ei tunkis kaikkea mikä sinne ei kuulu ja että eteinen ei olis kaatopaikka.

Siitä pitäis alottaa että karsis tavaraa isolla kädellä, ja oon jo pitkään sitä miettinyt. Mutta en saa mitään aikaan, kun en tiedä mistä alottaa! Jos kerään olkkarista mun askartelut pois, ne pitäis viedä makkariin, jossa taas ei ole tilaa kun sieltä pitäis saada kamaa kellariin ja lastenhuoneisiin. Eteinen kansoittuu tavarasta joka kuuluu pyykkiin ja lastenhuoneisiin, ja sit on ne iänikuiset roskat (mainosposti), hiusjutut sun muut, mitkä kuuluu jonnekkin muualle missä ei ole tilaa. Keittiö onkin ihan hirvee loukko, kun sinne tulee kanssa nostettua tavaraa mikä ei sinne kuulu.

Niin että, neuvoja nyt kaikilta :) Mistä mä alotan? Flyladya (tai mikä se oli) ei kannata ehdottaa, en kokenut sitä omaksi jutukseni. Mutta jos sais jotenki homman alkuun niin eiköhän se siitä.

Ehdotan, että aloitat eteisestä. Mainokset paperinkeräykseen, pyykit paikoilleen ja lelut pois. Ja hanki vaikka yksi iso laatikko tavaroille, joille ei ole vielä sijoituspaikkaa. Kun eteinen on valmis siirry makuuhuoneiden kaappeihin ja sitten keittiön kaappeihin. Ja karsi tavaraa ankaralla kädellä!

Ihan ensin varmaan otat jätesäkkejä ja alat viskellä pois kaikkea mitä ette tarvitse. Siinäkin saat jo tilaa tavaroille jotka oottaa pääsyä omaan paikkaan.
Ja otat vaikka huoneen päivässä.

ehkä iha lohduttavaa huomata, ettetn oo ainut jonka koti ei pysy järjestyksessä, taisan kyllä tsekata ton flyladyn, mutta kokeile suunnitella ensin, missä säilytät mitäkin,ja sen jälkeen jostain eniten häiritsevästä tavararöykkiöstä, heitä pois RANKALLA KÄDELLÄ. Ehdottomasti kielletty sanaparsi on "tätä voi vielä josksus tarvita" --> ei voi! ja sit vaan revit ittees niskasta kiinni ja palkkaat jonkun vahtimaan, ettet sotke x)

Niin ja tämä homma pitäisi tehdä pari kaertaa vuodessa....aloita siitä että viet kierrätyskeskukseen kaiken sen mitä et tarvise tai et olekäyttänyt puoleen vuoteen...rikkinäiset surutta roskiin

Kaikki roskat tai roskaksi luokiteltavat roskiin, loput kirppikselle tai kierrätyskeksukseen. Älä tunteile, jos et tarvitse, laita pois. Johan tulee tilaa. Nimimerkein 4 jätesäkillistä roskikseen ja 360e kirpputorilta ihan silkalla turhuudella.

Mulla oli kirppispöytä tossa jokunen aika sitten, ja vaikka sieltä tulikin ihan kivasti rahaa, ei mulla ole enää aikaa alkaa siihen hommaan. Mä en jouda viemään tavaroita mihinkään kierrätykseen, eli kaikki pitäis heittää roskiin ja se tuntuu kauheen pahalle :(
Jos alottais eteisestä ja sit alkais vaa vippaa kamaa roskiin jätesäkeittäin.

Mulla oli kirppispöytä tossa jokunen aika sitten, ja vaikka sieltä tulikin ihan kivasti rahaa, ei mulla ole enää aikaa alkaa siihen hommaan. Mä en jouda viemään tavaroita mihinkään kierrätykseen, eli kaikki pitäis heittää roskiin ja se tuntuu kauheen pahalle :(

Osa hyväntekeväisyys kirppiksistä tulee hakemaan kamat kotoa, jos ei ole autoa.

Oisko sulla ketään kaveria joka kävis hakeen kamppeet? Sais ite lokata parhaimmat päältä ja loput laittaa kiertoon tai vaikka myyntiin jos haluaa.
Mullakin jatkuvasti joku vaatepussi eteisen nurkassa ja tungen aina jollekin mukaan joka sattuu käymään.

[QUOTE="niin";24598989]Osa hyväntekeväisyys kirppiksistä tulee hakemaan kamat kotoa, jos ei ole autoa.[/QUOTE]

Just näin. Soita Pelastusarmeijalle ja sovi vaikka heti ensi viikoksi päivä, jolloin tulevat hakemaan. Hanki pahvilaatikoita ja ala täyttämään niitä.

Likaiset ja rikkinäiset roskikseen, kaikki muu kelpaa tuonne.

Tai sitten teet niin, että valitset jokaiselle päivälle yhden projektin. Se voi olla vaikka vessan siivous tai se, että viet koko talon paperiroskat keräykseen.

mut hei, kiitos tosta alotuksesta, mä ihastuin tohon flylady-systeemii, täytyy kokeilla (ei ollu tullu ikinä edes mieleen ettiä mitään vastaavaa). toivottavasti säkin saat hommas järjestykseen :D

[QUOTE="niin";24598989]Osa hyväntekeväisyys kirppiksistä tulee hakemaan kamat kotoa, jos ei ole autoa.[/QUOTE]

On mulla auto, mutta ei koskaan ehdi viemään kamoja. Enkä pysty säilömään niitä missään, kun ei ole tilaa ennenkun saa raivattua kaiken. Koira syö ja kusee jos jättää lattioille, ainoot paikat missä voi tavaraa turvallisesti säilyttää on lastenhuoneet ja vaatehuone, ja ne on iha täynnä :(

On mulla auto, mutta ei koskaan ehdi viemään kamoja. Enkä pysty säilömään niitä missään, kun ei ole tilaa ennenkun saa raivattua kaiken. Koira syö ja kusee jos jättää lattioille, ainoot paikat missä voi tavaraa turvallisesti säilyttää on lastenhuoneet ja vaatehuone, ja ne on iha täynnä :(

Ei voi olla noin vaikeaa!
Sen vuoksi neuvoin pyytämään pelastusarmeijan paikalle lähipäivinä, ettei pakattuja laatikoita tarvitsisi säilytettä viikkotolkulla. Pinoat vaikka lastenhuoneen nurkkaan laatikot ja säkit sitä mukaa kun saat kerättyä. Kyllä ne kamat tälläkin hetkellä tilaa vie, säilö samoille paikoille, mutta laatikoissa. Ja miten ihmeessä sitä aikaa on tavaroiden hamstraukseen, jollei sen vertaa ole aikaa, että vie välillä autokuormallisen kierrätyskeskukseen?

Mä en ymmärrä, miksi ihmiset haluavat kerätä roinaa ympärilleen niin, ettei meinaa mahtua liikkumaan. Mua tavara ahdistaa, enkä oikeastaan koskaan osta mitään, jollen samalla luovu jostain muusta. Ei auta ap:ta tippaakaan, mutta ei tilannetta pitäisi päästää noin pahaksi, jollei roinahelvetistä edes nauti.

Miten vaikka vaatteita voi tarvita niin paljon, että vaatehuone ei riitä?
Meillä on molemmilla aikuisilla 80 cm vaatekaapit ja lapsella lipasto vaatteille. Niihin mahtuvat ihan hyvin kaikki vaatteet, esim. kesällä niissä säilytetään talvivaatteet ja -kengätkin. Omassa vaatekaapissani on ylähyllyillä perheen makuupussit, miehen kaappiin mahtuu laukkuja ja muuta.

Astiat (kattiloita lukuunottamatta) meillä taas mahtuvat yhteen tavalliseen kaksioviseen keittiöyläkaappiin. Ja siinä samassa kaapissa siis on myös kaikki evät- ja pakastusrasiat, taikinakulho, viinilasit yms...

Lelujakin meillä taitaa olla tavallista kohtuullisemmin. Hyllyssä Ikean säilytyslaatikoita, yhdessä Dublot, toisessa junat ja radat, kolmannessa autot yms. ja neljännessä sekalainen roina.

Yhteistyössä