missäpäin suomea sanotaan neuloa entä kutoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "katti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo, neulominen ja kutominen on kaksi eri asiaa. Mutta aina minä kans sanon kutovani, vaikka neuloisinkin. Tekstiiliartesaaniystävä sitten aina minua oikoo käyttämään oikeita sanoja. Puhekieleen se kai liittyy, ei varmaan murrealueisiin kuitenkaan.

Pirkanmaa ja kudon sukkia kutimilla tai puikoilla.

Vielä kauheampaa on se, että neulon neulalla reiät, vaikka välillä toki myös ompelen neulalla kuten ompelukoneellakin ompelen.

[QUOTE="Vieraana";30682444]Missä tynnyrissä ap on kasvanut jos ei tiedä, että nämä ovat eri asioita?[/QUOTE]

sanoiko ap sinusta niin. Minusta hän ystävällisesti kyselee, että MISSÄ noita asioita pidetään synonyymeinä.

Haloo pahvit.

Olen oppinut että kun sanotaan neuloa tai kutoa niin ne tarkoittaa samaa asiaa eli tehdä sukkia, lapasia ym. Näin täällä Keski-Suomessa Jyväskylän kupeella. Opin tietämään vanhempana että kutominen on oikeasti jotain tekstiilien valmistamista kangaspuita käyttäen. Ja kenelle tahansa kun sanoo että kudoin tai neuloin niin kaikki tajuaa että tehnyt neuletöitä. Ehkä on niin vähän ihmisiä nykyään ketkä oikeasti kutoo kangaspuilla että on aivan sama kummin sanoo kun se tajutaan. Ja itse käytän oikeastaan aina kudon sanaa ja niin sanottiin koulussa käsityötunnillakin.

Olen sekamelska monelta murrealueelta vanhempien ja isovanhempien myötä. Meillä on lapsuudessani puhuttu neulomisesta ja kutomisesta erikseen. Mies on Kainuusta ja anoppi taas kutoi sukat ja poppanat, mutta neuloi paikan housuun.

Oletpa osannut sanaparin valita. Kummallakin on kaksi merkitystä. Keskipohjanmaalla kudotaan puikoilla ja neulotaan ompelukoneella tai neulalla. Itä-Suomessa taasen neulotaan puikoilla ja kudotaan kangaspuilla.

Ja meillä mummu puhui mattojen ja poppanoiden kutomisesta, että hän hakkaa matot/poppanat.
Minä kudon sukkia ja neulon esim. napin paitaan. Ompelukoneella ompelen.

Asutaan ihan tässä Pirkanmaan ja Satakunnan rajalla.

Kaakossa kudotaan mattoja ja neulotaan sukkia. Ja ommellaan nappi paitaan :D Tai siis, näin ainakin meillä. On tuosta sukkien kutomisestakin kuullut, mutta onhan se vähän hassun kuuloista touhua. Ehkä lasten mini-kangaspuilla onnistuisikin?

Kyllä mäkin tiedän, että eri asioita ovat, mutta silti puhun vanhasta tottumuksesta kutomisesta, kun neulon. Opin sanomaan niin lapsena. Helsingistä olen kotoisin, äitini Hämeestä (hänen suustaan lienee tarttunut).
Kyselyssa kaksi kolmasosaa vastaajista sanoi kutovansa sukkaa, yksi kolmasosa vastasi neulovansa. Riippuu siitä, miltä murrealueelta on kotoisin. Minä kudon sukkaa, ja käsissäni on silloin kudin. Neulalla en valmista sukkaa tai villapaitaa.

Yhteistyössä