Missä tilanteissa ambulanssi voi laittaa (kesken ajon) pillit ja vilkut päälle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on sairaus jonka takia olen paljon mennyt ambulanssilla, nuorena eniten.
Asuin sillon äidin luona ja siinä kunnassa oli yksi erittäin ilkeä/v*ttumainen ensihoitaja.
Kerran sitten työvuoro oli lopussa ja kesken matkan sairaalaan pisti pillit päälle, koska oli kiire kotiin.
Ei liity aiheeseen, mutta yhden lääkeiden takia lihoin (pisti ruokahaluni ja nälän tunteeni maksimiin) ja enihoitaja sitten tokaisi "Oletpa sä lihonnut sitten viime näkemän". Otti itsetunnon päälle, olin sillon n.14-vuotias.

Ko. ensihoitaja sai sitten ennenpitkään potkut, en ollut ainoa jota törkeesti kohteli.
Valituksia hänestä oli tullut runsaasti.

Itse kun kerran olin kyydissä synnyttämään menossa, Porista Turkuun. Ambulanssin kuski laittoi pillit päälle kesken kaiken ja sanoi minulle että ovat vain liikennettä varten, kun autot ei muuten anna tilaa. Kyllä ne osittain oli minuakin varten, mutta tais kuski vaan rauhoitella. Poika nimittäin meinasi syntyä ambulanssiin ja mulla oli viikkoja 30, olisi kuollut jos olis autoon syntyny...onneksi ehdittiin täpärästi perille. Mulla alkoi se ponnistamisen tarve melkein heti Porista lähdettyä, jotan kyllä siinä kiire oli.

Potilaan tila yleensä pyritään stabiloimaan ennen ambulanssikyytiä ja usein pillit onkin päällä siksi että saadaan lanssi ripeästi valmiiksi seuraavaa tehtävää varten.

Kirjoitanpa lyhykäisesti ambulanssien hälytysajosta. Eli siis: hälytysajoa ajetaan vain ja ainoastaan silloin kun sille on selkeä syy ja tarve.
Ambulanssin tehtäväluokat ja kuljetusten varausasteet jaetaan neljään luokkaan: A, B, C ja D, joista vain aarnet ja bertat ajetaan "pillit päällä". Eli vauhdikkaammin mennään vain kun potilaalla on jokin peruselintoimintojen häiriö tai selkeä uhka sellaisesta. En ota nyt juurikaan kantaa tuohon alkuperäiseen kirjoitukseen mutta halusin vain selventää hieman ambulanssien hälytysajon kriteerejä.
Varmaan moni on nähnyt esimerkiksi tilanteen että ambulanssi tulee räikät ja valot päällä hälytysajossa ohi ja kohta vaihtaakin normaaliajoon. Tämä johtuu hyvin usein siitä että ambulanssi saa kiireellisen hälytyksen tehtävälle ja silloin tottakai lähdetään kiireellä ajamaan mutta usein Häke antaa lisätietoja hetken kuluttua jolloin selviääkin että tehtävä luokka muuttuu esimerkiksi celsius-tehtäväksi eli normaaliajo riittää hyvin. Tai kenttäjohtaja siirtää tehtävän toiselle ambulanssille joka soveltuu tehtävälle paremmin. Ilman syytä ei pillit päällä ajeta.
Potilaskuljetus voidaan ajaa lisäksi osittain hälytysajoa, esimerkiksi silloin kun potilas selkeästi hyötyy nopeasta sairaalaan pääsystä mutta vointinsa puolesta matkan täytyy olla mahdollisimman tasainen. Tällöin voi olla että sujuva maantieajo riittää hyvin siihen asti kunnes tie ruuhkautuu ja on parempi tehdä tietä laittamalla valot ja sireenit päälle. Syitä voi olla monia.
Haluan tällä vain varmentaa sen ettei ensihoitajat saa ajella hälytysajoa miten sattuu, eli ei todellakaan sillä verukkeella kun "vuoro loppuu kohta". Sitäpaitsi ylityötunnit tekee hyvää tällä kehnosti palkatulla alalla :)

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja

Yhteistyössä