Missä vauva nukkuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

JT

Vieras
Mihin huoneeseen olette laittaneet pinnasängyn? Meillä olisi lastenhuoneessa paremmin tilaa pinnikselle kuin omassa makuuhuoneessamme, mutta onko vastuutonta laittaa vauva heti eri huoneeseen nukkumaan?

en suosittele vauvan laittamista toiseen huoneeseen nukkumaan. Ainakaan ihan pienenä. Herää monta kertaa yössä syömään/itkemään pudonnutta tuttia yms. Helpoimmalla pääset, jos sänky ihan lähellä omaa sänkyänne. Ja miten vauvan itkun kuulee toisesta huoneesta??!!

Kyllä valitettavasti (ja onneksi) sen vauvan kiljunnan kuulee vaikka haudan takaa...
Meillä ukkeli alkoi nukkumaan kolmikuisena omassa huoneessa. Nyt täytti vuoden ja vihdoinkin näyttää (ja kuulostaa) siltä ettei tarvitse yöllä käydä helppimässä. Vähä tää on juhlaa!!

mielestäni vauva kannattaa ehdottomasti laittaa omaan huoneeseen nukkumaan heti kun mahdollista. itse laitoimme vauvan omaan huoneeseen n. 5 kuukauden ikäisenä ja harmittelimme jälkikäteen sitä, ettemme olleet tehneet sitä aikaisemmin. itkut ym. todellakin kuulee pidemmäkin matkan päästä (oisko joku äidinvaisto tms.), mutta juuri niitä pieniä ""tohkauksia"" ja kääntyilyn ääniä ei kuule. ja tämä on loistojuttu, sillä juuri sitenhän vauva oppii siihen, että häntä pitää jonkun rauhoitella jos joka tohinaan mennään taputtelemaan ja laittamaan tuttia suuhun.

siitä lähtien kun meidän vauva alkoi nukkumaan omassa huoneessaan, olen käynyt rauhoittelemassa enää n. 3 kertaa yössä - samassa huoneessa nukkuessaan nousin yöllä usein jopa tunnin välein tai vaikkein olisi edes noussut, ainakin heräsin vauvan ääntelyihin. ainakin meidän kohdalla siis selvästi auttoi vauvan siirtäminen omaan huoneeseensa. sitäpaitsi eihän vauva sitä ymmärrä nukkuuko hän vanhempien kanssa samassa huoneessa vai omassaan - pääasia on, että kun hätä tulee, on joku paikalla rauhoittamassa.

Ei kaikki heräile / reagoi niihin vauvan tuhinoihin vaikka samassa huoneessa nukkuisikin. Meillä tyttö 3kk on nukkunut välissä koko ikänsä. Nykyään tyttö nukkuu klo 23 - 6 heräämättä ja mä en sinä aikana ""tee sille"" mitään. Jos huuto alkaa, niin sitten tietty. Käännän vain illalla selän enkä välitä pienistä ähinöistä.

Tarkotan, että kyllä sitä pystyy täysinäisiä unia nukkumaan vaikka perhepedissä!!

Me laitoimme vaavimme omaan huoneeseen nukkumaan heti ensimmäisestä yöstä lähtien ja todella hyvin on sujunut. Vaavin huone on omaamme vastapäätä, joten kyllä sen kuulee jos vaavi herää. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että meillä vaavikin nukkuu omassa huoneessa paremmin kuin jos nukkuisi samassa huoneessa meidän kanssa.

Ihmiset nukkuvat eri tavoin, ainakin jos on tosi herkäuninen, niin molemmille parempi olla eri huoneissa. Sit taas ne jotka pystyy nukkumaan missä vaan voi ottaa sen vauvan perhepetiin. Itse olisin varmaan hoidossa unenpuutteen vuoksi jos yrittäisin perhepetiä.

Meillä vauva nukkuu samassa huoneessa, vaikka olisi kyllä siirretty jo omaan, jos olisi tilaa.. Mielestäni vauva kannattaa kuitenkin pitää samassa huoneessa ainakin ensimmäiset 2 kk. Vauva tarvitsee paljon läheisyyttä, ja kutsuihin on vastattava välittömästi, jotta perusluottamus hengissä pysymiseen kehittyy. Jos vauva heräilee useasti yön aikana, niin on tietysti itsellekin helpompaa nostaa vauva vain viereen. Hyvä hetki siirrolle voisi olla 5-6 kk iässä, kun vauva on muutenkin kovin innostunut kaikesta. Näin me oltais tehty, jos tosiaan olisi se ylimääräinen huone.. no, ehkä kakkosen kohdalla... =)

meillä koitetaan nyt epätoivoisesti kaikkia konsteja, että lapsi nukkuis yöllä. nyt vajaa 8kk, ja ollaan alettu nukuttaan makuuhuoneessa lasta yksin. itse nukutaan siis toisessa huoneessa.

alussa vauva oli todella hyvä nukkumaan, mutta nyttemmin on alkanut olla levottomia öitä, ja maitorumba meni ihan mahdotomaksi. pari yötä kokeilua takana, ja positiiviset kokemukset on ainakin tällä hetkellä. lapsi nukkuu (siis oikeesti jopa nukkuu!) paljon rauhallisemmin yksin, ja maitohomaan olen jättänyt kokonaan pois. jos yöllä heräillään koitetaan tuttia rauhoituskeinoksi, jos ei auta niin sit syliin ja mahd. pian takas sänkyyn. jospa tämä tästä!

kyllä voit laittaa lastenhuoneeseen jos teistä siltä tuntuu ja jos se sitten käytännössä onnistuu. Sille ei ole mitään estettä. Tästäkin asiasta saadaan ainainen ""kissa-koiratappelu"" aikaiseksi. Toinen asia on vain se että onko se kuitenkin epäkäytännöllistä just noiden heräilyjen kannalta. Mekin aiottiin siirtää vauva 3 kuisena omaan huoneeseen kun nukkui hyvin yöt mutta ennenkuin ehdittiin toteuttaa alkoi yöriehumiset (jotka ei liittyny välttämättä mitenkään nälkään) ja niitä kesti aikaajoin aina tuonne 11kk saakka. Itse koin helpommaksi että vauva oli samassa huoneessa, pääsi jotenkin jatkamaan uniaan nopeammin itse.

Ystävillä oli vauvalle varattuna sänky omaan huoneeseen mutta 1. kotiintuloyönä sänky siirtyi vanhempien makkariin...

Miltei poikkeuksetta menee. Se vaan on käytännössä niin paljon helpompaa, että vauva on ainakin samassa huonessa, jos ei perhepedissä =)

Miltei jokainen on nopsaan siirtänyt sängyn vanhempien sängyn viereen tai ottaneet vauvan perhepetiin. Jää yöjuoksentelu ymäri kämpää sen verran vähemmälle.

Meillä auttoi sänkyyn laitettu vesipullo yösyömisiin, siinä 10kk iässä. Eli ottaa itse pullosta yöllä vesihuikat ja nukahtaa itsenäisesti. Siis meillä ei tutti ole koskaan kelvannut. Ja meidän ei tarvitse pähkäillä tuota omaan huoneeseen siitämistäkään, kun sellaista ei ole.

Meillä poika, nyt 10 ½ kk, nukkuu meidän makkarissa omassa sängyssään ja on nukkunut siinä syntymästään asti. Ja tulee nukkumaan varmaan vielä vuoden päivät, pari vuotiaana ajateltiin siirtää omaan huoneeseen nukkumaan. Isommatkin lapset ovat noin 1½- 2 vuotiana siirtyneet nukkumaan toiseen huoneeseen ja se on ollut ihan hyvä ikä siirtää muksu muualle nukkumaan.

Meilläkin poika joskus öisin unissaan puhisee ja nousee seisomaankin. En jaksaisi kuvitellakaan, että lähtisin toiseen huoneeseen häntä hiljentämään tai laittamaan takaisin makuulleen. Helpompi vain kun saa omasta sängystä ojentaa kädet ja laskea muksun takaisin makuulleen.

älä anna hysteeristen papattajien vaikuttaa valintaasi, oli se mikä oli...

oma kokemus: meillä on 12kk ikäinen iloinen poika. laitettiin heti omaan huoneeseen (viereinen huone) nukkumaan, nukkunut aina tosi hyvin yönsä. tosi tasapainoinen, herttainen ja sympaattinen lapsi. on ollut aina terve ym, joten tämä ratkaisu on meille paras. myös vanhemmat on hyvällä päällä ja energisiä hyvin nukutun yön jälkeen...

ja mielellään vielä aika lähellä vauvaa, kätkytkuolemariskin vähentämiseksi. Vauva kuulemma tahdistaa omaa hengitystään aikuisen hengitykseen, eikä tule niin helposti hengityskatkosta.

Toi merkkaa kyllä minulle, mutta myös kätevyys. Esikoinen nukkuin vieressäni melkein koko ensimmäisen elinvuotensa.

meillä nukkuu 5 kk poika meidän välissä, on nukkunut aina. Lapsi nukkuu tosi hyvin, paljon paremmin kuin omassa sängyssään. Erityisesti sitten kun me vanhemmatkin olemme menneet yöunille. Yöimetyksillä emme kumpikaan kunnolla herää, minä lykkään tissin suuhun, katson että lapsi pystyy vapaasti nenän kautta hengittämään ja jatkan unia, lapsi imee unissaan. tosi hyvin on toiminut. saadaan kunnon yöunet, kumpainenkin.

Viime yön jälkeen kyllä ihmettelen syvästi, miten perhepeti voi oikeasti toimia! Meillä poika heräsi jostain kumman syystä viime yönä viideltä, eikä olisi laittanut nukkumaan millään uudelleen, kitisi vain sängyssään. Otettiin sitten lopulta poika meidän väliimme ja siihen saatiin rauhoiteltua nukahtamaan uudelleen.

Mutta sen jälkeenpä ei nukkunut isä eikä äiti, kun tuntui ettei uskalla hengittää, saati liikahtaa ettei poika herää. Uskalsin mennä kylkeä kääntämään, niin eikös poika pompannut samantien pystyyn. Oli kyllä taatusti ensimmäinen ja viimeinen yö perhepetiä meillä. Enemmin sitten vaikka reilusti valvotaan yöllä, kun aletaan pelleilemään samalla tavoin.

Meidän vauva siirtyi 4 viikkoisena omaan huoneeseensa nukkumaan ja siitä lähtien on nukkunut yönsä heräilemättä. En imettänyt jolloin oli myös helpompi jatkaa uniaan kun toinen vanhemmista meni yöllä syöttämään vauvaa.

Ja kyllä sen itkun kuulee, ei pelkoa ;)

Meillä toimi näin sillä vauva rauhottus huomattavasti öisin kun sai nukkua yksin. Nyt jo 11 kk ja edelleen nukkuu yksin eikä ole vielä kertaakaan herättänyt yöllä ""turhaan"".

Joo, niinhän nille Jenkeille neuvotaan myös ettei kissaa saa kuivattaa mikroaaltouunissa.. ei kaikki ole totta mitä elokuvissa kerrotaan! Suosittelen lämpimästi lukemaan ennemmin kotimaisia tutkimustuloksia ko. aiheesta. Mutta edelliseen yhdyn siinä että tee niin kuin teille sopii parhaiten, eikä sitä tarvitse selitellä kenellekkään. On sallittua nukuttaa lasta pinniksessä vieressä, perhepetissä taikka sitten omassa huoneessaan.

Yhteistyössä