Missä iässä ne lapset oppii kiusaamaan toisia lapsia mm ihonvärin tai muun seikan vuoksi?

Rukoilijasirkka
Mun mielestä lapset ei sillä tavalla arvostele, elleivät ole kuulleet jotain asiaa arvosteltavan kotona. Kai sen kiusaamisen ja negatiivisuuden oppii jo kotona.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Zefirka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Päiväkodissa ja koulussa valitettavan usein opitaan.
Kotona
Mä kanssa pahoin pelkään että koti on se ensisijainen paikka mistä opitaan kiusaaminen.
Moni vanhempi ei varmaan edes huomaa miten heidän ohimennen heitetyt mielipiteet vaikuttavat lapseen.
Päiväkoti ja koulu tulevat varmaan hyvänä kakkosena perässä, mutta vanhempien vastuulla on opettaa lapsilleen että se oppi mitä kavereilta tulee kiusaamisen suhteen on väärin.
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Niin olen miettinyt tätä, koska oma 5 vuotias ei vielä näytä mitään merkkiä siihen suuntaan että pitäisi kiusata tai syrjiä ketään.
Hän on aina yhtä innoissaan saadessaan uuden kaverin =)

Sama meillä 6-vuotiaan lapsen kanssa, hän ei edes huomaa jos kaveri on jotenki erityinen, kaikki on samanlaisia hänelle :)
 
*
Mua vähän huolestuttaa se, mitä oma lapsi saa kuulla isovanhemmilta. Meillä siis anoppi on sitä mieltä, että on ihan ok kutsua mustia n**keriksi, koska koulussa on hänelle aikanaan niin opetettu... Hieman on saatu tästä aiheesta vääntää. Ja ulospäin ei uskoisi että tällaisia sanoja viljelee. Mä taas olen päättänyt että siihen loppuu meidän kyläilyt jos ei mummi osaa tuollasessa asiassa käyttäytyä niin kuin aikuisen kuuluu. Aika näyttää miten käy.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja *:
Mua vähän huolestuttaa se, mitä oma lapsi saa kuulla isovanhemmilta. Meillä siis anoppi on sitä mieltä, että on ihan ok kutsua mustia n**keriksi, koska koulussa on hänelle aikanaan niin opetettu... Hieman on saatu tästä aiheesta vääntää. Ja ulospäin ei uskoisi että tällaisia sanoja viljelee. Mä taas olen päättänyt että siihen loppuu meidän kyläilyt jos ei mummi osaa tuollasessa asiassa käyttäytyä niin kuin aikuisen kuuluu. Aika näyttää miten käy.
Meillä kanssa minun isä on kova puhumaan tommosia. Eipä hän mikään muukalaisvihainen ole, mutta jotenkin suhtautuu niin vanhanaikaisesti, ihan kuin nää värilliset ihmiset ois jotain pällisteltäviä nähtävyyksiä. :ashamed: Mutta yritän aina sanoa lapsille sitten oikealla tavalla. Lapset tietääkin jo, että papalla on vähän hasuuja juttuja välillä. ;)
 
Vieras
Tuota asiaa voisi kysyä vaikka niiltä pakoloisilta jotka tänään tappelivat turvapaikanhakijoiden välisessä jalkapallo-ottelussa:D Ei muuten ollut eka kerta kun näin kävi. Milläköhän lailla suomalaiset ovat syyllisiä tähänkin tappeluun??
 
Toisin
Kaverillani on adoptiolapsi ulkomailta ja kerrattain hän todella väsyneenä totesi, ettei olisi ikinä aavistanut, millaista kohtelua tuo lapsi tulee saamaan osakseen. Lapsi, jolla muutoinkin ollut huonot lähtökohdat, äidin hylkäämä, lastenkodissa elänyt...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja *:
Mua vähän huolestuttaa se, mitä oma lapsi saa kuulla isovanhemmilta. Meillä siis anoppi on sitä mieltä, että on ihan ok kutsua mustia n**keriksi, koska koulussa on hänelle aikanaan niin opetettu... Hieman on saatu tästä aiheesta vääntää. Ja ulospäin ei uskoisi että tällaisia sanoja viljelee. Mä taas olen päättänyt että siihen loppuu meidän kyläilyt jos ei mummi osaa tuollasessa asiassa käyttäytyä niin kuin aikuisen kuuluu. Aika näyttää miten käy.
Meillä kanssa minun isä on kova puhumaan tommosia. Eipä hän mikään muukalaisvihainen ole, mutta jotenkin suhtautuu niin vanhanaikaisesti, ihan kuin nää värilliset ihmiset ois jotain pällisteltäviä nähtävyyksiä. :ashamed: Mutta yritän aina sanoa lapsille sitten oikealla tavalla. Lapset tietääkin jo, että papalla on vähän hasuuja juttuja välillä. ;)
Lapsillani on suvussa liuta ihmisiä jotka puhuvat samoin :/ Joten edessäni on kova työ saada lasten päähän iskostettua että tietyt sanat on negatiivisia ilmaisuja, joita ei tulisi käyttää ihmisistä. Mutta toivottavasti oppi menee perille.
 
vieras
Kannattaa kotona vähän miettiä mitä suustaan päästelee lasten kuullen. Moni panettelee esim. naapureitaan lasten kuullen niin oppiihan lapsetkin siinä toisia mollaamaan. Eikä siellä autossakaan kannata hirveesti toisten ulkonäköä taivastella.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kannattaa kotona vähän miettiä mitä suustaan päästelee lasten kuullen. Moni panettelee esim. naapureitaan lasten kuullen niin oppiihan lapsetkin siinä toisia mollaamaan. Eikä siellä autossakaan kannata hirveesti toisten ulkonäköä taivastella.
Aivan totta! Myös se, miten puhuu itsestään ja omasta ulkonäöstään, on semmonen, mistä lapsi saa mallia.
 
neekeri
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja *:
Mua vähän huolestuttaa se, mitä oma lapsi saa kuulla isovanhemmilta. Meillä siis anoppi on sitä mieltä, että on ihan ok kutsua mustia n**keriksi, koska koulussa on hänelle aikanaan niin opetettu... Hieman on saatu tästä aiheesta vääntää. Ja ulospäin ei uskoisi että tällaisia sanoja viljelee. Mä taas olen päättänyt että siihen loppuu meidän kyläilyt jos ei mummi osaa tuollasessa asiassa käyttäytyä niin kuin aikuisen kuuluu. Aika näyttää miten käy.
Meillä kanssa minun isä on kova puhumaan tommosia. Eipä hän mikään muukalaisvihainen ole, mutta jotenkin suhtautuu niin vanhanaikaisesti, ihan kuin nää värilliset ihmiset ois jotain pällisteltäviä nähtävyyksiä. :ashamed: Mutta yritän aina sanoa lapsille sitten oikealla tavalla. Lapset tietääkin jo, että papalla on vähän hasuuja juttuja välillä. ;)
Ollaanpa sitä nyt niin neekeriä niin neekeriä:LOL:





 
Alkuperäinen kirjoittaja Zefirka:
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Alkuperäinen kirjoittaja Zefirka:
Voitte opettee lapset hyväksymään myös venäläiset lapset.
Ei ole tarvinnut opettaa erikseen =)
Mulla on nyt kesällä pihassa paljon ongelmia :ashamed: olen vähän :(
Käsittämätöntä. Pakko olla vanhempien yleissivistyksessä tai käytöksessä aukkoja jos lapsi osaa jo syrjiä.

Olen tosi pahoillani, varmasti rankkaa :hug:
 

Yhteistyössä