Missä kuukautiset?

• Viestiketjun aloittaja Epäröivä
  • Ensimmäinen viesti
Epäröivä
Lopetin ehkäisypillereiden käytön kolmisen kuukautta sitten ja sen jälkeen ehkäisynä on ollut kondomi. Oletin, että kuukautiset alkaisivat viimeistään parin kuukauden kuluttua pillereiden lopettamisesta, mutta kun niitä ei edelleenkään kuulu, olen huomannut olevani joka toinen päivä melkein paniikissa, koska pelkään olevani raskaana. Olen tehnyt ainakin viisi raskaustestiä ja taas tänään iski pelko raskaudesta...

Pillereiden lopettamisen syy oli se, että halusimme kokeilla muitakin kuin hormonalisia ehkäisykeinoja (limakalvot kuivuivat pillereistä), mutta kondomit ja ehkäisyvaahto (jopa yhdessä käytettynä) eivät näköjään sovi näin heikkohermoiselle. Hankin ehkäisyrengasreseptin, mutta odottelen edelleenkin kuukautisia, jotta pääsisin käyttämään rengasta.

Kauanko kuukautisia voi oikein joutua odottelemaan? Olen jo nyt niin säikky, että kaikki raskauteen viittaavat oireet (varmaan lähinnä psykosomaattisia) ovat ajamassa minua hulluuden partaalle... Entä onko ihan hullu ajatus jos ehkäisyrengasta alkaisi käyttämään vaikkei kuukautiset vielä alkaisikaan?

tilda
Otapa yhteys lääkäriin ja selitä tilanne. 3 kk alkaa olla jo pitkä aika odotella kuukautisia. Pillereiden lopettamisen jälkeen kuukautiset tulevat usein miten sattuu tai jäävät tulematta. Lääkäri määrää keltarauhashormonia, jolla kuukautiset saadaan tulemaan.

Jos aloitat ehkäisyrenkaan käytön ennen kuukautisia, ei sen ehkäisyteho ole varma kuin vasta seuraavien kuukautisten, tai aikaisintaan 7 päivän käytön jälkeen (munasolu kehittyy ja irtoaa jo ennen kuukautisvuotoa, et voi tietää onko sisälläsi jo kypsä munasolu odottamassa hedelmöittävää siittiötä tai onko munasolun kehittyminen jo alkanut). Eli joutuisit käyttämään lisäksi kuitenkin kondomia ja panikoimaan että alkaako ne menkat vai ei.

Menee vähän ohi aiheen, mutta ainakin itselläni ehkäisyrengas aiheutti täsmälleen samat sivuvaikutukset kuin pilleritkin. Limakalvot eivät varsinaisesti olleet kuivat (valkovuodon määrä lisääntyi huomattavasti), mutta ihan yhtä ohuet ja arat kuin pillereiden aikaan. Nyt olen lopettanut hormonaalisen ehkäisyn ja kas kummaa, paikat kostuu alta aikayksikön, eikä tunnu kipua. Nyt onnistuu pikaseksikin ilman ikuisuuksien esileikkejä.

Mutta toivottavasti rengas toimii sinulla paremmin kuin minulla. Kaikkihan on kovin yksilöllistä. Suosittelen kuitenkin, että otat yhteyttä lääkäriin. Samalla voit kysyä hänen mielipidettään siitä että aloitat e-renkaan käytön, vaikkei kuukautisia ole vielä tullut.

lily
Ap, täysin sama tilanne kuin minulla. Lopetin myös pillerit kolmisen kuukautta sitten, eikä kuukautisia vieläkään näy. Raskaustestejä en tosin ole tehnyt (ehkäisynä kondomi), mutta varmaan olisi syytä vaikka raskaus epätodennäköinen olisikin.

Soitin viime viikolla lääkärille ja hän sanoi, että kuukautiset käynnistetään hormonaalisesti vasta sitten, kun ne ovat olleet pois kuusi kuukautta. Eli kehotti tekemään raskaustestin ja raskauden mahdollisuuden ollessa poissuljettu ottamaan yhteyttä uudelleen syksymmällä.

On tää kivaa. :(

p.t.
Muutama vuosi sitten mulla pysyi kuukautiset poissa reilut puoli vuotta, en sillä hetkellä käyttänyt pillereitä, mutta olin käyttänyt aiemmin. Menin lopulta gynelle, ja hän oli sitä mieltä että niitä voisi odotella vielä pitempäänkin. Sain kuitenkin muistaakseni lääkereseptin, jolla kuukautiset alkaisivat, mutta en sitä sitten kuitenkaan tarvinnut, koska kuukautiset tulivat lopulta itsekseen. Nyt käytän minipillereitä, ja menkkoja ei ole tullut niiden aikana kuin kerran. Ei tunnu oikein luotettavalta ehkäisyltä, vaikka ohjeissa sanottiinkin että vuoto voi jäädä pois. Muuten menkkojen puuttuminen ei kyllä haittaa pätkääkään.

Yhteistyössä