Miksi te jotka sterisaatiota haluatte ette voi kokeilla hormonikierukkaa? Ehkäisyteho samaa luokkaa ja bonuksena menkat jää kokonaan pois. Sterisaatiossa näin ei ole. Kannattaa ainakin kokeilla, itselle ei mikään muu hormonaalinen sopinut ja kohtutulehduksien vuoksi lääkärit oli ensin sitä mieltä että ei voida laittaa. Viimein sitten joku lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä että kokeillaan, nihkeästi asiaan suhtauduin mutta lopulta annoin periksi ja aivan mahtava on ollut! En sterisaatioon enää suostuisi vaan kun tämä vanhenee laitetaan toinen tilalle. Kierukka tuli puheeksi kun asioin lääkärissä sterisaatiota kyselemässä
Olen kokeillut.
Mulla on ollut hormonikierukka 3 kertaa. Ensimmäisellä kerralla vuodot jäi pois ja kierukka toimi oikein kivasti ensimäiset 4 vuotta. Mutta viimeisen vuoden ajan mulla oli krooninen hiiva, joka loppui kun seinään, kun kierukka poistettiin.
Toisella kertaa pidin kierukkaa 1,5 vuotta...vuotaen joka ikinen päivä. Kuukautiset eivät siis todellakaan jääneet pois. Lisäksi kärsin supistuksista ja muista erinäisistä vatsavaivoista monta kertaa kuukaudessa.
Ja tässä kohtaa tajusin, että ne sairaalareissuihin johtanet vatsakivut, joita olen elämäni aikana aina aika-ajoin kokenut, ovat KAIKKI olleet silloin, kun mulla on ollut kierukka.
Kolmannen kerran otin hormonikierukan nyt tammikuussa, lääkärin painostuksesta. Se poistettiin toukokuussa, koska vuotoa tuli jälleen kerran päivittäin ja kärsin jälleen kerran vatsakivuista, jotka alkoivat kuin tyhjästä kierukan asennuksen jälkeen...ja jatkuivat siihen päivään saaka, kunnes kierukka poistettiin.
Kierukan poiston jälkeen vatsakipuja ei ole ollut (paitsi kuukautisten aikaan).
Kierukka olisi ihan äärimmäisen helppo ja kätevä, jos hommat sujuisivat, kuten ns. kuuluisi. Mutta kun omalla kohdallani se ei käytännössä sitten olekkaan järin kätevä vempain. Harmi.
Kierukan poison jälkeen aloitin Qlaira-merkkisten ehkäisypillerien käytön toistaiseksi. Näiden pitäisi hillitä voimakkaita kipujani kahtena ensimmäisenä vuotopäivänä. Niin se tekikin (vasta 1 kierto näillä takana), mutta valitettavasti ne pienemät kivut jatkuivat viikon. Vuoto itsessään niukentui huomattavasti, joten sikäli nämä vaikuttavat lupaavilta.
Tarkoitukseni on popsia näitä 4kk ja miettiä sen jälkeen, mitä teen. Näidenkin kanssa osalla jää vuodot kokonaan pois, joten vuodottomuuteen voi päästä myös pillerien avulla. Jos pääsen lähes kivuttomuuteen ja vuotojen osalta selvään niukkuuteen, voin harkita näiden käyttöä jatkossakin. Ehkä. Jotenkaan en haluaisi popsia lääkkeitä enempää, kuin mitä on pakko. Ja kun näitä ei olisi pakko popsia, mikäli menisin sterilisaatioon.