Missä vaiheessa vaatteet muuttuu pyykiksi?

Kun riisun vaatteet pois ja laitan pyykkikoriin, niin ne muuttuu pyykiksi. Pesen ne ja laitan pyykkinarulle kuivumaan ja ne on yhä pyykkejä. Muuttuuko ne takas vaatteiksi taas kun laitan kaappiin? :whistle:

Missä vaiheessa lehmä muuttuu naudaksi?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Zeina:
Kun riisun vaatteet pois ja laitan pyykkikoriin, niin ne muuttuu pyykiksi. Pesen ne ja laitan pyykkinarulle kuivumaan ja ne on yhä pyykkejä. Muuttuuko ne takas vaatteiksi taas kun laitan kaappiin? :whistle:

Missä vaiheessa lehmä muuttuu naudaksi?
Tai kysyisin oikeammin, missä vaiheessa lehmä/nauta muuttuu häräksi. Kun ravintoloissa on aina härkää tarjolla, ja käsittääkseni se on ihan vain naudanlihaa.

Meillä pyykit ovat pyykkejä vielä silloin kun viikkaan ne kuivausrummusta kaappiin. Sitten ne ovat vaatteita :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Zeina:
Kun riisun vaatteet pois ja laitan pyykkikoriin, niin ne muuttuu pyykiksi. Pesen ne ja laitan pyykkinarulle kuivumaan ja ne on yhä pyykkejä. Muuttuuko ne takas vaatteiksi taas kun laitan kaappiin? :whistle:

Missä vaiheessa lehmä muuttuu naudaksi?
Tai kysyisin oikeammin, missä vaiheessa lehmä/nauta muuttuu häräksi. Kun ravintoloissa on aina härkää tarjolla, ja käsittääkseni se on ihan vain naudanlihaa.

Meillä pyykit ovat pyykkejä vielä silloin kun viikkaan ne kuivausrummusta kaappiin. Sitten ne ovat vaatteita :)
Mulle sanottin kokkikoulussa että vasikka on nuorta lehmää/nautaa ja härkä vanhaa...
 
Voisko joku selventää mulle tota lehmä asiaa? Siis mikä on mikä? Jos jauhelihassa on nautaa, niin mitä se on? :whistle:
Ja mistä tuo härkä ilmestyy? Ja minkä takia häränliha on kalliimpaa, kuin esim. naudanliha?
 
muuu
Alkuperäinen kirjoittaja Zeina:
Voisko joku selventää mulle tota lehmä asiaa? Siis mikä on mikä? Jos jauhelihassa on nautaa, niin mitä se on? :whistle:
Ja mistä tuo härkä ilmestyy? Ja minkä takia häränliha on kalliimpaa, kuin esim. naudanliha?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nauta
 
Alkuperäinen kirjoittaja muuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Zeina:
Voisko joku selventää mulle tota lehmä asiaa? Siis mikä on mikä? Jos jauhelihassa on nautaa, niin mitä se on? :whistle:
Ja mistä tuo härkä ilmestyy? Ja minkä takia häränliha on kalliimpaa, kuin esim. naudanliha?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nauta
Kiitos! Poika tos kyseli kaikenlaista ja mulla meni sormi suuhun kyselyjen kanssa ;)
Minä tyhmä kaupunkilainen :D
Eli jauhelihassa, jossa lukee naudan jauhelihaa, niin voi olla lehmää ja sonnia kumpaakin?

Mutt mulle on vieläkin epäselvää miksi usein häränliha on jotenkin "parempaa" ja kalliimpaa.

 
Ohis
Aito häränliha on kuohittuna kasvanutta sonnia. Ja kalliimpaa se on siksi, että nämä kuohitut urospuoliset nautaeläimet kasvavat hitaammin. Näin ollen niiden kasvatuskin tulee kalliimmaksi.
Ja hitaammin kasvanut härkä (joka myös ruokitaan ehkä erilailla kuin tehokasvatussonnit) on lihalaadultaan erilaista (=parempaa) ja harvinaisempaa, kuin tavissonni. Tai vanha lehmä.
 

Yhteistyössä