Missä vaiheessa takasta uskaltaa laittaa pellit kiinni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Omakotiasuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pitää odottaa, ettei ole enää punaista yhtään. Varsinkin uudet talot on niin tiiviitä, että vähäinen häkä ei karkaa edes ulos. Peltiä voi kyllä lähentää sinisten liekkien sammuttua vaikka n. puoliväliin. Sekin vähentää lämmönhukkaa.

Meillä odotetaan että pesä on musta. Ja häkävaroitin on aika ehdoton. Tiedän tapauksen missä oli pesä ollut mustana mutta palavat hiilet tippunut tuhkaluukkuun ja kun pelti oli laitettu kiinni niin sai koko perhe häkämyrkytyksen. Onneksi kuitenkin selvisivät aikanaan ulos. Varsinkin täällä maalla monet laittaa pellin kiinni kun on vielä paksu punainen hiillos, ite en uskaltaisi.

Punainen hehku ei kyllä haittaa, ellei ole sitä sinistä liekkiä. Mutta varmempi toki odottaa että pesä on musta, varsinkin jos ei ole häkävaroitinta. Mä olen itsekin sen verran neuroottinen, että odotan pesän olevan lähes musta.

[QUOTE="Mamma";22554551]höpöhöpö--- kun "sininen liekki" sammunut niin pellit kiinni, muuten karkaa lämpö turhaan pois...[/QUOTE]

Näin. Ihan "harakoille" ei kannata lämmittää. Meillä leivinuuni ja hiilet vedetään, kun liekkiä ei ole ja pellit kiinni. Häkävaroitin kyllä on.

[QUOTE="Yksvaan";22554954]Täällähän annetaan virheellistä tietoa oikein olan takaa.
Sininen hehku on se joka ratkaisee, muuten on turha ees lämmitellä.[/QUOTE]

Tuo kai toimii jos talo ei ole kauhean tiivis, luulisin. Siksi ennen vanhaan sai laittaa tuolloin kiinni. Nykyisin ohje on muuttunut!!!

Kysykää nuohoojalta, hän tietää. Häkää tulee niin kauan kuin on hehkua. Mä kiistelin asiasta miehen kanssa ja kysyttiin nuohoojalta ja hän sanoi, että kiinni vasta kun pesä on musta. Mies voitti kiistan.

[QUOTE="vieras";22554536]Meillä on mutta ei tunnu toimivan.

Odotan aina että punaista hehkua ei näy, sitten vasta pelti kokonaan kiinni.[/QUOTE]

Mistä tiedät, ettei häkävaroittimenne toimi?

Yhteistyössä