Missä iässä lapset alkaa hoitaa itse iltatoimensa yms.?

  • Viestiketjun aloittaja yksi äitee
  • Ensimmäinen viesti
yksi äitee
Iltatoimiin aika kyllästyneenä haaveilen välillä siitä, ettei tarvisi illan tullen koko ajan pestä, syöttää, pukea, vaihtaa vaippaa jne. Te, joilla on lapset jo isommat, kertokaa pliis vähän osviittaa siitä missä iässä ne alkaa "hoitaa itse itsensä"? Siis ettei aina vanhempien tarvi hoitaa noita alussa mainitsemiani juttuja tai koko ajan kyylätä vieressä. Enkä nyt kaipaa vastauksia, että sitten kun muuttavat pois kotoa tms.. Enkä vinkkejä iltapuuhien helpottamiseksi tai että kyllä nyt kahden kanssa vielä pärjää. Meillä on oikeastaan aika helpot lapset, syövät hyvin ja nukahtavat itsekseen kun vie sänkyyn yms. ja vanhempi lapsi aika omatoiminen (jos haluaa...) Silti välillä kypsyttää kun tuntuu että koko ilta kuluu aina samalla tavalla :) Toki perheen yhteinen aika on ihanaa jne., mutta joskus olis ihana edes istahtaa kaikki rauhassa iltapalalle, ja se olis sitten siinä. Selvennykseksi siis vielä että meidän lapset juuri täyttäneet 1 ja 3.
 
No siinä mielessä tuo meijän 4v hoitaa iltatoimet aikalailla itse, että syö itse, välillä jopa hakee jääkaapista itse syötävää. Vaihtaa yökkärit itse, käy iltapissalla. Hampaat tietenkin pitää pestä. Mutta siis tietenkin kaikesta pitää sanoa...
 
noh
tylsäähän se on välillä, mutta jos teillä ei (vielä) mitään varsinaisia ongelmia asian kanssa, tai muutenkaan, niin yritä vain kestää ja nauttia :hug:
5v. jo itse pesee kädet ja kasvot ja käy vessassa. Aina sitä vaan saa olla vieressä vahtimassa, että ne kädet tulee pestyä. Moneen kertaan täytyy käskeä toimille. Hampaat harjaa kerta päivään itse. Helpommalla tosin pääsis, jos aikuinen harjais silläkin kertaa, mutta joskushan se on opeteltava ;)
 
Lutukka
Ei se isompienkaan kohdalla helpota, kun niitä pitää olla koko ajan patistamassa. Se on minusta vielä ärsyttävämpää kuin se, että itse tekee lapsen puolesta. Paljon nopeammin hommat sujuivat silloin, kun äiti vielä puki ja pesi :D
 
:(
Alkuperäinen kirjoittaja Lutukka:
Ei se isompienkaan kohdalla helpota, kun niitä pitää olla koko ajan patistamassa. Se on minusta vielä ärsyttävämpää kuin se, että itse tekee lapsen puolesta. Paljon nopeammin hommat sujuivat silloin, kun äiti vielä puki ja pesi :D
Peesi. Helevetti ku tuota seiskaluokkalaista saa tunninkin patistaa hammaspesulle. Ja sitte ku se viimein sen on hoitanu alkaa uudelleen patistus että vois ne kasvot ja kädetki pestä.
Ku se unohti pestä ne samalla ku hampaatki. Arghhhhhhhhh.....
 
vieras
Meillä 3-vuotias riisuu ja pukee itse (jos haluaa), käy wc-asioilla itse ja hampaitakin on alkanut harjailla. Hammashoidossakin kehottivat antaa lapsen opetella itse pesemään hampaitaan, siten että aikuinen pesee illalla ja aamulla lapsi voi pestä itse. Iltapesu on tärkeämpi.
 
6 v ja 4 v hoitaa iltatoimet ihan itse, hampaidenpesussa autan koska vaikka molemmat näennäisesti hyvin jo hampaansa harjaakin, niin hammaslääkärin mukaan lapsi osaa harjata hampaansa kunnolla vasta kun osaa kirjoittaa kaunokirjoitusta ;)

Eli iltapissat, naamanpesut, vaatteet pyykkikoriin, yökkärit päälle, hampaiden pesu (jota siis valvon ja sudin itsekin lasten hampaat), yövalo päälle, petiin ja unille - tuo onnistuu hyvin lapsilta, on onnistunut vuoden päivät tms pienemmältä ja isommalta tietty kauemmin. Olen toki silti yleensä mukana niissä jutuissa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lutukka:
Ei se isompienkaan kohdalla helpota, kun niitä pitää olla koko ajan patistamassa. Se on minusta vielä ärsyttävämpää kuin se, että itse tekee lapsen puolesta. Paljon nopeammin hommat sujuivat silloin, kun äiti vielä puki ja pesi :D
Tää on NIIN TOTTA!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja :(:
Alkuperäinen kirjoittaja Lutukka:
Ei se isompienkaan kohdalla helpota, kun niitä pitää olla koko ajan patistamassa. Se on minusta vielä ärsyttävämpää kuin se, että itse tekee lapsen puolesta. Paljon nopeammin hommat sujuivat silloin, kun äiti vielä puki ja pesi :D
Peesi. Helevetti ku tuota seiskaluokkalaista saa tunninkin patistaa hammaspesulle. Ja sitte ku se viimein sen on hoitanu alkaa uudelleen patistus että vois ne kasvot ja kädetki pestä.
Ku se unohti pestä ne samalla ku hampaatki. Arghhhhhhhhh.....
Joo, murkkuikäiset ne vasta pahimpia ovat.
 

Yhteistyössä