Missä vaiheessa teillä aloitettu pottaharjoittelut ja kuivaksi opettelu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shihtzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

shihtzu

Vieras
Poika on nyt 1v7kk ja vielä meillä ei ole potta käytössä. Kyllähän se tuossa mukana on pyörinyt jo lähes vuoden verran, mutta jätkällä ei ole mitään mielenkiintoa koko asiaa kohtaan. Joskus ollaan kokeiltu siinä istua, mutta ei tuo istu 2 sekunttia pidempään, nousee heti ylös.
Meillä on myös talvella ollut niin kylmä sisällä, että ei senkään vuoksi ole kauheasti viitsinyt pitää poitsua vähissä vaatteissa, vaan ajattelin, että jos nyt kun kesä tulee, niin alettaisiin harjoitella.

Meidän poitsulla on vuosi enemmän ikää ja vasta alkukantimissa. Tekee pottaan jos sillä hetkellä tuntuu että tulee, kertaakaan ei ole houkutteluista huolimatta itse kertonut että pissattaa/kakattaa. Käytössä on lahjonta, tarrat ja herkut mutta hiljaa kai se hyvä tulee..? :/
Kesällä ajattelin minäkin panostaa vaipattomuuteen, kokeiltiin hetki sitä ja puolessa tunnissa kasteli pöksyt kolmeen kertaan niin arvelin ettei ole ihan vielä valmis..

2veenä alkoi ymmärtää pottaa, ja sitten edityikin nopeasti. edelleen on kyllä yö ja "kyläily"vaipat käytössä, ikää 2,5v.

täyttää kohta 2v. Kakat on tehnyt poikkeuksetta pottaan jo syksystä asti, eli panttaa jos ei ole pottaa. Mut pissaamisesta ei ole mitään tietoa. Monesti illalla istuu ennen kylpyä potalla, nousee siitä ja pissaa nauraen takkahuoneen laattalattialle.....

esikoinen tutustu pottaan reilu 1v ikäsennä, yö ja päivä kuika oli 2.5v ikäsennä. kuopus on ekat pissat tehny pottaan 11kk ikäsennä ja päivittäin tulee pissat pottaan. ikää nyt 1v5kk

Poika on nyt 1v4kk ja käydään muutaman kerran päivässä potalla. Aamulla onnistuu pissat lähes aina, päivällä tuskin koskaan ellei ehditä heti päiväunien jälkeen potalle. Tällä viikolla on tosin kakkakin tullut pottaan kahdesti :)

Esikoinen (tyttö ) oli 1,5-vuotiaana lähes kuiva, yövaippaa käytettiin varmuudeksi (oli kyllä turhaa, mutten uskaltanut jättää pois) ja päivällä saattoi joskus pissat livahtaa, joten vaippaa käytettiin vielä, vaipasta luovuttiin kun ikää oli n. 1v9kk.

Minusta ei teillä mikään kiire ole, varsinkin jos siinä istuminen on tuskaa. Hiljalleen totuttelette siihen. Itse annan potalle aina jotain rekvisiittaa mukaan, esim. kirjan tai jonkun lelun niin poika jaksaa siinä istua.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Poika on nyt 1v4kk ja käydään muutaman kerran päivässä potalla. Aamulla onnistuu pissat lähes aina, päivällä tuskin koskaan ellei ehditä heti päiväunien jälkeen potalle. Tällä viikolla on tosin kakkakin tullut pottaan kahdesti :)

Esikoinen (tyttö ) oli 1,5-vuotiaana lähes kuiva, yövaippaa käytettiin varmuudeksi (oli kyllä turhaa, mutten uskaltanut jättää pois) ja päivällä saattoi joskus pissat livahtaa, joten vaippaa käytettiin vielä, vaipasta luovuttiin kun ikää oli n. 1v9kk.

Minusta ei teillä mikään kiire ole, varsinkin jos siinä istuminen on tuskaa. Hiljalleen totuttelette siihen. Itse annan potalle aina jotain rekvisiittaa mukaan, esim. kirjan tai jonkun lelun niin poika jaksaa siinä istua.

Joo en minä kiirettä aio pitääkään. Kirjaa olen kokeillut, mutta nousee sen kanssa saman tien ylös. Tuo on sellainen vilpetti koko tapaus, että ei sillä riitä mielenkiinto istua paikallaan potalla.

Ekan kanssa jätettiin vaippa pois 2v4kk iässä ja parissa kuukaudessa oli kuiva. Yökuivaksikin oppi samoihin aikoihin.
Nyt kuopus on 2v ja pottaharkat aloitetaan heti, kun ilmat lämpee =)

Esikoisella 2v aloitettiin ja oppi nopeasti potalle. olisko 2kk sisällä.
tämä kuopus on pottaillut jo kesästä asti. mutta ei opi ei. 2.5vuotias nyt. täytyy kesällä ottaa vain kylmästi vaipat pois käytöstä. pakko oppia ennen kuin 3v täyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja Oltermanni:
Esikoisella 2v aloitettiin ja oppi nopeasti potalle. olisko 2kk sisällä.
tämä kuopus on pottaillut jo kesästä asti. mutta ei opi ei. 2.5vuotias nyt. täytyy kesällä ottaa vain kylmästi vaipat pois käytöstä. pakko oppia ennen kuin 3v täyttää.

Meillä sama,kesällä lähtee vaipat kokonaisuudessaan.Potalla käy vaihtelevasti ja vaihtelevan metelin kera.
Ja ikää saman verran.

Mä oon aloittanut siinä vaiheessa kun lapsi itse kiinnostuu asiasta. Eli huomaa, että jotain tuli vaippaan/huomaa, että on pissahätä/haluaa itse mennä potalle istumaan. Tämä on tapahtunut kummallakin lapsella 2vee synttärien tienoilla ja kuivaksi oppiminen on mennyt kuin itsestään, ilman suurta vaivannäköä.Muutamassa viikossa ovat oppineet kuivaksi.

Jokainen tekee tietysti miten tekee, mutta henk koht en oo koskaan nähny mitään järkeä siinä, että istuttaa potalla vauvaa tai niin pientä taaperoa, joka selvästi ei ole yhtään hajulla että mistä potta-asioissa on kyse ja joka ei tunnista hätäänsä tai sitä, että nyt vaippa kastui. Kyllähän sitä ahkeralla potalla istuttamisella saattaa saada jo 1vuotiaan vaipattomaksi, mutta silloin on useimmiten kyse vain vanhempien ahkeruudesta. Lapsi on mielestäni kuiva vasta sitten kun hän itse ymmärtää että on hätä ja ehtii vessaan, ei silloin jos vanhemmat käyttää tunnin välein potalla ja pysyy näin kuivana.

Jos kovan vaivan haluaa nähdä niin siitä vaan istuttamaan 10kk vanhaa potalla. Jos haluaa, että lapsi oppii kuivaksi ilman vaivannäköä, helposti ja nopeasti niin suosittelen odottamaan aikaa, jolloin lapsi alkaa reagoida märkään vaippaan tai alkaa sanomaan että on hätä taikka itse haluaa mennä potalle.

Tuon kuopuksen kanssa aloitettiin 6kk iässä. Siitä noin vuoden ikään teki joka aamu kakat pottaan ja usein myös pissat. Sitten tuli stoppi :D Ei vaan kiinnostanut enää potalla istua. Nyt ikää tytöllä 1v 9kk ja taas harjoitellaan. Joskus laittaa hanttiin, mutta tulostakin on tullut. Kesällä lähtee vaipat pois meilläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Mä oon aloittanut siinä vaiheessa kun lapsi itse kiinnostuu asiasta. Eli huomaa, että jotain tuli vaippaan/huomaa, että on pissahätä/haluaa itse mennä potalle istumaan. Tämä on tapahtunut kummallakin lapsella 2vee synttärien tienoilla ja kuivaksi oppiminen on mennyt kuin itsestään, ilman suurta vaivannäköä.Muutamassa viikossa ovat oppineet kuivaksi.

Jokainen tekee tietysti miten tekee, mutta henk koht en oo koskaan nähny mitään järkeä siinä, että istuttaa potalla vauvaa tai niin pientä taaperoa, joka selvästi ei ole yhtään hajulla että mistä potta-asioissa on kyse ja joka ei tunnista hätäänsä tai sitä, että nyt vaippa kastui. Kyllähän sitä ahkeralla potalla istuttamisella saattaa saada jo 1vuotiaan vaipattomaksi, mutta silloin on useimmiten kyse vain vanhempien ahkeruudesta. Lapsi on mielestäni kuiva vasta sitten kun hän itse ymmärtää että on hätä ja ehtii vessaan, ei silloin jos vanhemmat käyttää tunnin välein potalla ja pysyy näin kuivana.

Jos kovan vaivan haluaa nähdä niin siitä vaan istuttamaan 10kk vanhaa potalla. Jos haluaa, että lapsi oppii kuivaksi ilman vaivannäköä, helposti ja nopeasti niin suosittelen odottamaan aikaa, jolloin lapsi alkaa reagoida märkään vaippaan tai alkaa sanomaan että on hätä taikka itse haluaa mennä potalle.

Tämä on totta. Näin meidän lapset oppivat täysin kuiviksi hyvin lyhyessä ajassa, parhaimmillaan parissa päivässä. Ikää lapsilla oli 1v 10kk - 2v 2kk.

10kk iässä alettiin käymään potalla ruoan jälkeen. Meni ehkä kuukausi ja kaikki kakat tuli pottaan ja usein oli vaippa kuiva, kun pisutkin tuli pottaan. Poika oli reilu 1,5v. kun teki totaalisen pottalakon :( Nyt on 2v4kk ja pottalakko pitää edelleen. Mietin, että alotinko pottailun liian aikasin ja nyt poika protestoi... Yritettiin supistajan kanssa pöntöllekin, mutta sama juttu, ei suostu tai sit pidättelee, kunnes saa vaipan päällensä.

Meille tuli kotiin perhepäivähoitaja hoitamaan lapsiamme. Opetti kuopuksemme 9 kk:n ikäisenä potalle , ja 1 v. syntymäpäivien aikoihin oli kuiva niin yöllä kuin kyläillessäkin.

meillä alettiin pottaan tutustumaan alle vuoden ikäsenä. ei mitään pakkopullaa, mutta aina välillä kävästiin siinä istumassa. nyt ikää 1v3kk ja on tässä jo hyvän aikaa tullut useammat pissat pottaan/pv. vaipat on kyllä vielä käytössä.

Meillä potta ollut kuvioissa jo 6 kk iästä lähtien. Näin siitä on tullut ihan luonnollinen osa elämää, samoin kuin itsekin käyn vessassa ja se on ihan normaalia. Alussa potalla istuessa katsottiin kirjaa tai leikittiin. Potalla käytin lasta syöntien, nukkumisten ja ulkoilujen jälkeen tai vaipanvaihdon yhteydessä.

Päiväkuiva lapsi oli 1 v 6 kk iässä (ja tämä nimenomaan niin, että osasi itse ilmoittaa että pitää mennä potalle. Minusta on outoa jos täytyy odottaa että lapsi KIINNOSTUU potasta tai muuten tehdä siitä pottailusta jotenkin suuri ja kummallinen asia. Moni lapseni ikätoveri ei ollut edes aloittanut pottailua siinä vaiheessa kun oma lapseni oli jo päiväkuiva. Nykyäidit lienevät omaksuneet vaippafirmojen propagandan kyseenalaistamatta....

En osannut alkujaan pitää kiirettä potan kanssa - kunnes luin netistä juttuja, että useat ovat aloittaneet pottailun jo 6 kk iässä. Oma tenava oli silloin 10 kk ja paniikki iski, että nyt on tullut tehtyä virhetikki ja jälkijunassa ollaan ja pahasti! :o

Tuli kokeiltua muutaman kerran pottaa siis 10 kk iästä lähtien. Oli erittäin turhauttavaa ja viimein tajusin, etteihän tosissaan tällä asialla ole kiire. Unohdettiin potta kokonaan. Puoltoistavuotiaana aloitettiin silloin tällöin pottailu. Aluksi laitettiin aamupuuron jälkeen potalle ja joskus iltaisin iltapuuron jälkeen.
Hiukan vajaa 2-vuotiaana alkoi potalla tosissaan istuttaminen. Ja oppikin hyvin pissat tekemään pottaan. Pikkuhiljaa vaippa alkoi pysyä kuivana ja joulun aikoihin otettiin kotona päivävaippa pois. Lapsi oli silloin 2v 2kk. Noin 2v 5kk alkoi olla päiväkuiva. Ja nykyisin pidetään vaippaa ainoastaan, jos on pitempi reissu tiedossa eikä vessavarmuutta ole. Ja öisin vielä on vaippa, muttei enää päiväunilla. Kohta varmaan kokeillaan yövaipan poisottoakin, nyt siis 2v 6kk.

Välillä vielä tulee pikkuvahinkoja, mutta harvakseltaan.

Alkuperäinen kirjoittaja joku:
En osannut alkujaan pitää kiirettä potan kanssa - kunnes luin netistä juttuja, että useat ovat aloittaneet pottailun jo 6 kk iässä. Oma tenava oli silloin 10 kk ja paniikki iski, että nyt on tullut tehtyä virhetikki ja jälkijunassa ollaan ja pahasti! :o

Tuli kokeiltua muutaman kerran pottaa siis 10 kk iästä lähtien. Oli erittäin turhauttavaa ja viimein tajusin, etteihän tosissaan tällä asialla ole kiire. Unohdettiin potta kokonaan. Puoltoistavuotiaana aloitettiin silloin tällöin pottailu. Aluksi laitettiin aamupuuron jälkeen potalle ja joskus iltaisin iltapuuron jälkeen.
Hiukan vajaa 2-vuotiaana alkoi potalla tosissaan istuttaminen. Ja oppikin hyvin pissat tekemään pottaan. Pikkuhiljaa vaippa alkoi pysyä kuivana ja joulun aikoihin otettiin kotona päivävaippa pois. Lapsi oli silloin 2v 2kk. Noin 2v 5kk alkoi olla päiväkuiva. Ja nykyisin pidetään vaippaa ainoastaan, jos on pitempi reissu tiedossa eikä vessavarmuutta ole. Ja öisin vielä on vaippa, muttei enää päiväunilla. Kohta varmaan kokeillaan yövaipan poisottoakin, nyt siis 2v 6kk.

Siis 2v 5kk katsoisin, että alkoi itse ymmärtää sanoa, että on pottahätä. Sitä ennen piti huolehtia, että lapsi käy säännöllisesti potalla. Muuten tuli housuihin.

Meillä poika 2v2kk ja nyt just ollaan aktiivisesti aloitettu pottailu ja kakat onkin kivasti jo pottaan tullut ja niistä poika itse ennakkoon ilmoittaa ja sitten mennään potalle. Pissojakin on jo mukavasti tullut ja luulenpa että tässä asiassa varmaan nyt edistytään mukavasti ja kesällä vois vaipat, ainakin päivävaipat unohtaa. Meilläkin potta ollut kuvioissa jo alle vuoden ikäisestä mutta en oo jaksanut poikaa siinä istuttaa kun ei ole hänellä ollut mielenkiintoa siihen, aina välillä on kyllä kokeiltu.

Aika jännä homma kun tuo puolivuotiaana potattamisen alottanut sai lapsen päiväkuivaksi 1, 5-vuotiaana. Vuoden ero... paljonkohan vuoden vaipat maksaa...?

Siis 2v 5kk katsoisin, että alkoi itse ymmärtää sanoa, että on pottahätä. Sitä ennen piti huolehtia, että lapsi käy säännöllisesti potalla. Muuten tuli housuihin.

Meillä alettiin harjoittelu lapsen ollessa 1v. Sillon saatiin joskus vahingossa pissa sinne. Ilman vaippaa alettiin olee noin 2v. Nyt neiti 2v4kk ja ilman vaippaa on päivisin. Ulkona ja kylään mentäessä on vaippa. Ehkäpä kesällä vois alkaa harjoittelee nukkumista ilman vaippaa..

Meillä poika ensi kuussa 2v ja pari päivää sitten teki kakan pönttöön ensimmäisen kerran ja se oli äitiltä sellainen päähän pistos. Nyt lapsi haluaa koko ajan pöntölle, mutta ei ihan täysin ole vielä tajunnut jutun ideaa :) Ensin tekee kakan vaippaan ja sitten haluaa pöntölle :D Kyllä se siitä pikku hiljaa. Tarkoitus olisi kesällä enemmän kokeilla kuivaksi, en pidä sitä vielä kovin kiireisenä asiana, sitten kun alkaa ymmärtämään jutun idean, niin sitten. Lapsen tahtiin.

Pottaa ei ole koskaan suostunut koskemaan, enkä ole lähtenyt pakottamaankaan.

Yhteistyössä