Missä vaiheessa isyystestin voi tehdä?

Tietääkö kukaan teistä, missä vaiheessa isyystestin tekeminen on mahdollista? Olen kuullut, että sen voi tehdä raskauden aikanakin jo, mutta miten pian? Ja miten se tehdään? Itse olen vasta rv 7+2 ja epätietoisuus lapsen isästä kalvaa niin pahasti mieltä, että haluaisin jo tietää.. Kiitos jo etukäteen vastauksista!
 
Kuulin että sen voi tehdä vasta lapsen syntymän jälkeen, silloinkin se kuulemma tehdää vasta kun lapsi on jo n.puoli vuotias. Ja se maksaa aika paljon n 500-1000e, poikkeus tapauksissa jos sosiaaliviranomaiset "valvoo" raskautta tai jotain sellaista niin se voidaan tehdä ilmaiseksi.
Raskauden aikana sitä ei aleta tekemään.
En 100% varma mutta näin ystävälleni neuvolassa sanottiin..
 
Isyystesti tehdään lapsen, äidin ja isän DNA:sta lapsen synnyttyä. Mikäli et ole avioliitossa, lähettää oman asuinkuntasi lastenvalvoja sinulle kutsun isyydenselvittämiseen lapsen synnyttyä. Isyystestin kustannukset maksaa tällaisessa tilanteessa valtio. Testi voidaan tehdä jo pienelle vauvalle, koska se tehdään nykyään lapsille posken sisäpinnan limakalvolta sivelynäytteenä, ei siis enää verikokeena, kuten aiemmin. Jos olet naimisissa, on oletus se, että aviomies on lapsen isä. Mikäli tällaisessa tilanteessa haluatte isyyden selvittää DNA-testein, tulee teidän pyytää oman kuntanne lastenvalvojalta lähetteet isyystyuksimukseen, jonka kustannuksista itse vastaatte. Mitään paikkakuntakohtaisia käytäntöjä ei ole, vaan käytäntö on kaikkialla sama. Mikäli on kaksi mahdollista (tai useampia) isäehdokkaita, tulee kaikki testata.
 
meille ainakin tuli kotiin kutsu isyydentunnustukseen,( kun ollaan avopari,) jonka yhteydessä olisi ollut mahdollista tehdä maksuton isyyskoe jos isyydestä olisi ollut epäselvyyttä.Mies ei testeihin halunnut (vaikka ei tosiaan ollut isyyttä syytä epäilläkään)joten testi jäi tekemättä.Jos sen vielä myöhemmin haluis tehdä niin silloin se olisi maksullinen ja melko kallis.Tosta raskauden aikana isyyden selvittämisestä en kyllä tiedä mitään...

muoks. katariina71 näköjään olikin vastannu jo lähes saman asian... :)
 
Osaisko kukaan neuvoa, että miten menetellä, jos ei asu miehen kanssa ja ei halua, että tämä edes tunnustaa isyyttä tai toinen vaihtoehto, että musta tulee samantien yksinhuoltaja vaikka isyys olisikin tunnustettu? Voiko yksinhuoltajaksi siis päätyä ilman oikeudenkäyntiä?
 
mun mielestä voi alkaa yh:ksi ilman oikeudenkäyntejä.
sitten kun vauva on syntynyt niin tulee aika lastenvalvojalle jossa tehdään paperit.
isää ei ole mun mielestä pakko kertoa jos ei halua silloin valtio maksaa elatusmaksut.
niin ja papereihin tulee isä tuntematon.
korjatkaa jos olen väärässä.
 
Rinzessa haluaako isä sitten tunnustaa isyytensä?
Jos ei niin sittenhän ei varmaan ole mitään väliä, jos haluaa niin uskoisin että hänellä pitää siihen olla oikeus ja sitten menee jotenkin oikeuden kautta...

*muoks* Kun käsittääkseni isä ehdokas nyt kuitenkin tietää että olet raskaana etkä lasta enää häneltä voi salata tms..
 
Hän haluaisi tunnustaa, mutta minä en haluaisi, että edes tunnustaisi :/ Joten mietin, että onko mulla oikeus pitää lapsi täysin omana, vaiko tosiaan voiko mies oikeuden turvin vaatia isyyden tunnustamista? Tää asia kalvaa mua, muuten kaikki hyvin. Mut pelottaa, että mies vie lapsen tai on sille vaaraksi, koska hän on sairas :attn:
 
Rinzessa:
Jos et suostu isyyden tunnustamiseen, isällä on oikeus hakea isyyden vahvistamista käräjäoikeudelta. Tällöin lapselle määrätään asiassa edunvalvoja ja oikeus lähettää osapuolet isyystestiin. Eli jos mies on tosissaan, hän voi viedä asian oikeuteen ja silloin et pysty isyyden vahvistamista estämään. Yksinhuoltajuudesta: Olet yksinhuoltaja automaattisesti niin kauan, kun isyyttä ei ole vahvistettu. Mutta jos isyys vahvistetaan, silloin vaihtoehtoina on sopia huoltajuusmuodosta lastenvalvojan luona tai jos sopuun ei päästä, täytyy asia viedä käräjäoikeuden ratkaistavaksi.

Jos isä ei ole aktiivinen ja vie isyys asiaa oikeuteen, sinulla ei ole mitään hätää. Voithan myös muistuttaa häntä, että jos hänen isyytensä todetaan, on hän myös elatusvelvollinen lapseen nähden siihen saakka, kunnes tämä täyttää 18-vuotta.

Jaksuja sinulle!

Ap:lle sanoisin vielä, että myöskään minä en usko, että isyystutkimuksia raskausaikana tehdään.

 
kiitos neuvoista, nuo helpottivat. Eikai siis auta vedota, kun siihen, että mies on liian sairas huolehtiakseen edes itsestään saati lapsesta. Ja ties vaikka hän suostuisi siihen, että saan yksinhuoltajuuden, koskaan ei voi tietää.
 

Yhteistyössä