Missä vietätte joulunne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "leeko"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"leeko"

Vieras
Ensi vuoden alussa meille tulee lapsi ja jouluperinteet varmaan lapsenkin kautta muokkaantuvat, mutta perheelliset: miten te vietätte joulunne?

Kotonanne, isovanhemmilla? Teidän vanhemmillanne, vaiko miehenne vanhemmilla?

Jos multa kysyttäisiin, viettäisin mieluiten joka joulun omien vanhempieni kanssa, mutta eipä se miehelle käy, kun haluaa omille vanhemmilleen...

Mun vanhemmat tosi tärkeitä mulle, eikä ainakaan vielä ole sellaista "sidettä" mieheni vanhempien kanssa, joten ahdistaa ajatus jouluista, joissa tuntisin itseni hieman ulkopuoliseksi...

[QUOTE="leeko";27401568]Ja ilanne vielä se, että mieheni vanhemmat asuvat n. 500km päässä meistä; minun vanhempani asuvat meitä lähellä.[/QUOTE]

Eli mies ei muutenkaan todennäköisesti pysty tapaamaan perhettään yhtä usein kuin sinä omaasi ja sitten yksipuolisesti haluat evätä häneltä tämänkin mahdollisuuden?

• Tykkää
Reactions: Akaatti ja Zarppa
Me ollaan normaalisti kotona, aatto omalla perheellä, ja joulupäivänä / tapanina sitten isovanhempia syömään meille.

Nyt, tänä vuonna meillä on kuitenkin sukujoulu. Ollaan jo alkuvuodesta varattu iso mökki, minne mennään aatonaattona, ja ollaan koko joulunaika siellä yhdessä. Juurikin tuossa Tiirun Mitä tänään ohjelmassa-ketjussa kerroin, et kinkut ostetaan tänään... Mun vastuulla, enkä aio riskeerata sitä, että jäädään paljon puhutun kinkkupulan takia ilman...

Omia pieniä jouluperinteitä täällä kotona on jo muodostunu vuosien saatossa, mm. itse teen joulukalenterin lapsille, ja aattoon liittyviä juttuja.

Kyllähän sä varmaan tajuat että ihan yhtä lailla se sun mies tuntee sitä ulkopuolisuutta sun vanhempien luona?

Mutta itse kysymykseen, me ollaan kotona, käydään sekä mun että miehen lapsuudenkodissa sit joulupyhinä kylässä muuten. Mutta meillä välimatkat on alle puol tuntia joka paikkaan, joten jaksaa ajella. Lapsille on kiva olla kotona aatto ja tuttuun kirkkoon on kiva mennä myös joulukirkkoon.
Aika monella kaveriperheellä joilla pitkät matkat isovanhempien luo, on käytössä jonkunlainen vuorovuosisysteemi, joka kai on ollut ihan toimiva.

aina mummoloissa. Tänä jouluna anoppilassa. Miehen ukki kuoli kesällä ja oli todella kova jouluihminen et tää voi olla hiljaisempi joulu tänä vuonna. Ens joulu sit taas mun vanhemmilla. Molemmat asuu kaukana joten ei oo mitää intoa olla kolmestaa jouluna.

Jouluaattona ollaan KOTONA oman perheen kesken.
Käydään joulukirkossa, katsellaan joulun piirrettyjä, saunotaan ja syödään hyvin.

Joulupäivänä ja tapanina voidaan sitten kyläilläkin.

Millon missäkin, mutta pääasiassa yhdessä. Eli joko meillä, mun vanhemmilla tai systerillä. Sinne on sitten tervetulleita ne, jotka meidän kanssa haluavat joulua viettää.

Jouluaatto ollaan mun vanhempien luona ja jäädään yöksi. Joulupäivänä mennään anoppilaan jonne tulee koko miehenpuoleinen suku, myös tänne jäädään yöksi. Perinne muodostui jo ennen lapsia joten oli helppo jatkaa lasten kanssakin. Niin ja molemmat paikat on alle tunnin ajomatkan päässä kotoa :)

Jouluaatto ja joulupäivä on pyhitetty omassa kotona olemiselle. En lähde raahaamaan lapsia ja kasaa lahjoja minnekään, vaan pukki tulee tänne. Meille saa tulla syömään ja kahville, ja viime jouluaatto menikin kivasti kun mummu ja vaari olivat täällä :) Tapaninpäivänä käydään sukuloimassa.

En suostu siihen, että pidetään hirveä rumba silloin, kun on oikein hyvä hetki rauhoittua ja olla vaan.

Me ollaan aina oltu meillä. Meille sitten tulee meidän molempien vanhemmat ja mummot. Aiempina vuosina myös siskoni on ollut meillä, mutta nyt on perheellinen ja viettävät omalla porukallaan joulua ulkomailla.

Eli meitä on nyt sitten koossa enää meidän oma perhe, mun äiti, mun isoäiti, miehen vanhemmat ja isoäiti.

Eli mies ei muutenkaan todennäköisesti pysty tapaamaan perhettään yhtä usein kuin sinä omaasi ja sitten yksipuolisesti haluat evätä häneltä tämänkin mahdollisuuden?

Sepä se...
Myönnän, että olen itsekäs :( Ja jouluperinteestä vanhempieni kanssa en tahtoisi luopua, mutta kaipa siitä on luovuttava, ainakin joka toiseksi vuodeksi.
Pakko myöntää, että kova paikka mulle olla erossa vanhemmistani jouluna (vaikka kuka sanoisi mitä)

ap

Kotona ollaan. Joulupäivänä tai tapaninpäivänä käydään syömäs mun tädin luona.

Mä haluaisin saada jouluun sellasen tunnelman ku mun lapsuudes/nuoruudes oli mutta en vaan onnistu. Täs yks päivä mä tajusin mistä se johtuu: meillä ei oo kynttilöitä. Mä en uskalla laittaa niitä mihinkään ku pelkään että noi kakarat tohlaa niitten kans. Lapsuudenkodissa meillä oli aina joulunaikaan paljon kynttilöitä palamaseikä juuri muuta valoa käytettykään.

Mä olen lähestulkoon aina viettänyt joulua vanhemmillani. Joten sinne mennään poitsun kanssa tänäkin jouluna. Ja sinne sitten tulee myös veljeni perheineen ja siskoni perheineen. Yleensä jouluaattona siis näin. Joskus taas on veljen perhe tai siskon perhe olleet muualla aaton ja tulleet vasta joulupäivänä. Sillon vietetään kuitenkin päivää saman kaavan mukaan kuin jouluaattoakin. Kerran vanhempani oli meillä aaton kun olin vielä exän kanssa yhessä ja poika oli ihan pieni. Sekin oli todella mukavaa.

[QUOTE="leeko";27401760]Sepä se...
Myönnän, että olen itsekäs :( Ja jouluperinteestä vanhempieni kanssa en tahtoisi luopua, mutta kaipa siitä on luovuttava, ainakin joka toiseksi vuodeksi.
Pakko myöntää, että kova paikka mulle olla erossa vanhemmistani jouluna (vaikka kuka sanoisi mitä)

ap[/QUOTE]

Ettekö voi tehdä niin, että vietätte joulua molempien luona? Aatto toisessa paikassa ja joulupäivä tai tapaninpäivä toisessa paikassa? Tai sitten viettäkää vanhempiesi kanssa etukäteen joulua vaikka aatonaattona, eihän se samalta tunnu mutta parempi kuin ei mitään :)

Kotona lasten kanssa. Ens vuonna ne sitten taitaa olla exällä. Ihan nyt alotetaan taas jouluperinteet alusta, eka joulu eron jälkeen. Toivon rauhaa, rakkautta ja hauskaa hiljaiseloa :) Syödään tasan sitä mitä halutaan ja sen lisäksi paljon mandariinejä ja suklaa :)

Me vietetään jouluaatto aina oman perheen kesken kotona ja välipäivinä mennään sitten isovanhemmille syömään. Tänä jouluna saattaa mun joulunvietto tosin tapahtua synnytyssairaalassa :)

Ettekö voi tehdä niin, että vietätte joulua molempien luona? Aatto toisessa paikassa ja joulupäivä tai tapaninpäivä toisessa paikassa? Tai sitten viettäkää vanhempiesi kanssa etukäteen joulua vaikka aatonaattona, eihän se samalta tunnu mutta parempi kuin ei mitään :)

Ongelmana tuossa ehdotuksessa on vaan se, että miehen vanhemmat asuvat 500km päässä, mutta pistetään harkintaan...

ap

Milloin missäkin, ennen lapsia vuoro vuosin aatto mun vanhemmilla ja miehen vanhemmilla. Lasten jälkeen perinteeksi tullut että aatto ollaan mun vanhemmilla ja joulupäivä miehen.

Joskus sitten ihan omassa kodissa.
Vähän pitää miettiä myös sitä miten miehen sisarukset joulua haluaa viettää, yleensä heidänkin osalta on mennyt niin että aatto puolison kotona ja joulupäivä äidillään.
Sopinut hyvin kaikille.

[QUOTE="leeko";27401836]Ongelmana tuossa ehdotuksessa on vaan se, että miehen vanhemmat asuvat 500km päässä, mutta pistetään harkintaan...

ap[/QUOTE]

Tai entä jos molempien vanhemmat tulisivat teidän luo jouluksi?

• Tykkää
Reactions: Zarppa

Yhteistyössä