Missä iässä teillä opitiin itse syömään?

Meillä 1v4kk poika, ja kun lusikan antaa käteen, niin kaikkea muuta sillä kyllä tehdään, mutta suuhun se ei onnistu menemään... :/ Meillä kyllä ollaan saäännölisesti noita kiinteitä alettu syömään ihan nyt vasta viimosen kuukauden sisään, aiemmin kun pukkasi hammasta tuolta 8kk alkaen koko ajan niin ei mikään kiinteä kelvannut, ainakaan lusikalla tarjoten...sormineen pöydältä kyllä pieniä murusia, mitä äiti ja iskä lautaseltaan anto... :p

Mutta mielenkiinnolla kyselen, miten muilla tuo itse syöminen on alkanut sujumaan... =)

meillä 1v3kk ja puurot tms menee aika hyvin jo itse omalla lusikalla, mutta esim. matalareunaisesta lautasesta kaikki tahtoo mennä reunojan yli. Eipä siitä varmaan kannata numeroo tehdä, vähän omien taitojen ja kiinnostuksen mukaan.

Täysin itsenäisesti neiti on syönyt joitakin ruokia päivässä (yleensä päiväruoka) vasta n. kk ajan ja ikää on 1v 8kk. Pienestä pitäen on lusikka ollut kädessä ja 1-vuotispäivästä lähtien on suuhun eksynyt enempi tai vähempi ruokaa.

Poika on 1 v 9 kk syö hyvällä ruokahalulla, mutta harvemmin itse tai jos syö itse, käyttää useimmiten käsiään. Lusikka on aina kädessä, mutta hyvin vähän siitä menee suuhun. Pikkuhaarukalla osaa ottaa kiinteitä paloja suht taitavasti, lusikkahommat onnistuu huonommin -etenkin jos on löysää ruokaa. Ruokailu on kauheaa sotkua :) Poju menee syksyllä päiväkotiin, joten toivottavasti siihen mennessä oppii syömään tai viimeistään siellä varmaankin ottaa muista mallia.

1-vuotiaana aloitettiin harjoittelut ja voi sanoa, että n. 1,3 kuukauden iässä söi itsenäisesti. Takapakkia on tullut matkan varrella, kun äidin pitää vieläkin välillä syöttää nyt 2½ vuotiasta... :whistle: Riippuu paljolti myös ruoasta... ;)

1-vuotiaana annoin kaksospojille omat lusikat mukaan ruokailuun.
Nyt pojat on 1v 6kk ja syövät pääsääntöisesti itse, tosin sotkua kyllä tulee edelleen. Siitä ne taidot karttuvat, kun antaa vaan yrittää ja jaksaa siivoilla sotkut...

1veelle kun antaa lusikan niin syöttää sillä joko minua tai isäänsä,oman suuhun ruoka ei mene. Tai sit se menee pöydälle ja sitähän vasta onkin kiva levitellä sit sillä lusikalla pitkin pöytää :D

1 v 2 kk ikäisestä on syönyt päasiassa itse, eli siitä asti kun aloitti pph:ssa (otti mallia isommista). Sitä ennenkin kyllä jo jonkin verran ainakin 1 v iästä. Alkuun lusikalla ja nyt 1v 11 kk jo useamman kuukauden ajan jo mieluummin haarukalla.

Yhteistyössä